چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۰
کد خبر: ۸۱۹۷۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
هزار شب آسمانی در چهارمین شب اجرای خود با موضوع «تجدد، دینداری و انسان مدرن» میزبان چند تن از اهالی سینما بود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ سلسله نشست‌های تخصصی تجربه‌های معنوی و دینی انسان معاصر و مدرن امروزی از نگاه علوم مختلف به همت کارشناسان  عرفان و ادیان، کارگردانی و بازیگری شامگاه چهارشنبه 17تیرماه برگزار شد.

عشق پروانه است / سینمای معنا گرا نیازمند حمایت است

در این نشست شهاب حسینی (بازیگر)، محمد هادی کریمی (نویسنده و کارگردان)، علیرضا شجاع نوری (بازیگر) و مجید پازوکی (تهیه کننده) و محمد جواد ادبی (نویسنده و کارشناس عرفان و ادیان) برگزار شد.

در ابتدای نشست محمد جواد ادبی که اداره برنامه را برعهده داشت، به بیان صحبت هایی درباره اینکه چرا خداوند امروز در دسترس بشر نیست و چرا دعاهای بشر امروزی دیرتر جواب می گیرد، پرداخت.

وی گفت: خویشتن، طبیعت و ماهیت زبان تغییر کرده و زیست جهان امروز انسان مدرن عوض شده است. در واقع غایت سلوک معنوی درک خضور خداوند است.

عشق پروانه است / سینمای معنا گرا نیازمند حمایت است

عشق پروانه است

سپس علیرضا شجاع نوری بازیگر فیلم روز واقعه با ابراز خوشحالی از حضور در این جمع گفت: من هیچ چیزی نمی دانم. فقط حالا می خواهم به عنوان ابراز خرسندی به دلیل حضور در این جمع آنچه به ذهن و دلم می آید را عرض کنم.

وی در ادامه صحبت های ادبی، بیان کرد: من فکر می کنم هیچ چیز تغییر نکرده است. عاشق شدن همیشه هست و طعمش هم همان است. اگر عشق را در چارچوب قواعد و فرمول ها  دربیاوریم وقتمان را تلف کرده ایم. خدا برای پیدا کردن خود می تواند امواجش را به من برساند. در واقع عشق مانند پروانه ای روی شانه است که اگر ناگهان برگردیم، پروانه می پرد. پس این پروانه همانند نسیمی است که نمی توان پیچ آن را شل و یا سفت کرد. ما اینقدر در خدا غرق هستیم که چیزی جز خدا نیست.

شجاع نوری افزود: همه ما استعداد عاشق شدن داریم و لبخند زدن موهبت الهی است و باید قدرش را بدانیم. من با خدا قرار گذاشتم که هر وقت و در هر لحظه چه با اراده و چه بی اراده لبخند زدم، یعنی اینکه خدایا من تو را دوست دارم و تو پاکی و از تو بزرگتر نیست.

ظهور خداوند از ماست

محمدهادی کریمی نویسنده و کارگردان که در حوزه روانشناسی فعالیت دارد با ابراز سعادت و خرسندی از حضور در میان مردم و پیشکسوتان بیان کرد: اگر من در حوزه تجارب و سلوک معنوی چیزی نوشتم که توانسته مقبول طبع بزرگواران واقع شود باید به حساب نیاز شخصی خودم بگذارید. من عارف و واصل نیستم بلکه عطشناکی خودم را نوشته ام. فکر می کردم با نوشتن این ها به یک فرایند پالایش روحی می رسم.

وی ادامه داد: هر روز که می گذرد احساس می کنم آن چیزی که در سنت تئولوژیک مسیحی آمده، چیز درستی است. اینکه برای ایمان آوردن باید چشم ها را بست و ایمان آورد. به نظر من خدا را با همه چیزی که هست باید قبول کرد. به قول دینانی : « وجود ما از خداوند است ولی ظهور خداوند از ماست.

این نویسنده و کارگردان افزود: خدا در ذهن ما نفوذ و بروز پیدا می کند. من در زندگی ام به این نتیجه رسیدم که چشم ها را ببندم و به خدا ایمان بیاورم. امیدوارم همه این جسارت را پیدا کنیم که در تاریکی چشم ها را ببندیم و خودمان را پرت کرده و باور کنیم که کسی هست که ما را بگیرد.

سینمای معنا گرا نیازمند حمایت است

در ادامه مجید پازوکی با اشاره به قرار گیری در شب های قدر از فضایل حضرت علی (ع) گفت: در شب هایی هستیم که منصوب به یکی از نوادر خلقت است. یکی از پیچیده ترین عناصر خلقت. حضرت علی(ع) که مجموعه ای از مکارم زمین و آسمانی است. ازدیدگاه او حکومت همچون گیوه پاره ای است که علی آن را می دوزد اما او در در عین حال تشنه عدالت است. 

وی افزود: من انس زیادی با تفسیر ابی الحدید از نهج البلاغه علی که درس زندگی است، دارم. انس با علی رعشه ای از عشق است. آنچه که مرا با دنیای زیبای فیلم ساکن طبقه وسط آشنا کرد قلم شیوای دوستم محمد هادی کریمی بود. این عشق را در قلم دکتر کریمی و در دوستی با شهاب حسینی هر لحظه با ایشان بودن درسی است برای من، یافتم. بنابراین بضاعت اندکی که داشتم را در اختیار این دوستان قرار دادم. در واقع فیلم های با سمت و سوی معناگرایی نیازمند حمایت است وباید برای اعتلای فرهنگ ایران زمینی که مجموعه ای از مفاخر ایران زمین است کاری کرد. امیدوارم این حرکت و این جنبش ادامه پیدا کند. 


سلسله نشست هزار شب آسمانی در نشست پایانی خود در 18 تیرماه میزبان قدمعلی سرامی (استاد ادبیات دانشگاه)، داریوش ارجمند (بازیگر) خواهد بود که به موضوع «امام علی (ع) در آینه ادبیات) به سخنرانی می پردازند. 

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و یا با شماره‌های 20-22872818 تماس بگیرند.
مطالب مرتبط
نظر شما