دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۷
کد خبر: ۷۹۷۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر:
رسول نجفیان که از میهمانان ویژه مراسم افتتاحیه سومین جشنواره تئاتر شهر بود، تئاتر را هنری مظلوم می‌داند و معتقد است اگر همه جمعیت 75 میلیونی ایران هم به آن کمک کنند، باز این هنر مظلوم به کمک نیاز دارد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران به اشاره به اینکه به دلیل برگزاری یک دوره کارگاهی تئاتر در فرهنگسرای بهاران و حضور در جشنواره تئاتر عروسکی نتوانسته نمایشی برای سومین دوره جشنواره تئاتر شهر آماده کند افزود: من معتقدم جوان باید یا اهل علم باشد، یا صنعت، یا فرهنگ یا هنر و باید جوانان را به یکی از این چهار مقوله نزدیک کنیم.
 
وی با بیان اینکه باید عموم مردم به ویژه جوانان را با هنر آغشته کرد، ادامه داد: من در کشورهای زیادی در جشنواره‌های مختلف حضور داشتم. در عموم این جشنواره‌ها هزینه اصلی را شهرداری پرداخت می‌کند و اگر حامی مالی داشته باشند که عموماً دارند، باز هم اداره امور جشنواره بر عهده شهرداری است.
 
نجفیان درباره اهمیت موضوع‌های شهری و فرهنگ شهروندی گفت: وقتی می‌گوییم شهر، از پیچیده‌ترین موضوع‌ها و نمایشنامه‌های ساموئل بکت تا مسائل ساده و عمومی با شهر ارتباط پیدا می‌کند. اوژن یونسکو می‌گوید در هیاهوی شهر همه چیز هست و هیچ چیز نیست. به نظرم باید توجهی ویژه به مسائل شهری و شهروندی بشود چرا که همه زندگی ما به شهر ارتباط پیدا می‌کند.
 
این هنرمند پیشکسوت درباره تجربه حضور در فرهنگسرای بهاران و اجرای نمایش با جوانان جنوب شهری گفت: این اولین تجربه من نبود. من قبل از انقلاب هم در پایین شهر کار تئاتر و سینما کردم و از آنجا، بیوک میرزایی و علی طالب‌لو به جامعه هنری معرفی شدند. ابتدای کار به من گفتند آنجا کسی دغدغه ندارد و استقبال نمی‌شود. با یک فراخوان در محله وصفنارد و یافت‌آباد بیش از 100 نفر ثبت نام کردند؛ از دانش‌آموز و دانشجو تا کارگر و کارمند. خیلی از این افراد می‌گفتند هرگز تئاتر ندیده‌اند اما به قدری مودب و هنرمند بودند که من را شگفتزده کردند.
 
نجفیان با بیان اینکه اجرای این نمایش ادامه می‌یابد افزود: در گرمای تابستان و ماه رمضان این افراد بدون توقع مالی و با عشق و علاقه کار کردند. در سه شبی که در فرهنگسرای بهاران اجرا رفتیم، سالن به قدری شلوغ شده بود که مدیران فرهنگسرا هم تعجب کرده بودند. فقط امیدوارم امکانات فراهم شود تا با این 60 نفر، تمام شاهنامه و مثنوی را اجرا کنیم. برای من تجربه‌ای بسیار شیرین و خوب بود و دعا می‌کنم ثوابش به شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری و خانم برومند برسد که پیشنهاد اولیه این کار را داد.
 
خالق ترانه ماندگار «رسم زمونه» با اشاره به فضای خوب فرهنگسراها و رضایت خانواده‌ها از حضور فرزاندنشان در این فضا گفت: پدرها و مادرها خیالشان راحت است که فرزندشان در فرهنگسرا آموزش می‌بیند. اگر اینها را رها کنیم، به کلاس‌های آزاد می‌روند که به نظر من فقط 10 درصدشان صلاحیت فعالیت دارند. باید از فرهنگسراها حمایت بشود تا کودکان و دختران و پسران هنردوست و فرهنگ‌دوست در محیط سالم و اصولی فرهنگسرا هنر را فرابگیرند.

مطالب مرتبط
نظر شما