جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۶
کد خبر: ۸۲۷۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
هفته فرهنگ و هنر تهران در مسکو ادامه دارد
عصر فرهنگ و هنر تهران در سومین روز هفته فرهنگ و هنر تهران در مسکو با حضور مدیران و چهره‌های فرهنگی ایران و استقبال گرم مردم روسیه در غرفه ایران در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو برگزار و به یک پذیرایی با خوردنی‌های ایرانی ختم شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پس از قرائت چند آیه از قرآن، پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و نمایش مستند «اینجا تهران است» با زیرنویس روسی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مقابل حاضران در غرفه قرار گرفت و ضمن تشکر از استقبال شهروندان مسکو از فرهنگ و هنر ایران، به همه آنها که جان خود را برای آرامش و امنیت ملت روسیه فدا کرده‌اند، ادای احترام کرد.
  
دکتر محمود صلاحی در ادامه فرهنگ را مستحکم‌ترین و مطمئن‌ترین پل میان ملت‌ها دانست که قلب‌ها را به یکدیگر پیوند می‌زند. وی افزود: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های امروز در عرصه بین‌الملل دیپلماسی شهری است و کلانشهرهایی چون تهران و مسکو ظرفیت‌هایی فوق‌العاده برای ترویج فرهنگ صلح و دوستی دارند. امروز به مناسبت حضور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو، اینجا هستم تا پیام صلح و دوستی ملت ایران و تهران را به دولت و شهروندان روسیه ابلاغ کنم.
  استقبال گرم مردم روسیه از عصر فرهنگ و هنر تهران
وی پیام صلح و دوستی را پیام همیشگی و تمدنی ایران معرفی کرد که پس از ظهور اسلام و پیروزی انقلاب در مسیر کمال قرار گرفت و با توافق هسته‌ای بار دیگر بر آن تاکید شد. صلاحی در پایان ضمن تشکر از همتایان روسی، مسئولان نمایشگاه کتاب مسکو، مدیران وزارت ارشاد و سازمان زیباسازی شهر تهران، اظهار امیدواری کرد با توجه به اراده دو طرف برای گسترش مناسبات شهری و فرهنگی تهران و مسکو، فصلی جدید در همکاری‌های مشترک رقم بخورد.
 استقبال گرم مردم روسیه از عصر فرهنگ و هنر تهران
در ادامه نوبت به سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد رسید که در سخنان خود از علاقه خود و خانواده‌اش به فرهنگ و ادبیات روس گفت. وی با اشاره به اینکه در نخستین حضور خود در مسکو هم اصلا احساس غریبه بودن نکرده، افزود: فرزندان من هم تقریباً تمام آثار ادبی روس را خوانده‌اند؛ آنا کارنینا، برادران کارامازوف و... بارها در خانه من خوانده شده و شخصا تنفس فرهنگی و ادبی خود را مرهون ادبیات روس می‌دانم. مقاومت مردم روسیه در برابر تجاوز و سلطه‌گری هم برای من جذاب است؛ چه در تهاجم ناپلئون که «جنگ و صلح» تولستوی روایتگر آن است، چه در جنگ جهانی دوم.
 
پس از سخنرانی مقام‌های ایرانی، یک بانوی جهانگرد روس از تجربه‌های خود در سفر به تهران و ایران گفت و در پاسخ به یک شهروند روس که از وجود افراد فقیر در ایران می‌پرسید، چنین پاسخ داد: من در سفر خودم حتی با یک مورد هم برخورد نداشتم که کسی از من درخواست کمک داشته باشد و مردم کمک‌های خود در داخل صندوق‌هایی که به همین منظور تعبیه شده می‌اندازند. سطح زندگی مردم و امنیت و آرامش در ایران بالاتر از آن چیزی است که اینجا تصور می‌شود.
 استقبال گرم مردم روسیه از عصر فرهنگ و هنر تهران
بخش جالب مراسم حضور یک شهروند ۸۳ ساله ایرانی – روس بود به نام جهانگیر دری که سال‌ها در ایران زیسته و این روزها در مسکو ادبیات ایرانی را به علاقه‌مندان و دانشجویان آموزش می‌دهد. او به صورت کاملا فشرده و با زبان شیرین فارسی شرحی از زندگی خود ارائه داد و در پایان کتاب زندگینامه خود را به حاضران معرفی کرد؛ «چطور ایرانشناس شدم» به زبان روسی و «ایرانی زنده» به زبان فارسی که با ترجمه مهناز نوروزی منتشر شده است.
استقبال گرم مردم روسیه از عصر فرهنگ و هنر تهران
در این بخش با حضور صلاحی، صالحی، خلیل راحتی مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و رضا ملکی رایزن فرهنگی ایران در مسکو از پروفسور دری تقدیر شد.

 استقبال گرم مردم روسیه از عصر فرهنگ و هنر تهران
پایان‌بخش عصر فرهنگ و هنر تهران، پذیرایی از حاضران در نمایشگاه کتاب مسکو با خوراکی‌های ایرانی بود که این بخش با استقبال گسترده حاضران مواجه شد. هفته فرهنگ و هنر تهران در مسکو در قالب ویژه‌برنامه «تهران – مسکو؛ سیمای فرهنگی دو پایتخت» سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تا روز یکشنبه و پایان نمایشگاه کتاب مسکو ادامه دارد.
مطالب مرتبط
نظر شما