شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۵
کد خبر: ۱۳۳۰۹۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
هشتمین جایزه هنری «غدیر» با تقدیر از چهار چهره برجسته فرهنگی و هنری در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آيين هشتمین جایزه هنری غدیر شب گذشته با حضور مسئولین و هنرمندان نامی کشور در پردیس تئاتر تهران برگزار شد. 
در این مراسم که با تجلیل از چهار چهره شاخص فرهنگی و هنری همراه بود، از محمدرضا شریفی‌نیا بازیگر در حوزه سینما، عبدالحمید قدیریان نقاش در حوزه هنرهای تجسمی، علی محمد مودب شاعر و نویسنده در حوزه ادبیات و محسن نفر آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده در حوزه موسیقی تقدیر به عمل آمد.
در ابتدای این مراسم امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تبریک میلاد امام موسی کاظم(ع) و عید غدیر گفت: جایزه هنری غدیر بهانه‌ای کوچک برای تجلیل و ارج نهادن به هنر عزیزانی است که اثرات هنری شاخص دینی دارند و عمر با ارزش‌شان را صرف تولید و طراحی جریان مستحکم و صیانت از این میراث ارزشمند برای نسل‌های بعدی جامعه می‌کنند.

معرفی برترین‌های هشتمین جایزه هنری غدیر

«نفر» در جهت اعتلای هنر کوشش فراوانی کرده است
در اولین تجلیل از آیین جایزه هنری غدیر، محسن نفر آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده در حوزه موسیقی تقدیر شد و محمد میرزمانی از آهنگسازان پیشکسوت درباره وی گفت: استاد نفر شخصیت والامقامی هستند که چیزهای بسیاری از ایشان یاد گرفتم. زمانی که از هنرجویان آزمون می‌گرفتیم شاهد بودم که با چه حساسیتی در گزینش هنرجوها دقت می‌کنند، در دانشکده صدا و سیما هم شاهد بودم که ایشان در جهت اعتلای هنر بسیار سعی و کوشش کردند و آثار به یاد ماندنی از ایشان به جا مانده است.
وی افزود: ایشان اخیرا آلبومی را به شیوه خاص خودشان و در ردیف موسیقی ایرانی منتشر کردند که یکی از آثار ماندگار است و منتظر آثار جدید ایشان خواهیم بود.

انرژی معنوی «عبدالحمید قدیریان» تمام نمی‌شود
دومین جایزه هنری غدیر به عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش و طراح صحنه و لباس آثار فاخر سینمایی و تلویزیونی تعلق گرفت. مجید شاه‌حسینی، رییس فرهنگستان هنر با ابراز خوشحالی از حضور برای تقدیر از استاد قدیریان گفت: کمتر کسی را می‌توانم به عنوان یک معلم ساده هنر به یاد بیاورم که در رشته‌های مختلف هنری چیره‌دست و توانا و در عین حال مخلص باشد. از جوان پرشور سال‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تا طراحی صحنه و لباس در پروژه‌های سینمایی و... که همه این موارد به همت این استاد ارجمند انجام شده است. 
وی ادامه داد: احساس من درباره استاد عبدالحمید قدیریان این است که هیچ‎وقت انرژی معنوی ایشان تمام نمی‌شود. هنرمندی متصل و موحد که آفرینش هنری خود را با حس محضریت می‌آفریند. در روزگاری که برخی هنرمندان، ما فی الضمیر خود را به هر دلیلی پنهان می‌کنند ایشان هیچ تعارفی ندارد که مکنونات قلبی خود را صادقانه بیان کند. استاد قدیریان با نمایشگاه‌های بزرگی مثل «آسمان حسین» و «نورهدی، نور حسین است و بس» ما را به میزبانی اربعین بردند و حجم تولیدات هنری ایشان بنده را به شگفتی واداشته است. 

معرفی برترین‌های هشتمین جایزه هنری غدیر

«مودب»؛ هادی و حامی جوانان است 
در ادامه این مراسم مصطفی محدثی خراسانی، شاعر پیشکسوت برای صحبت درباره علی محمد مودب، سومین برنده جایزه هنری غدیر به روی صحنه آمد.
محدثی خراسانی با اشاره به خاطره‌ای از گفتگوی هجده سال پیش علی محمد مودب با استاد علی معلم دامغانی در مجله شعر گفت: آن مصاحبه از گفتگوهای ماندگار استاد معلم است و پس از انتشار ایشان گفتند آقای مودب از خراسانی‌های گم شده است.
 وی ادامه داد: اولین حضور مودب در جمع شاعران مشهد هم از لحاظ شعری و هم از منظر شخصیتی حضوری تمام و کمال بود. ایشان از همان ابتدا هادی و حامی جوانان بود و مانند پیری بود که جوانان شاعر گرد او حلقه می زدند.
محدثی خراسانی با اشاره به سیر طبیعی زندگی هنری علی محمد مودب ادامه داد: سیر و سلوک ایشان از تحصیلات و زندگی در روستاهای خراسان تا به امروز که در جایگاهی شبیه به معاونت شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند، سیری طبیعی بوده و همین موضوع باعث شده که ایشان شخصیتی ژرف داشته باشد.
وی ادامه داد: جدای از مرتبه شعری، ایشان در حوزه تفکر، نظریه‌پردازی و علی‌الخصوص فلسفه هنر و ادبیات انقلاب شاخص هستند و امیدواریم بتوانند خلاء حضور بسیاری از عزیزان مثل استاد معلم و حتی شهید آوینی را پر کنند.

