سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۷
کد خبر: ۶۷۳۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
آسیب‌شناسی کیفیت فعالیت‌ها و محصولات فرهنگی/15
اگر این نگاه بیلانه کاری و کمی را به مسائل فرهنگی داشته باشیم و به تعریف و تمجیدها و عدد و رقم ها دل خوش کنیم ، در همین سطح می مانیم.

امیدوار رضایی در گفت و گو با خبرنگار شهر، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود امکانات وسیع و دستگاه های فرهنگی متعدد و بستر مناسبی که وجود دارد،آثار فعالیت های فرهنگی این نهادها، آنطور که انتظار می رود نیست، گفت: این مساله به نوع تفکر و دیدگاه دستوری و حاکمیتی به مقولات مهم زندگی جامعه از جمله فرهنگ باز می‌گردد که در تضاد با ذات مقولات فرهنگی و جوشش استعداد و خلاقیت انسان هاست.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به همین مساله، نمی توان انتظار داشت فعالیت های فرهنگی با وجود این دیدگاه حاکمیتی نتیجه پویا و روبه جلو و اثر گذار داشته باشد و موجب رشد و بروز هرچه بیشتر خلاقیت ها و شکوفایی استعدادها شود. به نحوی که اکنون در حوزه فرهنگ و تولیدات فرهنگی حالتی عقب گرد یا در بهترین شرایط ایستا داریم.

رضایی تصریح کرد: این شرایط موجب می شود، نهادهای فرهنگی در کشور شکل بگیرد که بیشتر پایگاهی شخصی و گروهی و هیئتی برای برخی افراد و گروه ها است و در آن ستادهایی تشکیل و پول هایی خرج می‌شود که بیشتر به بخش کمی و شکلی کار توجه دارد.

وی افزود: اگر این نگاه بیلانه کاری و کمی و شکلی را به مسائل فرهنگی داشته باشیم و به همین روند سطحی گرایانه و تعریف و تمجید ها و عدد و رقم ها دل خوش کنیم ، در همین سطح می مانیم و نمی توانیم عملکرد تاثیرگذار و عمیقی داشته باشیم.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که فرهنگ تنها کمیت و عدد و رقم نیست، گفت: فرهنگ و هنر معدنی است که زایش آن از دل اندیشه و فکر است و برای آن نمی توان حد و حدودی قائل شد.

نهادهای فرهنگی متعدد مانع بروز خلاقیت‌ها

وی تصریح کرد: بنابراین در گام اول باید این رویه تغییر کند و به مرحله ای برسیم که متولیان فرهنگ، از خود اهالی فرهنگ و هنر باشند.به طور طبیعی در این مرحله نیز باید فضایی باز ایجاد کنیم تا استعدادها فرهنگی و هنری بدون هیچ مانع و محدودیت بتواند خود را پیدا کند و شکوفا شوند.

رضایی اظهارکرد: اکنون وجود نهادهای فرهنگی متعدد تنها نوعی مانع برای بروز خلاقیت ها و استعدادهای فرهنگی هستند،چرا که هریک از این نهادها محدودیتی برای فعالیت های فرهنگی خود قائل هستند و زندان های کوچکی هستند که در تضاد روح اندیشه و فکر آزاد است.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: ضروری‌ست تمام مسئولیت ها از این نهادها گرفته شود و حداکثر این سازمان ها به عنوان نماینده حاکمیت،نقشی نظارتی و حاکمیتی در جهت حمایت و بستر سازی از فعالان فرهنگی ایفا کنند و فضای اجرایی را در اختیار کسانی بگذارد که متخصص در این کار هستند.

وی افزود: تنها هنر حاکمیت باید این باشد که استعدادها را کشف کرده و به تشویق و حمایت این افراد مستعد اهتمام ورزد، نه این که خود نیروهای حاکمیتی جای آنها بنشینند. درحال حاضر صندلی فرهنگیان و اندیشمندان گرفته شده است و اندیشمندان جایی در جایگاه خود ندارند.

از خطا و انحراف نترسیم؛ به جوانان اعتماد کنیم

وی یادآورشد: ما در مسابقات بین المللی استعدادهای خوبی داریم که موجب موفقیت ما در این مسابقات می شود.اگر برای جوانان فضای بازی ایجاد شود،ایشان با حفظ همه ارزش ها در هر رقابت بین المللی برنده خواهند شد، به نحوی که هرجا ما این فرصت را به جوانان مان داده ایم شاهد موفقیت کشورمان درآن حوزه شده ایم.

رضایی تاکیدکرد: برای تحقق این امر باید از یکی و دو درصد خطا و انحراف نترسیم و با اعتماد به جوانان و نخبگان فرهنگ و هنرکشورمان هزینه این رویکرد را بپذیریم. این نگاه اشتباهی‌ست که احتمال 2 درصد خطا و انحراف وجود دارد، بخواهیم 98 درصد فرصت را بسوزانیم به این دلیل که امکان دارد جوان ما اشتباه کند.

مطالب مرتبط
نظر شما