جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۶
کد خبر: ۷۲۹۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
تهران شهری است با سینماها، بوستان‌ها، گالری‌ها و سالن‌های تئاتر و موسیقی متعدد که می‌توانند آخر هفته جذابی را برای اهالی این شهر فراهم کنند.
به گزارش خبرنگار شهر، تعطیلات آخر هفته به‌ویژه در هوای سرد و آلوده زمستان، می‌تواند فرصت مناسبی برای نزدیکی بیشتر به تفریحات و سرگرمی‌های فرهنگی باشد و ما را از وقت‌تلف‌کردن‌های بی‌حوصلگی دور کند.

تماشای یک فیلم تازه در سینما
این روزها که سرما سخت سوزان است و در خانه ماندن هم حوصله آدم را سر می‌برد، یکی از بهترین و گرم‌ترین سر- گرمی‌‌ها، رفتن به سینماست. 
فیلم «خسته نباشید» محسن قرایی و افشین هاشمی، از 20 آذرماه اکران شده و آخر هفته فرصت مناسبی برای دیدن آن در سینماست. این فیلم 90 دقیقه است و غوغا بیات، جلال فاطمی، حسام محمودی، فرزاد باقری، نگار حسن‌زاده، یدالله شادمانی، مهدی ارمز، مرتضی مطلق، بونا الخاص، علی نفیسی، دانیال محمودآبادی، مصطفی پورشیری، روژان گلستانی، نیایش جعفری و رویا افشار در آن بازی می‌کنند.
داستان از این قرار است که زوجی جهانگرد که درگیرِ اختلافاتی با یکدیگرند، در میانه سفر خود در ایران، با موسسه جهانگردی ِ طرفِ قراردادشان به مشکل برمی‌خورند و مستخدمِ اخراجیِ هتلی که زوج جهانگرد در آن سکونت دارند، به کمک پسرعمویش برای آن‌ها نقشه‌ای می‌کشند...
این فیلم در سینماهای متعددی اکران شده و برای تهیه بلیت آن به شیوه اینترنتی، می‌توانید اینجا کلیک کنید.


یک پیشنهاد هنرمندانه برای عصر جمعه
اگر به هنرهای جدید مثل چیدمان، پرفورمنس و ویدئوآرت علاقه‌مندید و می‌خواهید بدانید هنرمندان معاصر این روزها با ترکیب مدیاهای مختلف چه می‌کنند، عصر جمعه فرصت مناسبی است برای این که سری به گالری آریا بزنید و از شرکت در پرفورمنس و تماشای چیدمان فرح ابوالقاسم با عنوان «سه موومان برای نوزده کشو» لذت ببرید.
این نمایشگاه که آهنگسازی آن را نیز امیرحسین ایزدی برعهده داشته،  15 دی در گالری آریا افتتاح شده و تا 24 دی ماه هم ادامه دارد و برای بازدید از آن می‌توانید شنبه تا پنجشنبه ساعت 10 تا 20 و جمعه ساعت 16 تا 20 به گالری آریا واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه‌راه بهشتی، کوی زرین، شماره 10 بروید.



