جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۹
کد خبر: ۸۲۱۱۱
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
احمد مسجدجامعي در آیین افتتاح خانه شعر گفت:
مسجدجامعی در وصف روحيات مشفق كاشانی گفت: مشفق معلم علم و اخلاق و جوانمردي در دوران ماست؛ او جلوه‌هاي نهفته در شعر را مي‌ديد.
به گزارش رسانه خبري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، احمد مسجد جامعي با تقدير از برپايي بزرگداشت مشفق كاشاني گفت: مشفق معلم علم و اخلاق و جوانمردي در دوران ماست. من چند سال پيش تهيه دانشنامه‌اي درباره تهران را به مركز دايره المعارف پيشنهاد دادم و اميدوارم كه دكتر صلاحي نيز اين كار را انجام دهد. اين دايره‌المعارف شامل بخش‌هاي دانشنامه شميران، كن، ري و تهران (از ونک تا راه آهن) مي‌شود. كه تاكنون دوجلد از بخش دانشنامه شميران به چاپ رسيده است.
 
عضو شوراي اسلامي شهر تهران با بيان خاطره‌ای از مرحوم عنايت‌الله رضا افزود: فردوسي محصول يك زمانه، يك روح و يك تمدن است. فردوسي در شاهنامه گرانقدر خود، هزار بيت از دقيقي دارد. در دوران فردوسي افراد زيادي به داستان‌هاي كهن دهقاني رجوع كردند تا آثاري را بيافرينند. ولي فردوسي توانست اثري ماندگار بيافريند تا هميشه در تاريخ بدرخشد. حال پرسش اين است كه تفاوت فردوسي با ديگران چه بود؟ فردوسي نورانيت اسلام را در نگاه علوي پذيرفت. اوست كه مي‌گويد:
به نام خداوند جان و خرد
كزين برتر انديشه برنگذرد
اين بيت از فردوسي بيانگر نگاه خاص ايرانيان نسبت به عقلانيت است. هر كس كه در بين حكیمان و شاعران توجه ويژه‌اي به عقلانيت داشت، حتي اگر شيعه نبود، به اهل بيت ارادت مي‌ورزيد.
 مشفق كاشانی مردی جوانمرد و بزرگ‌منش بود
وي افزود: هيچ كتاب مرجع شيعي وجود ندارد كه با مباحث توحيد و نبوت و مانند آن آغاز شود. تمام كتاب‌ها با بحث عقل و علم شروع شده‌اند. نمونه آن كتاب «اصول كافي» است كه با بحث عقل آغاز شده است. توحيد منهاي عقل و علم و انديشه چه معنايي دارد؟ فردوسي كه روايتگر روح ايراني است، به وجه خرد اشاره مي‌كند. همين است كه او را حكيم ابوالقاسم فردوسي مي‌نامند.

وي با بيان اين كه نگاه شاعرانه ما را به قومي متفاوت تبديل مي‌كند، گفت: مشفق كاشاني جلوه نهفته در شعر را مي‌ديد. او فرد اخلاقي و جوانمرد و بزرگ‌منش بود. به خاطر دارم كه در دوران صلح پس از دفاع مقدس پيشنهاد چاپ مجموعه شعري درباره جنگ را دادم و ايشان براي اين كتاب تلاش فراواني كرد. انتشار اين كتاب، بيانگر نگرش متفاوت او بود كه نگذاشت شور و عشق حماسه در ميهن ما خاموش شود.
 
بزرگداشت مرحوم مشفق كاشاني و افتتاح خانه شعر روز پنج شنبه یک مرداد در موزه هنرهاي دینی امام علي (ع) با حضور جمعي از  شاعران و علاقه‌مندان برگزار شد.

مطالب مرتبط
نظر شما