يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۱
کد خبر: ۶۹۷۱۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
برگزیدگان نخستین جشنواره پرچم معرفی شدند/
رییس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پرچم، با اشاره به درفش کاویانی و پرچم سیاه رسول‌الله(ص)، پرچم را نمادی از فرهنگ پهلوانی در ایران اسلامی دانست.
به گزارش خبرنگار شهر، در این مراسم که عصر یکشنبه 12 آبان در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، امیر خوراکیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و احمد مسجدجامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران سخنرانی کردند. 

مسجدجامعی اظهار داشت: بسیار خوشحالم که این مصوبه شورای شهر با استقبال گسترده شهروندان تهرانی روبرو شد. زمانی که طرح «پرچم،‌نماد هویت ملی» مطرح شد، ما برای دفاع از این مصوبه دشواری‌ةایی داشتیم و این بیانگر نکته‌ای است که کارهای مورد استقبال در جامعه ضرورتا کارهای بزرگ و پرحجم و پرهزینه نیست.

وی ادامه داد: روح شهر و روح شهروندی نیازهایی را طلب می‌کند که ریشه در اعماق ذهن یک جامعه دارد و نگرش به هویت ملی یکی از آن عرصه‌های مهم در این رویکرد است. 

رییس شورای شهر افزود: پرچم در استان‌های کهن ایرانی یادآور مقاومت در برابر ظلم است. کسی که  نخستین پرچم را افراشت، در برابر طغیانگری بود که مغز جوانان ایرانی را در راستای خواست‌های خود طلب می‌کرد و او توانست با برافراشتن درفش درخشانی، این جوانان را جمع کند و بر ضد ظلم و استبداد و خودکامگی و افزون‌خواهی بشوراند.

وی همچنین گفت: این شورش مقدس سبب شد که وضعیت به‌صورت دیگری درآید و آن حکمران ظالم به اسارت در کوه دماوند برای همیشه به بند کشیده شود. پرچم همیشه در دستان دادور مردان و آزادگان بوده است.  در کشور ما پهلوانان بزرگی از مرزهای فکری و فرهنگی و جغرافیایی دفاع کرده‌اند. پهلوانان بزرگی چون گودرز، رستم و سام توانسته‌اند این مرزهای فرهنگی و تاریخی و جغرافیایی را حفظ کنند.

مسجدجامعی گفت: این آداب پهلوانی که همراه با دانش و جوانمردی بود، همراه با پشتوانه خواست‌ها و دعای مردم نسل به نسل از پهلوانی به پهلوان دیگر منتقل می‌شد. پهلوانان در صحنه‌‌ها پیش از همه استقرار می‌یافتند و پرچم را که نماد همدلی و نزدیکی قلب‌ها و نماد هویاری و دفاع از آیین و میهن بود، برمی‌افراشتند.

وی ادامه داد: این پهلوانی بعدها در قالب پهلوان بزرگی خلاصه شد، مولای متقیان علی(ع) پهلوان پهلوانان، نماد همه ایرانیان شد و حتی در متون کهن، ملاک و معیار پهلوانی، ویژگی‌های آن حضرت عنوان شد: شیر خدا و رستم دستانم آرزوست. حتی روایتی که ایرانیان از بین ده‌ها روایت منثور و منظوم انتخاب کردند، روایتی بود که مبنای پهلوانی را علی(ع) قرار می‌داد و این معیار در فرهنگ ایرانی استمرار یافت.

رییس شورای شهر افزود: علی(ع) پرچم سیاه رسول‌الله را بر دوش می‌گرفت و در دشواری‌ها، پرچم به او سپرده می‌شد و او ستوده‌ی همه مومنان و رسول خدا(ص) است. پرچم سیاه در این خاندان دست به دست گشت تا به دست عباس‌بن علی(ع) افتاد؛ کسی که در جریان جنگ‌های صفین رزم‌آوری را از پدر آموخته و آزمایش‌ پس داده بود و خوی و خصلت پهلوانی را از خاندان بنی هاشم ارث برده بود. 