تئاتر؛ تفریحی با پیشینه چندهزارساله
تماشای تئاتر هم می‌تواند در این روزهای زمستانی، یک تفریح گرم و درعین حال فرهنگی باشد. اگر اهل تئاتر هستید و به اجرای نمایشنامه‌های مشهور علاقه دارید، پنجشنبه یا جمعه می‌توانید به خانه هنرمندان بروید و کار جدید امین اصلانی، مترجم و کارگردان «ادیپوس»، را ببینید.
نمایش «سالومه و دکتر کالیگاری» کار جدید امین اصلانی است که میترا حجار، یارتا یاران، بهروز پوربرجی، مهدی عبادتی، نوشین تندسته و مهدی کاظمی در آن بازی می‌کنند. این نمایش از پنجم دی‌ماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است  و تا 27 دی هم روی صحنه خواهد بود.
امین اصلانی درباره این نمایش نوشته است: «وقتی در سال 1920، فیلم صامت دکتر کالیگاری ساخته‌ي روبرت وینه، بر پرده‌های سینما رفت، به گفته‌ي بسیاری از فیلم‌پژوهان، آغازگر دهه‌ی طلایی سینمای اکسپرسیونیستی آلمان شد، و شاید یکی از پیشروترین فیلم‌های تاریخ سینما ، چه در طراحی صحنه، و چه در روایت‌پردازی.
داستان این فیلم تخیلات یک بیمار روانی در تیمارستان است که نسبت به پزشک خود، دکتر کالیگاری، بدبین است و او را جادوگر و توطئه‌گر می‌داند، و روایت می‌کند که چگونه کالیگاری و دستیارش، سزار، در پی کشتن مردم شهر و خود او و نامزدش بوده‌اند. اما سرانجام معلوم می‌شود که راوی داستان نیز خود یک روانپریش است و کالیگاری، گرچه رئیس این تیمارستان است، خود جز دیوانه‌ای جنایتکار نیست.
کاراکتر دکتر کالیگاری و دست‌ابزار قتل‌هایش سزار را متأثر از ادبیات گوتیک و رمانتیک سده‌های گذشته، خاصه داستان دکتر فاوستوس و مفیستوفلس دانسته‌اند، چنانکه بسیاری از فلاسفه، تقدیر آلمانی را تقلایی فاوستی می دانند، و فاوست خود به مثابه بازنمودگار انسان غربی است در یک "فرهنگ فاوستی" حتی پیش ازخلق شاهکار گوته.
تئاتر- پرفورمنس سالومه و کالیگاری ترکیبی است از فضای اکسپرسیونیستی روایت دکتر کالیگاری و صحنه‌هایی از تراژدی فاوست، و دیالوگ‌های شعرگونه‌ی گوته که تفسیری از رابطه‌ی سادومازوخیستی میان فاوست و مفیستو از سویی و کالیگاری و سزار از سوی دیگر را نشان می‌دهد. با تمهید دگردیسی، در صحنه‌ای دیگر از این نمایش، با اشاره به چالش میان مارکی‌دوساد، و ژان پل‌ مارا در اثر پیتر وایس،«ماراساد» همین مسأله، در بستر تاریخ انقلاب فرانسه پی‌ گرفته می‌شود؛ و در پایان این تئاتر-پرفورمنس، فاوست و معشوقه‌اش مارگریت در داستان گوته، قالب عوض می کنند و به هرود پادشاه جلیل و سالومه دختر هیرودیاس در داستان دلربای اسکار وایلد تبدیل می‌شوند.
این‌همه، با ترکیب‌سازی‌هایی در روایت‌پردازی و شگردهای اجرایی، سبکی ترکیبی از نوع تئاتر- پرفورمنس مدرن را پیشنهاد می‌کند.»

مدت زمان این نمایش ۷۵ دقیقه است و همه‌روزه به‌جز شنبه‌‌ها ساعت 17:30 اجرا می‌شود. بلیت 15هزار تومانی «سالومه و دکتر کالیگاری» را می‌توانید اینجا تهیه کنید.



یک سرگرمی خانگی
استفاده از فیلم‌ها و سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، یکی از سرگرمی‌های راحت، کم‌خرج و مفرح خانواده‌ها در تعطیلات آخر هفته، به‌ویژه در روزهای سرد زمستان است. 
«شوخی کردم» سریال جدید مهران مدیری‌ست که در قالب طنز آیتمی تهیه و از یکشنبه 15 دی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است. مهران مدیری مدتی پس از اتمام تصویربرداری سریال ویلای من، پیش تولید سریال شوخی کردم را با حضور جمعی از چهره‌های مطرح طنز ایران آغاز کرد. فصل اول این سریال در ۳۶ قسمت تولید شده و پس از دریافت بازخوردهای مردمی، تصویربرداری فصل دوم آن نیز آغاز می‌شود.
بازیگران طنز بسیاری در این مجموعه بازی کرده‌‌اند و قسمت‌های اول و دوم آن با موضوع «خلاقیت» را می‌توانید از سوپرمارکت‌‌های محله‌‌تان خریداری کنید.


چهارشنبه عصر لذت‌بخش برای ادبیاتی‌ها
اگر اهل ادبیات هستید و عصر چهارشنبه فرصت شرکت در یک نشست ادبی را دارید، درس‌گفتار «حافظ و آشیانه و شب دزد» با سخنرانی دکتر میرجلال‌الدین کزازی در مرکز فرهنگی شهر کتاب می‌تواند برایتان جذاب باشد.
نهمین مجموعه درس‌گفتارهای شهر کتاب درباره‌ حافظ، در روز چهارشنبه 18 دی به بررسی شیوه‌های ویرایش دیوان حافظ و کارکرد و ارزش آن‌ها در پیوند با شعر حافظ اختصاص دارد و برای شرکت در آن می‌توانید روز چهارشنبه ساعت 16:30 به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم مراجعه کنید.



