جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۷
کد خبر: ۸۱۹۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
«بخشیدن خود و دیگری از منظر روانکاوی مدرن» موضوع نخستین شب از سلسله نشست‌های تخصصی تجربه معنوی انسان معاصر بود که با حضور پنج میهمان از پنج حوزه متفاوت در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سلسله نشست‌های تخصصی تجربه‌های معنوی و دینی انسان معاصر و مدرن امروزی از نگاه علوم مختلف به همت کارشناسان علوم روانکاوی، عرفان و ادیان، کارگردانی، عکاسی و ادبیات شامگاه یکشنبه ۱۴ تیرماه برگزار شد.
  
بخشیدن نشانه رشد روانی است
  
در این نشست تورج مرادی (روانکاو)، محمدجواد ادبی (نویسنده و کارشناس عرفان و ادیان)، ابوالفضل جلیلی (کارگردان)، افشین یداللهی (روانشناس و ترانه‌سرا) و جمشید بایرامی (عکاس معناگرا) حضور داشتند که درباره موضوع «بخشیدن خود و دیگری» به بیان صحبت‌هایی پرداختند.
 
تورج مرادی در این نشست حاضران را به یک سفر درونی درباره ضربه خوردن از کسی و یا به کسی ضربه زدن دعوت کرد تا با صحبت‌ها همانند‌سازی کرده و خود را تطبیق دهند.

مرادی در ابتدا صحبت‌هایی پیرامون بخشیدن از مناظر مختلف دین، قانون و روان درمانی مطرح کرد.
 بخشش نشانه رشد روانی است/ نقد محترمانه «ضد زرد»
وی گفت: بخشیدن کار سخت و خارج از دسترس است. فرآیند پیچیده‌ای دارد و به سادگی قابل انجام نیست. باور غلطی است که گفته می‌شود اشتباه کار ما آدم‌هاست اما بخشیدن کاری الهی است. در واقع بخشیدن نشانه شجاعت و حقانیت است. فرد با بخشیدن می‌تواند رشد کند.
 بخشش نشانه رشد روانی است/ نقد محترمانه «ضد زرد»
مرادی در ادامه بیان کرد: از نشانه‌های توانایی بخشیدن، درجه استقلال عاطفی از والدین است. اینکه ما چقدر می‌توانیم عزت نفس داشته باشیم که از ارزیابی والدین‌مان مستقل باشیم، موضوع مهمی است. در حقیقت توانایی بخشیدن رشد روانی را نشان می‌دهد. اینکه ما بتوانیم دیگران را ببخشیم و طلب بخشیدن کنیم، نشانه رشد است.
 
وی همچنین نشانه‌هایی از بخشیدن سالم و ناسالم را معرفی کرد و راه‌های دستیابی به آن را برشمرد.
 بخشش نشانه رشد روانی است/ نقد محترمانه «ضد زرد»
در ادامه محمدجواد ادبی که اداره نشست را نیز به عهده داشت، بحث تازه‌ای درباره الهیات کسوف و جداماندگی از خدا ارائه داد.
 
سخنران بعدی در این نشست ابوالفضل جلیلی کارگردان و فیلمنامه‌نویس بود که با اظهار خرسندی از حضور خود برای دومین بار در این نشست به بیان خاطره‌ای تاثیر برانگیز درباره بخشیدن و حاضر بودن همیشگی در محضر خدا پرداخت.
 
«ضد زرد» باشیم

افشین یداللهی پزشک اعصاب و روان و ترانه‌سرا نفر بعدی بود که پشت تریبون رفت. 

یداللهی درباره موضوعی که این روزها بسیار با آن در ارتباطیم یعنی فضای مجازی و اتفاق‌های پیرامون آن گفت: متاسفانه اعتقاد و تفکر بخش بسیاری از مردم سطحی شده و همین نگاه سطحی به عالم مجازی نیز بسیار نفوذ کرده است. بسیاری از افراد وقتی دنبال‌کننده یا طرفدار کسی هستند در دنیای مجازی بی‌چون و چرا او را تایید می‌کنند و هیچ‌گونه نقدی برای او را بر نمی‌تابند. در واقع برای آن شخص هاله‌ای از تقدس می‌پیچیند و درگیر بت‌سازی‌های اینگونه شده‌اند.
 بخشش نشانه رشد روانی است/ نقد محترمانه «ضد زرد»
یداللهی با اشاره به جریان‌سازی نقد محترمانه و با دلیل، با نام «ضد زرد» ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم که از این به بعد سعی و تلاش خود را برای انجام نقد بی‌تعارف بگذاریم. در فضای مجازی نیز این نقد با هشتک ضد زرد روشن می‌شود. البته هرکسی باید از خودش شروع کند تا به این تفکر برسد که در خودش ارزیابی داشته باشد و از تبعیت کورکورانه بپرهیزد.
 
در پایان جمشید بایرامی که عکاسی را به صورت تجربی آموزش دیده، پشت تریبون رفت و به بیان خاطره‌ها و صحبت‌هایی از ۶ دوره حج رفتن خود و عکس‌هایی که در آن دوران به سختی گردآورده، صحبت کرد.
 بخشش نشانه رشد روانی است/ نقد محترمانه «ضد زرد»
سلسله نشست‌های تخصصی «هزار شب آسمانی» در دومین سال برگزاری به بررسی تجربه‌های معنوی و دینی انسان معاصر و مدرن امروزی می‌پردازد که تا ۱۸ تیرماه به مدت پنج شب ساعت ۲۲ در فرهنگسرای ارسباران اجرا می‌شود.

 این برنامه که سال گذشته با استقبال بی‌نظیر شهروندان برگزار شد با عنوان «ایمان و توانگری» به بررسی قصص قرآنی، دین از نگاه روانشناسی و عرفان پرداخت. همچنین در شب‌های قدر مراسم احیا پس از سخنرانی استادان در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

در نشست روز ۱۵ تیرماه نیز حمید عجمی(مبدع خط معلی) و حافظ ایمانی(شاعر) با موضوع «الهیات در دوران مدرن» به گفت‌وگو می‌پردازند.
 
علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و یا با شماره‌های 20-22872818 تماس بگیرند.

مطالب مرتبط
نظر شما