شریفی نیا تاریخ شفاهی سینما و تئاتر بعد از انقلاب هستند
چهره چهارم جایزه هنری غدیر محمدرضا شریفی‌نیا، بازیگر سینما و تلویزیون اعلام شد که خیرالله تقیانی، نویسنده و کارگردان برای صحبت درباره او به روی صحنه رفت.
تقیانی با اشاره به تجریه مشترک کاری با محمدرضا شریفی‌نیا گفت: به جرات می‌توانم بگویم آقا رضا از معدود هنرمندانی است که تاریخ شفاهی سینما، تئاتر و تلویزیون بعد از انقلاب هستند و من این فرصت را داشته‌ام که از ایشان یاد بگیرم.
در ادامه با حضور مهرداد باقری پبدنی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجید شاه‌حسینی رییس فرهنگستان هنر، محمد میرزمانی آهنگساز و مدیر اسبق مرکز موسیقی صدا و سیما، مصطفی محدثی خراسانی شاعر، محمد سعید شریفیان موسیقی‌دان و مدیرعامل اسبق خانه موسیقی ایران، محمد معتمدی خواننده، خیرالله تقیانی کارگردان و فریبا کوثری بازیگر جوایز غدیر به هنرمندان منتخب اهدا شد.

امیدوارم همواره چراغ هنر روشن باشد
محسن نفر بعد از دریافت جایزه غدیر گفت: من واقعا غافلگیر شدم چرا که لایق‌تر از من کسان دیگری هستند و از همه دوستان سپاسگزارم. امیدوارم همانطور که هنر نزد ایرانیان است و بس، همواره چراغ هنر روشن باشد و بدرخشد و هنرمندان در نزد مردمان ما محترم و معزز باشند.

معرفی برترین‌های هشتمین جایزه هنری غدیر

هنرمندان خود را آماده کنند که برای اعتلای فرهنگ و هنر وارد میدان شوند
عبدالحمید قدیریان نیز پس از دریافت جایزه گفت: تشکر می‌کنم از اساتیدی که زحمت کشیدند و در چنین فضایی تلاش می‌کنند که هنر را ارج بدارند. من آینده را بسیار پرنور می‌بینم به خصوص برای هنر و هنرمندان؛ چرا که در مسیری قدم برمی‌داریم که به عنوان فضایی مهم می‌تواند فضای پیش رو را روشن کند. هنرمندان خود را آماده کنند که برای اعتلای فرهنگ و هنر این مملکت وارد میدان شوند و این فضا را ارتقا دهند چون اهداف بزرگی در پیش است. 

علی محمد مودب پس از دریافت جایزه با اشاره به بیتی از غزلیات حافظ گفت: در بارگاه استغنای امیرالمومین(ع) همین که اسم ناچیز ما می‌آید تمام وجود آدمی پر از شادی و شعف می‌شود. همچنین وی بخشی از پایان منظومه خطبه اصغر را خواند: 
من کمم، آری تو بسیاری علی
«ما غباران را سزد این اعتبار
کز سواران نیست باقی جز غبار
 من کمم، آری تو بسیاری علی
لطف‌ها با بی‌کسان داری علی
تو نمازی، من گدایی در گذر
در قنوتت نامی از من هم ببر»

معمولا به بازیگر جایزه نمی‌دهند بلکه به نقش جایزه می‌دهند
محمدرضا شریفی‌نیا، پس از دریافت جایزه غدیر با اشاره به جمله «هر آن‌کس را که من باشم و را هادی و را رهبر. علی بعد از من او را مقتدا باشد» گفت: بنده خیلی به این مراسم خوشبین نبودم، تعجب کردم در چنین مراسمی به خاطر نقش «ولید» که نقشی منفی است از کسی تقدیر شود. چرا که تصورم این بود کسانی که در عرصه نمایش نقش منفی بازی کردند شایسته تشویق نیستند. 

او ادامه داد: یکبار دیگر هم در جشنواره‌ای به نام چهلچراغ برای نقش منفی متوکل عباسی برنده جایزه شدم. از جسارت داوران برای این جایزه تشکر کردم چراکه معمولا تقدیر از بازیگر نیست بلکه جایزه به نقش تعلق می‌گیرد. یعنی آن کسی که نقش امام حسین(ع) را بازی کرده است جایزه می‌گیرد و کسی که نقش منفی بازی کرده است اصلا دیده نمی‌شود.  باید بپذیریم ارزش بازیگری که نقش منفی را ایفا می‌کند چند برابر است چرا که خودش را آماده می‌کند تا منفور باشد و در مقابل شخص بزرگی مانند امام علی(ع) یا امام حسین(ع) بایستد.

معرفی برترین‌های هشتمین جایزه هنری غدیر

در انتهای این مراسم هدایای معنوی شامل تسبیح و تربت ناب ضریح اباعبدالله الحسین(ع) به هنرمندان حاضر اهدا شد.

برای دیدن عکسهای بیشتر این برنامه اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط
نظر شما