مسجدجامعی اظهار داشت: او علمدار بزرگی شد که مبنای حماسه و اسطوره شد، اسطوره‌ای که در خیال نبود بلکه در واقعیت بود. تفاوت حماسه علوی با سایر حماسه‌ها این است که این اسطوره با صفات انسانی و زمینی تحقق یافته است و صرفا بازتابی خیالی از خواست‌های تحقق‌نیافته مردم نیست. 

وی ادامه داد: ما امروز عباس‌بن علی(ع) را به‌عنوان علمدار حرکت بزرگی می‌شناسیم که همه ایرانیان در همه تاریخ خود به آن فخر می‌فروشند. هیچ‌کجا نیست که فرهنگی ایران رفته باشد و محبت اهل بیت(ع) نرفته باشدو نام عباس و علی و حسین علیهما سلام تکرار نشده باشد. عباس(ع) هیچ‌گاه در برابر آن‌همه فشار تسلیم نشد و در جایگاه اخلاقی، ‌انسانی، معنوی و ویژه‌ای ایستاد که مورد رشک همه علمداران بود.

رییس شورای شهر سپس به ارائه توضیحاتی درباره تصویب سند «پرچم، نماد هویت ملی ایران» و نصب پرچم‌های بزرگ در نقاط مختلف شهر تهران پرداخت و اظهار داشت: امیدوارم در دوره جدید مدیریت شهری برای پرچم آیین‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

وی همچنین از خوراکیان خواست در منصب رییس یک نهاد فرهنگی و هنری، تمهیداتی برای تولید سرودها و اجرای آیین‌های برای برافراشتن پرچم در مناسبت‌های مختلف ملی، تاریخی ، انقلابی و جهانی بیندیشد تا هر روز در کنار پرچم شاهد حضور متفاوت دوست‌داران و علاقمندان این مرز و بوم باشیم. 

مسجدجامعی در پایان گفت: امیدوارم این جشن هر سال در ابعاد گسترده‌تری برگزار شود و مدیریت شهری به علایق مردم پاسخ دهد. 

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره پرچم

در این مراسم همچنین برگزیدگان و تقدیرشدگان نخستین جشنواره پرچم معرفی شدند. در بخش عکس که اکبر عالمی، محسن راستانی، امیرعلی جوادیان و علی قلم‌سیاه داوری آن را بر عهده داشتند، پس از قرائت بیانیه هیئت داوران، محمد گلچین از طالش به‌عنوان برگزیده اول برنده 4 میلیون تومان وجه نقد و لوح تقدیر و تندیس جشنواره معرفی شد. مهدی قاسمی از تهران نیز جایزه دوم شامل سه میلیون تومان وجه نقد و لوح و تندیس را از آن خود کرد و بهزاد ترکی‌زاده از تهران نیز به‌‌عنوان نفر سوم، برنده دو میلیون تومان وجه نقد و لوح تقدیر و تندیس جشنواره شد.

اصغر بشارتی، بهزاد نعمتی، حسن غفاری، عیدالصمد اکبری و مصطفی قطبی نیز تقدیرشدگان این بخش بودند که هر یک پنج میلیون ریال وجه نقد و لوح تقدیر جشنواره را دریافت کردند.

در بخش پوستر نیز داوران شامل ابراهیم حقیقی، کیانوش غریب‌پور و آریا کسایی به دلیل همزمانی برنامه با افتتاح دوسالانه گرافیک، موفق به حضور در این مراسم نشدند و بیانیه هیئت‌داوران توسط مجری قرائت شد. در این بخش میثم خالوندی، علی شاهی،‌ کیانوش فریور تنها، روح‌الله شفیعی و پیمان ارفع‌نیا به عنوان تقدیرشدگان معرفی شدند و هر یک پنج میلیون ریال وجه نقد و لوح تقدیر دریافت کردند. 

