جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۰
کد خبر: ۹۹۶۰۸
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
۴ نمایشگاه و یک کارگاه خوشنویسی و نقاشی تا ۸ آبان به همت قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایشگاه کاریکاتورهایی با مضامین استکبارستیزی، نمایشگاه عکس انقلاب و اربعین، نمایش برخشی از موزه عبرت، نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی اربعین و ورکشاپ خوش‌نویسی و نقاشی با حضور جمعی از هنرمندان در قالب ویژه برنامه‌های فرهنگی هنری قرارگاه مردمی اربعین در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه؛ تا ۸ آبان برگزار می‌شود.
 
نمایشگاه کاریکاتور با موضوع استکبار ستیزی شامل ۱۶۰ اثر با مضامینی چون استکبارستیزی در معرض دید زائران حسینی قرار گرفته است و به مظلومان یمن و غزه که تحت هجمه آل سعود و آل یهود قرارگرفته‌اند، اشاره دارد. در این میان البته به مباحثی چون عاشورا و اربعین نیز به صورت ویژه پرداخته شده است.

تقارن چهلمین سال پیروزی انقلاب و سالروز چهلمین روز شهادت اباعبدالله الحسین بهانه خوبی برای ارائه مفاهیم والای انقلاب اسلامی است. به همین منظور نمایشگاه عکس انقلاب و اربعین در مرزهای کشور برپا شده است. یادآوری روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و یادگاران هشت سال دفاع مقدس از رسالت‌های مهم این نمایشگاه است. 

موزه عبرت، ساختمانی در باغ ملی تهران است که توسط ساواک و با عنوان «زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری» قبل از انقلاب فعالیت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این زندان به موزه عبرت تبدیل شد که میزبان بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ است. با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش‌هایی از موزه عبرت در مرزهای خروجی کشور آماده شده است تا علاقه‌مندان بتوانند از آن بازدید کنند.

نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی با موضوع اربعین برپاشده است و در آن هنرمندان نام‌آشنای کشور، آثار خوشنویسی و نقاشی‌های خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند. در مرز شلمچه آثاری از سیدعبدالله حاج سیدحسن، علیرضا پوراکبر، یعقوب توکلی، علی اسماعیلی مقدم، علی وزیریان، جواد سیدآبادی و محمدرضا زنگنه؛ در مرز مهران آثاری از  کاظم چلیپا، هادی آقاعلی اکبری، سیدحمید شریفی، ناصر سیفی، حسین یوزباشی، مهدی چلیپا و فریبرز ابراهیمی به نمایش درآمده است.

هم‌چنین کارگاه خوش‌نویسی و نقاشی با موضوع اربعین در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‌شود که علاقه‌مندان به خوشنویسی و نقاشی حماسی می‌توانند در آن شرکت کنند.

قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین به عنوان پشتیبان ستاد مرکزی اربعین و در طول سیاست‌های مصوب آن، با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ایام سوگواری اربعین حسینی از ۲۷ مهر تا ۸ آبان با مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار زائران اربعین حسینی خواهد بود. این قرارگاه به ابتکار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشارکت بسیاری از دستگاه‌ها از جمله سپاه پاسداران، ستاد بازسازی عتبات، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و نیروی مقاومت بسیج برپا شده است.

مطالب مرتبط
نظر شما