يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۹
کد خبر: ۷۱۶۴۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
احمدرضا درویش کارگردان برجسته سینمای ایران اگر امسال با پروژه عظیم "رستاخیز" در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور یابد به غیبت 10 ساله خود در این رویداد سینمایی پایان می‌دهد.
به گزارش شهر، احمدرضا درویش کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران امسال پس از 10 سال دوری از جشنواره فیلم فجر با فیلم "رستاخیز" به جشنواره فجر می‌آید که این یک اتفاق مهم برای سینمای ایران محسوب می‌شود که درویش پس از این همه سال دوری با فیلمی دینی برمی‌گردد و یکی از آثار مهم و برجسته سینمای ایران در حوزه تاریخی و مذهبی را ارائه خواهد کرد.

تولید این فیلم چندین سال طول کشید و به همین دلیل مخاطبان در این سال‌ها همیشه منتظر بودند تا آخرین ساخته درویش در جشنواره فجر رونمایی شود و حال در صورت ارسال نسخه کامل فیلم به فجر و انتخاب آن از سوی هیات انتخاب این امکان وجود دارد که اولین نمایش آن در سی و دومین جشنواره فیلم فجر باشد.

این فیلم به نوعی می تواند کم‌کاری سینمای ایران در بخش تولید آثار مذهبی و تاریخی را خصوصا درباره واقعه کربلا جبران کند چراکه پس از فیلم "روز واقعه" نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی شهرام اسدی دست سینمای ایران در زمینه خالی بوده است.



این 10 سال دوری احمدرضا درویش از سینمای ایران هم یکی از دلایلی است که قطعا خیلی از منتقدان می خواهند آخرین ساخته وی را که اتفاقا مراحل تولید و تحقیق آن مدت‌ها به طول انجامید، ببینند البته "رستاخیز" قرار است اکران جهانی هم شود.

به بهانه احتمال حضور درویش در این دوره از جشنواره فیلم فجر مروری بر شاخص‌ترین آثاری که وی پیش از این با آنها در جشنواره فجر حضور پیدا کرده است، داشته‌ایم.

درویش در سال 1373 با فیلم "کیمیا" که اثری در ژانر دفاع مقدس است در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد. در این فیلم خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، رضا کیانیان، نادر رجب پور و ... بازی کرده اند و در کنار جوایز متعدد در بخش های مختلف، خسرو شکیبایی هم سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول را برای این فیلم دریافت کرد.

"سرزمین خورشید" هم دیگر فیلم درویش است که وی در سال 75 آن را تولید کرده و در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر با آن حضور داشته است. در این فیلم هم خسرو شکیبایی، گلچهره سجادیه، سعید پورصمیمی، محمود پاک نیت و... بازی می کنند. "سرزمین خورشید" در این دوره از جشنواره فجر در کنار دریافت چندین جایزه در بخش های مختلف، سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را برای گلچره سجادیه به ارمغان آورد.

"متولد ماه مهر" عنوان فیلم دیگری از درویش است که با آن در سال 78 در هجدهمین جشنواره فیلم فجر حضور یافت. این فیلم برگرفته از شرایط سیاسی همان دوران و بعد از وقایع دوم خرداد ساخته شد. در این اثر میترا حجار، محمدرضا فروتن، لاله اسکندری، محمود عزیزی و ... بازی کردند. اتفاقا در آن سال میترا حجار سیمرغ بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. برخلاف دو فیلم قبلی درویش که حال و هوای دفاع مقدسی داشتند این فیلم بیشتر اثری سیاسی - اجتماعی محسوب می‌شد که در دوران خود بسیار خبرساز شد.

"دوئل" که آخرین حضور سینمایی درویش در جشنواره فجر تا امروز بوده است در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر و در سال 1382 حضور داشت. این فیلم هم در ژانر دفاع مقدس بود. اتفاقا این فیلم در جشنواره با استقبال روبرو شد و بیشتر سالن‌های نمایش آن پر از جمعیت بود. در این فیلم سعید راد، پژمان بازغی، پرویز پرستویی، پریوش نظریه، هدیه تهرانی و .. بازی کردند.

این فیلم تعداد زیادی سیمرغ از جشنواره فجر آن سال گرفت که از جمله آنها بهترین کارگردانی، بهترین تدوین، بهترین صداگذاری و صدابرداری، بهترین جلوه‌های ویژه و ... بود.

و اما اگر احمدرضا درویش و فیلم "رستاخیز" امسال در جشنواره فجر حضور یابد بعد از 10 سال فیلمی از او در رقابت با دیگر آثار برای دریافت سیمرغ‌های بلورین قرار خواهد گرفت.

این فیلم که قرار است اکران جهانی شود دوبله آن به سایر زبان‌ها از سال گذشته در دستور كار مدیریت پروژه قرار گرفته و به عنوان نخستین اقدام دوبله عربی فیلم در لبنان انجام شده است. صداپیشگان و گویندگان دوبله عربی این فیلم نیز از نامدارترین و برجسته ترین گویندگان سینمای عرب هستند. این پروژه که در بخش خصوصی توليد شده است. تمامی مراحل فنی این فیلم سال گذشته به اتمام رسیده بود ولی بنا بر نظر تهیه کننده و تیم کارشناسی، این فیلم سال گذشته در جشنواره فجر شرکت نکرد.