آخر هفته فرهنگی در یک کاخ باشکوه
اگر به تاریخ علاقه دارید و از گردش در یک فضای فرهنگی خوش آب‌وهوا لذت می‌برید، آخر هفته سری به مجوعه کاخ موزه سعدآباد بزنید. یکی از بناهای باشکوه مجموعه سعدآباد، ساختمان «موزه هنرهای زیبا» است که در جنوبی‌ترین نقطه سعدآباد واقع است. عمارت این موزه که سه طبقه با 3600 متر زیربنا دارد، مربوط به زمان رضاشاه است و از آن‌جا که در بنای این کاخ از سنگ‌های مرمر سیاه‌رنگ (از معدن ولی‌آباد چالوس) استفاده شده، به کاخ اسود معروف بوده است.
در حال حاضر در هر سه طبقه این کاخ موزه، تابلوهای بسیار زیبایی از شیوه‌ها و مکاتب گوناگون هنری ایران و جهان، از آثار هنرمندان دوران زندیه،‌ صفویه و قاجاریه تا دوران معاصر ایران از جمله آثاری از سهراب سپهری و فرامز پیل‌آرام و آثاری از برخی نقاشان مشهور اروپایی سده‌‌های 17 تا 20 میلادی همچون سالوادور دالی به نمایش گذاشته شده است.
از جمله تابلوهای نفیس ایرانی در این موزه، تصویری تمام قد از فتحعلیشاه قاجار در ابعاد 125 در 246 سانتیمتر، اثر نقاشی به‌نام «مهر علی» است که در سال 1228 هجری قمری تصویر شده است. همچنین هشت تابلوی نفیس از کمال الملک در این موزه خودنمایی می‌کند. 

برای ورود به مجموعه سعدآباد باید یک بلیت 2000 تومانی بخرید و برای بازدید از موزه هنرهای زیبای این مجموعه، خرید یک بلیت هزارتومانی کفایت می‌کند. اگر فرصت کافی برای گشت‌وگذار در این مجموعه را داشته باشید، 16 موزه دیگر نیز در سعدآباد وجود دارد که بازدید از آن‌‌ها می‌تواند لحظه‌‌های جذابی را برای آخر هفته‌تان رقم بزند.
مجموعه سعدآباد هرروز به‌جز دوشنبه‌ها، از ساعت 9 تا 16:30 پذیرای شماست؛ ولی برای خرید بلیت تا ساعت 16 فرصت دارید. پیشنهاد ما این است که حدود ساعت 10 و 11 روز جمعه که خیابان ولیعصر خلوت‌‌تر از ساعت‌های دیگر است و کمتر در ترافیک پارک‌وی تا زعفرانیه می‌مانید، از این فضای جذاب در دل شهر ولی دور از هیاهوی آن، لذت ببرید.
برای این‌که مطمئن باشید از این موزه لذت می‌برید، می‌توانید یک بازدید مجازی نیز از فضای آن داشته باشید.


مطالعه کتاب دور از هیاهوی خیابان‌‌
اگر اهل مطالعه نمایشنامه هستید و جریان تئاتر معاصر جهان را دنبال می‌کنید، نمایشنامه «مفیستو برای همیشه» نوشته «تم لانوی» که مدتی است با ترجمه دکتر محمدرضا خاکی، کارگردان و مدرس تئاتر، به چاپ رسیده، یکی از مهم‌ترین آثاری است که در سال‌های اخیر از ادبیات نمایشی اروپا به فارسی برگردانده شده است.
«مفیستو برای همیشه» اقتباسی آزاد از رمان «مفیستو» نوشته کلاوس مان نویسنده آلمانی است. متن اقتباسی تم لانوی به شکلی کاملاً اجرایی و زنده، چالشی دراماتیک را ایجاد کرده است. این متن که برای اولین بار در سال 2007 در جشنواره اوینیون اجرا شده با اقبال زیادی از سوی تماشاگران، منتقدان و تئاترشناسان مواجه شد؛ چرا که چالش آن از یک وضعیت تاریخی عینی فراتر رفته و موقعیت خود را در شکلی قابل تعمیم ارائه کرده است.
این نمایشنامه درباره یک گروه تئاتر است که بعد از به قدرت رسیدن فاشیسم فرو می‌ریزد؛ ولی کارگردان و بازیگر اصلی آن «کورت کوپلر» تلاش می‌کند آن را حفظ کند. کوپلر معتقد است کار تئاتر نمایش حقیقت است و در چنین شرایطی به خودی خود می‌‌تواند نوعی عمل و مبارزه سیاسی باشد؛ اما خفقان و فشار استبداد از یک سو و ایجاد شرایط غیر قابل تحمل برای همراهان کوپلر از سوی دیگر، سبب می‌شود راه حفظ تئاتر هر روز دشوارتر شود. بسیاری از دوستان و همراهان کوپلر او را سازش‌کار می‌دانند که تن به همکاری با دولت می‌دهد و در شرایطی که دوستانش در تبعید و زندانند یا کشته می‌شوند، زیر بار دستورات ژنرال هوایی  که حالا وزیر فرهنگ حکومت فاشیستی شده، می‌رود.
«مفیستو برای همیشه» را نشر بیدگل منتشر کرده و با قیمت 5000 تومان می‌توانید آن را از کتاب‌فروشی‌ها یا سایت‌های فروش آنلاین کتاب از جمله اینجا تهیه کنید. 



مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
Under Review: ۲
انتشار یافته: ۱
حقيقتي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
0
1
از اين بخش سايت شما استقبال ميکنم.ممنون
نظر شما