دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۸
کد خبر: ۶۸۰۶۵
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۱
آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/21
محمد حاتمی گفت: حتی با وجود برنامه فرهنگی مدون، بدون حضور نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده، در عرصه فرهنگ راه به جایی نمی بریم.

دکتر محمد حاتمی مدیر شبکه آی فیلم در گفت و کو با شهر پیرامون چرایی اثرگذاری اندک فعالیت های فرهنگی در کشور با وجود دستگاه های متعدد و متنوع موجود در این زمینه به آموزش نیروی انسانی به عنوان یک عامل اثرگذار اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخورد با مقوله فرهنگ در کشور ما همانند برخورد با ساعات ورزش در مدارس است، یعنی ساعاتی که وجود دارد اما جدی گرفته نمی شود آن را اضافی می دانند.

مدیر شبکه آی فیلم افزود: علت این است که نه مدیران فرهنگی و نه نیروهای اجرایی در عرصه فرهنگی آموزش کافی را دریافت نکرده اند.نباید از یاد برد که اگر در زمینه صنعت به تخصص گرایی نیاز است در زمینه فرهنگی نیز این نیاز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما تبدیل شدن به یک فرد فرهنگی هزینه خاصی ندارد. تنها هزینه، رسیدن به سطحی از پوشش ظاهری و بیان است. این در حالی است که در خارج از کشور افراد با مدارک عالیه با یک دوربین مستند سازی می کنند و اثرگذاری فرهنگی آن فرد از یک سازمان بیشتر است، زیرا در حوزه مورد نظر خود یعنی فرهنگ متخصص هستند.

این مدیر با انتقاد از این که نقشه راه مدونی در مورد مباحث فرهنگی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: ما آمال و آرزوهای خود را هدف نهایی فرض کرده ایم و به تدوین برنامه، اجرا توسط نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده، نظارت، کنترل، ارزیابی های سالیانه و رفع نواقص اعتقادی نداریم. هر چند که حتی با در دست داشتن یک نقشه راه و برنامه مدون بدون داشتن نیروی انسانی آموزش دیده راه به جایی نمی بریم.

حاتمی در ادامه پیرامون استفاده از تکنولوژی های ارتباطی بخصوص فضای مجازی در ارتقاء کیفیت محصولات فرهنگی افزود: توسعه فعالیت های فرهنگی نیازمند آشنایی سطوح مدیریتی با تکنولوژی روز دنیا است. این در حالی است که بسیاری از سفارت خانه های ما بخصوص در حوزه کشورهای عربی حتی یک وب سایت ندارند. نمونه آن سفارت ایران در قطر است که سفیر آن تنها یک وبلاگ به زبان فارسی دارد. این در حالی است که وجود وب سایت های چند زبانه و به روز از ابزارهایی است که می توان با آن به اشاعه فرهنگ پرداخت.

این مدیر خاطرنشان کرد: تجربه شخصی بنده بیانگر این است که توزیع محصولات فرهنگی تنها هزینه کردهای کلان و برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور نیست زیرا در این روش مخاطبان بسیار اندکی جذب می شوند. یک مدیر در صورتی که با فضای مجازی آشنایی داشته باشد می تواند در ساعتی اندک مخاطبان بسیار بالایی برای محصولات هنری در خارج از کشور داشته باشد. خود بنده مجموعه عکسی را با عنوان جنایت صهیونیست ها در فضای مجازی به نمایش گذاشتم و در ساعت اول 50 هزار بازدید کننده داشت.

مطالب مرتبط
نظر شما