علاوه بر دوبله فیلم به زبان‌های مختلف برای اکرانِ جهانی، زیرنویس فیلم به زبان‌های مختلف نیز پیش‌بینی شده است.

تهیه کننده این فیلم تقی علیقلی‌زاده و سرمایه گذاران آن موسسه فرهنگ تماشا، شرکت دلتامدیا و شرکت آکوافالز هستند که با حمایتِ موسسه آل البیت (ع) کار را به سرانجام رسانده‌اند.

مطالعات فیلم "رستاخیز" از اواسط تولید "دوئل" فیلم قبلی درویش در سال 1381  آغاز شد. پس از یک سال پیش‌‌تولید از شانزدهم بهمن 1388 همزمان با اربعينِ حسيني فیلمبرداری فیلم در شهرستان بم آغاز شد و پس از پشت سر گذاشتن بيش از 250 جلسه فيلمبرداري در شهرهايي چون بم و شهداد كرمان، شاهرود، اصفهان، رباط كريم، کاشان، فومن و تهران در تاریخ 12 دي‌ماه 1389 این بخش از کار به پايان رسيد.

این فیلم تاریخی، مذهبی، حماسی از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند. ماجراي این فيلم درباره جوانی به نام  بُكير فرزند "حر بن يزيد رياحي" است كه قبل از اينكه پدرش به كاروان امام حسين(ع) بپیوندد، در تصميمي بزرگ و طي يك روايت عاطفي، دلمشغولي‌اش را در سپاه حسين(ع) مي‌بيند و اين روند باعث مي‌شود به سمتِ حسين بن علي(ع) گرايش پيدا كند.

فیلم سینمایی "رستاخیز" از بازیگران ایرانی وِ عرب بهره برده است. آرش آصفی  که با "رستاخیز" به سینما معرفی می‌شود، ایفای نقش "بُکِیر" را به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی این فیلم برعهده دارد.


از ديگر بازيگران فيلم مي‌توان از پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی فر، انوشیروان ارجمند، انوش معظمی، بهنام تشکر، کوروش زارعی، میرطاهر مظلومی، علی عباسی، محمود محکمی، امیر مولوی، علی‌ جاویدفر، سعید علیپور، حمید جدیدی، قادر پزشکی، محمدرضا حقگو، تورج فرامرزیان، بابک والی، رضا اکبری ارطه، ابراهیم سلطانعلی، خلیل الله خواجه نظام، حسین مددی، پژمان جعفری سمرقندی و ... نام برد.

همچنین بازیگران زن و مرد سرشناسی بعنوان بازیگران مهمان این فیلم مقابل دوربین رفته‌اند که می‌توان از شقایق فراهانی، مهتاب کرامتی، لیلا بلوکات و زهره‌ حمیدی و نیز پرویز پورحسینی، سروش گودرزی و سیدجواد یحیوی نام برد.

در کنار بازیگران ایرانی، بازیگران مهمی از کشورهای سوریه، عراق، لبنان، کویت نیز مقابل دوربین "رستاخیز" رفته‌اند که می‌توان از جمال سلیمان، طلحت حمدی، رضوان عقیلی، فواز سرور از کشور سوریه، داوود حسین از کشور کویت، جواد الشکرچی از کشورِ عراق، فادی ابراهیم از کشورِ لبنان را اشاره کرد.

تدوین این فیلم توسط طارق انوار Tariq Anwar تدوینگر نامزد اسکار در سال 2010 برای فیلم سینمایی "سخنرانی پادشاه" (The King's Speech) انجام شده است. تمام مراحل فنی و تکنیکی این فیلم در استودیو "مولینر  Molinare" در لندن انجام  شده است.

احمدرضا درویش فیلم "رستاخیز" را به دوستداران عدالت و آزادگی تقدیم کرده و درباره آن نوشته است: "ماجرای بی بدیلِ کربلا پس از قرنها، در فرم های آیینی، اجتماعی و فراملی متجلی شده است. پژواک ندای حسین (ع) همچون مسیح (ع) همه را به عدالت، شفقّت، آزادگی و کرامت انسان بشارت می‌دهد. گرچه اشک و حسرت در عزای حسین (ع) گواه دلدادگی به این نماد حقیقت است ولی به گمان من فضیلت پاسخ به این پرسش کمتر از فضیلت ماتم بر او نیست.

همچنین درویش به مناسبت پایان فیلمبرداری "رستاخیز" در یادداشتی نوشته بود: پانزده سال از آن عهد فرخنده سپری شده است. کسانی از اهالی فرهنگ و سینما تولید فیلمی را آرزو کردند که برگرفته از حماسه عاشورا، از جوهر اندیشه امام حسین(ع)  بهره گیرد. اثری برای شیفتگان حقیقت و چشمان پُرسشگر برای شکفتن نهال آن آرزو، تنها تکیه‌گاه عشق بود و نام کسی که بر فراز قله‌ عاشقان، انسان را به کرامت، آزادگی و  روز رستاخیز  بشارت داد. روایت آنچه بر "رستاخیز" گذشت، شعری شنیدنی‌ است  ولی در مقابل قصیده بلند نهضت امام حسین(ع) قطره‌ای از دریاست.

احمدرضا درویش همچنین اعتقاد دارد: از شاخصه‌های پروژه "رستاخیز" اين است كه به ‌رغم اينكه از توليدات كشورمان محسوب مي‌شود اما در واقع به جغرافيای تمامی كشورهای مسلمان و جهان تشنه حقیقت تعلق دارد.
نظر شما