يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۸
کد خبر: ۷۵۳۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
حافظ ناظری در رونمایی از آلبوم «بُعد یازدهم» گفت: این تازه شروع کار است. منتظرم باشید.
به گزارش شهر، فرزند شهرام ناظری که سال‌هاست در نیویورک زندگی می‌کند در مراسم رونمایی از آلبوم جدیدش در سخنانی اظهار کرد: وقتی این کار را شروع کردم، فکر نمی‌کردم که تمام شود زیرا وسعت کار هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شد و امروز بسیار منقلب و احساساتی می‌شوم وقتی می‌بینم کار به اتمام رسیده و دور جدیدی از زندگی‌ام آغاز می‌شود.

این هنرمند ادامه داد: من در یک خانواده صد درصد سنتی بزرگ شدم و پدرم هم تأکید زیادی بر این داشت که در زبان و شخصیت مقلد کسی نباشم. من در 19 سالگی به نیویورک سفر کردم و شاید حدود 45 درصد از عمرم را آنجا گذراندم. با اینکه صد درصد ایرانی هستم اما در بزرگترین شهر فرهنگی جهان زندگی کردم.

وی افزود: این اثر برای من صرفا یک اثر موسیقایی محسوب نمی‌شود بلکه سعی کردم ایده‌های خودم را در برخورد با موسیقی ایرانی از پنجره نگاه خودم مطرح کنم. نگاه من به موسیقی ایرانی شخصی نیست بلکه در این راستا یک هدف ملی دارم.


حافظ ناظری یادآور شد: اکنون دوره امید است. باید در کنار هم جمع شویم و حرکتی به سمت جهانی‌شدن داشته باشیم. در این سال‌ها که در نیویورک زندگی می‌کردم بیشتر برنامه‌های فرهنگی را پیگیری کردم و متوجه شدم مشکلات موسیقی ایران چیست.

او تأکید کرد: در این اثر صحبت من رو به شخص و یا گروه خاصی نیست و موسیقی من شبیه آن چیزی نیست که شما قبلا شنیده‌اید. همه ما باید دست به دست هم دهیم تا این تاریخ کهن را به گونه دیگری به جهان معرفی کنیم. ما ایرانی‌ها خیلی از هم جدا هستیم، در حالی که این موضوع در فرهنگ‌های دیگر دیده نمی‌شود.

ناظری با تأکید بر اینکه پروژه سمفونی رومی که بخش اول آن با عنوان «بُعد یازدهم» منتشر می‌شود، اضافه کرد: سمفونی رومی به هیچ وجه بر اساس اشعار مولانا نیست، بلکه تنها اسم این پروژه است که موسیقی شرق و غرب را در هم می‌آمیزد.

خالق سمفونی رومی در ادامه سخنانش اظهار کرد: مشخصه خاص اثر این است که از چهار فصل تشکیل شده و فلسفه آفرینش را روایت می‌کند. در فصل اول انگار شما از سیاره‌ای دیگر یا از یک سفینه، آفرینش را می‌نگرید. فصل دوم به زمین می‌رسید و در فصل سوم هفت شهر عشق عطار نمایان می‌شود که من سعی کردم آن را به زبان موسیقی تصنیف کنم. در این بخش تکامل و حرکت انسان برای رسیدن به یگانه هستی محسوس است و در نهایت قسمت چهارم برگشتی ابدی است و در واقع انتهایی که خودش می‌تواند یک آغاز باشد.

او پس از اینکه بخشی از کار را برای حاضران پخش کرد، گفت: در این اثر سعی شده که در برخورد با ساز، حرکت تازه‌ای انجام شود و تفاوتی در هر سه عضو اصلی موسیقی بوجود آید. در بخش آواز هم باید بگویم که در این کار شعر وجود ندارد زیرا خواستیم از کلمات بیرون رویم و با هارمونی ارتباط بگیریم.

ناظری همچنین گفت: سعی کردم آواز ایرانی را به صورت ساز به کار بگیرم و در حد بضاعت خودم تلاش کردم قدمی برای معرفی فرهنگ ایران به جهان بردارم؛ البته این تازه شروع کار است، منتظرم باشید.

شهرام ناظری: جوانان ما با استعدادند اما گاهی خط مشی درستی ندارند

در بخش دیگری از این مراسم که 11 اسفند ماه در گنبد آسمان برج میلاد برگزار شده بود، شوالیه آواز ایران در سخنانی گفت: کاری که حافظ به عنوان یک جوان انجام داده است در این دنیای آشفته و بی‌در و پیکر امروزی اثری بدیع است.

شهرام ناظری ادامه داد: وقتی جوانان می‌خواهند کار نو انجام دهند اگر از دیدگاهی چارچوب‌دار و کلاسیک برخوردار نباشند به هرز می‌روند و کارشان مبتذل می‌شود. جوانان ما با استعدادند اما گاهی خط مشی درستی ندارند.

او یادآور شد: حافظ در خانواده‌ای بزرگ شده که با ادبیات و موسیقی محشور و از اصالت برخوردار بوده است، اما دلش خواسته که به خارج از کشور برود و دنیایی دیگر را تجربه کند.



ناظری همچنین گفت: دیدم حافظ برای کارهایش ارزش قائل است و زحمت می‌کشد. او جوانی است که توانسته از تکنیک برخوردار شود اما بقیه قضاوت را باید جامعه و تاریخ انجام دهند.