همچنین ابوالفضل سبحانی به عنوان نفر اول برنده چهار میلیون تومان وجه نقد و تندیس و لوح تقدیر شد. سهند بادلی نیز به عنوان نفر دوم جایزه نقدی سه میلیون تومانی و تندیس و لوح تقدیر جشنواره را از آن خود کرد و عابد زارعی و مسعود مرگان به‌طور مشترک به‌عنوان برندگان رتبه سوم معرفی شدند و هر یک دو میلیون ریال وجه نقد و لوح وتندیس دریافت کردند.

در بخش کودک و نوجوان نیز جمال‌الدین اکرمی بیانیه هیئت داوران شامل محمدعلی بنی‌اسدی، نادر فاطمی، جمال‌الدین اکرمی و مهناز واحدی را با بیانی ساده با کودکالن حاضر در مراسم در میان گذاشت. از جمله تصمیمات هیئت‌داوران در این بیانیه اضافه شدن رده سنی 6 تا 7 سال به جوایز جشنواره، افزایش تعداد برندگان، برگزاری جشنواره به‌صورت دوسالانه، برپایی کارگاه‌های نقاشی برای کودکان در فاصله بین دو جشنواره و انتشار کتابی با موضوع پژوهش درباره پرچم بود.

در این بخش شایان غفاری و مبینا محمدی به‌عنوان برگزیدگان گروه سنی زیر 7 سال، هر یک برنده دو میلیون ریال جایزه نقدی شدند. در رده سنی 7 تا 9 سال نیز شایان رسولی و محمدپویا خدادادیان با دریافت جایزه نقدی دو میلیون ریالی شایسته تقدیر شناخته شدند و پارسا قربانی بهعنوان برگزیده نخست جایزه 6میلیون ریالی و لوح و تندیس جشنواره را از آن خود کرد. زهرا بهرامی و وینا الیاسی‌پور نیز به‌ترتیب به‌عنوان نفرات دوم و سوم جوایز نقدی پنج و چهار میلیون ریالی و لوح و تندیس دریافت کردند.

در گروه سنی 9 تا 12 سال نیز امیرحسین باقرنژاد، نرجس کوهکن دلیر و مبینا ظهوریان وطن با دریافت جایزه دو میلیون ریالی شایسته تقدیر شناخته شدند. مایسا قره‌گزلی و مهدی حاجیان مشترکا برنده جایزه اول شدند و هر یک 6میلیون ریال جایزه نقدی و لوح و تندیس جشنواره را دریافت کردند. پریسا ارغیانی به‌عنوان نفر دوم جایزه پنج میلیون ریالی و مهشید میرپور نیز به‌عنوان نفر سوم جایزه چهارمیلیون ریالی همراه با لوح و تندیس دریافت کردند.

در گروه سنی 12 تا 15 سال نیز اسما آقاپور و رمیصا تهجا با دریافت جایزه دو میلیون ریالی تقدیر شدند و جایزه اول شامل 6میلیون ریال وجه نقد و لوح و تندیس به محبوبه آق‌آتابای و کیمیا مرادی، جایزه دوم شامل پنج میلیون ریال وجه نقد و لوح و تندیس به کیمیا بزرگی و جایزه سوم شامل چهار میلیون ریال وجه نقد و لوح و تندیس به کوثر خیرخواه تعلق گرفت.

در این مراسم همچنین علی شیرخدا قطعه‌ای برای مردم خواند و فیلم کوتاهی نیز از اظهار نظر چند تن از چهره‌های شاخص چون امیردریادار سیاری، سردار اسدی، ‌قدیری ابیانه، حجت‌الاسلام ماندگاری، محمد درمنش، جلیل رسولی و مادر شهید مصطفی روشن درباره پرچم، برای حاضران پخش شد. 
   
در حاشیه برگزاری این مراسم نیز نمایشگاهی از آثار شرکت‌کنندگان در نخستین جشنواره پرچم برپا بود.


مطالب مرتبط
نظر شما