لوریس چکناواریان:‌ بدون احساس موسیقی مثل کامپیوتر می‌شود

در ادامه این مراسم لوریس چکناواریان در سخنانی مطرح کرد: وقتی این موسیقی را شنیدم خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم. به هر حال موسیقی از زبان خداوند و بی‌نهایت است. یک اقیانوس و یا آسمانی پر از ستاره است که هر کدام از این ستاره‌ها سبک خود را دارند. در موسیقی هم همین است. هر کس باید سبک خود را داشته و حرف خودش را بزند.

این موسیقی‌دان معاصر گفت: کسی نباید تقلید کند. خیلی از ما هم حرف برای گفتن داریم اما شهامت بیان آن را نداریم. مثل کسی که دختری را دوست داشته باشد و نتواند به او بگوید. وقتی امروز اینجا آمدم فهمیدم موسیقی بلد نیستم و هرچه آفریده‌ام از من نبوده‌ است.

چکناواریان تأکید کرد: اصل موسیقی احساس است و احساس از بالا می‌آید. بدون احساس موسیقی مثل کامپیوتر می‌شود.


سپس چکناواریان خطاب به حافظ ناظری گفت: امروز خوشحالم که حرف خودت را زده‌ای. این جوانان باید پرچم ملی‌شان را به دنیا نشان دهند.

موسیقی ایرانی؛ مادر همه موسیقی‌ها

حمیدرضا نوربخش هم در این مراسم حضور داشت و در سخنانی گفت: آلبوم حافظ ناظری اولین حضور موسیقی ایران در جهان است. یکی از دغدغه‌های مهم ما همیشه این بوده است که چگونه در مارکت‌های جهانی حضور داشته باشیم و با سایر ملل ارتباط برقرار کنیم.

مدیرعامل خانه موسیقی اضافه کرد: تمام هنرمندان ما که در عرصه بین‌الملل حضور دارند تلاش‌های زیادی در این راستا کرده‌اند، اما هیچ‌ وقت آن‌طور که باید این اتفاق خجسته رخ نداده است.

او با اشاره به اینکه امروز موسیقی هند جایگاه خود را در دنیا پیدا کرده است، گفت: با توجه به شایستگی‌هایی که هنرمندان ایرانی دارند، می‌توانیم موسیقی ایرانی را به عنوان مادر همه موسیقی‌ها به دنیا معرفی کنیم.

نوربخش با بیان اینکه شرکت سونی آلبوم ناظری را منتشر کرده است،‌ بیان کرد: یکی از کمپانی‌هایی که تاکنون هیچ‌کس در خاورمیانه با او ارتباط نگرفته آلبوم حافظ را منتشر کرده است و باید این موضوع را به فال نیک گرفت و باید به پدیدآورندگان این اثر تبریک گفت که امروز شاهد رونمایی از اثری هستیم که از چند جهت ممتاز است.



این هنرمند درباره ویژگی‌های آلبوم «بُعد یازدهم» گفت: کسانی که در این اثر حضور دارند هر کدام جایزه گرمی را برده‌اند و حدودا 38 بار این جایزه توسط آن‌ها دریافت شده است. همچنین ضبط این اثر 5000 ساعت و در پنج کشور جهان زمان برده است.



محمد سریر هم با حضور در این مراسم در سخنانی گفت: موسیقی ما در دوره‌هایی در تاریکی قرار گرفته است و اطلاعات زیادی درباره آن دوره نداریم و از دوره‌های در دسترس هم مجال و امکانات گسترده برای عرضه شدن وجود نداشته است و نمی‌توان در سطح بین‌المللی حرف بزند.

رییس هیئت مدیره خانه موسیقی اظهار کرد: ما باید موسیقی خودمان را به زبان بین‌المللی عرضه کنیم و وقتی می‌خواهیم بین‌المللی باشیم باید به زبان بین‌المللی سخن بگوییم؛ بنابراین باید بر ظرفیت‌های هنری که بخشی از هویت ماست تکیه کنیم.

سریر گفت: خیلی‌ها می‌پرسند چطور می‌توانیم موسیقی‌مان را جهانی کنیم در حالی که همین که ظرفیت‌های موسیقی خود را درک کنیم این کار ممکن است. همین شکل را در موسیقی هند هم داریم که البته شاید یکی از دلایلش هم تسلط آن‌ها به زبان انگلیسی است.

او در پایان سخنانش به حافظ و شهرام ناظری بابت انتشار این اثر تبریک گفت.


در بخش دیگری از این نشست کیوان پارسی‌نژاد به عنوان زبان‌شناس درباره چند آوایی موسیقی در غزل مولانا سخن گفت.


همچنین جواد مجابی هم در این مراسم حضور پیدا کرد و از موسیقی به عنوان گسترده‌ترین هنر جهان که پیام‌آور شوق، امید و صلح است، یاد کرد.

او در پایان سخنانش تأکید کرد: هنرمندان برای خلق اثر آزادی می‌خواهند.

 در این مراسم چهر‌ه‌هایی چون نادر مشایخی، رسول خادم، داریوش پیرنیاکان، زیدالله طلوعی، علی ترابی و ... حضور داشتند.
منبع: ایسنا
نظر شما