يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۳
کد خبر: ۷۷۱۵۹
|
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
فرهنگسراها و خانه های فرهنگ پایتخت اقدام به برگزاری 40 دوره مختلف آموزشی بهداشت و سلامت به منظور ارتقای آگاهی و سطح سلامت شهروندان می کنند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رئیس اداره طراحی و برنامه ریزی آموزشی این مرکز با بیان این مطلب گفت: این دوره های آموزشی شامل دوره هایی در زمینه «فوریت پزشکی و کمک های اولیه»، «طب سنتی»، «بیماری های شایع»، «بهداشت محیط های جمعی» و «اصول بهداشت و تغذیه در خانواده» می شود.

«مریم جانفدا» با بیان این که این دوره ها با رویکرد آموزش و پیشگیری در حال برگزاری است، تصریح کرد: دوره های آموزشی بهداشت و سلامت، تلاش دارد در راستای نقشه جامع سلامت ایران و در هر یک از مضمون های مرتبط، در نخستین سطح، به ارتقای دانش بهداشتی و فرهنگ سلامت مردم بپردازد، سپس نگرش آنها را در هر یک از موضوعات به سمت دانش روز و نیز رعایت مختصات جامعه شناختی ایران بالا برده و در نهایت به تغییرات رفتاری در حوزه سلامت و بهداشت به سرانجام برساند.

آشنایی با بیماری های مختلف از جمله دیابت، هموفیلی، ام. اس، تالاسمی، روماتیسم، ایدز، سرطان سینه و پروستات برخی از این دوره های آموزشی به شمار می آید، ضمن این که «بهداشت دانش آموزان در مدارس، پیشگیری و درمان بیماری های شایع دانش آموزی» و «اقتصاد بهداشت و تامین سلامت» از دیگر دوره هایی است که در زمینه برگزار می شود.

شهروندان با حضور در این دوره های می توانند توانمند شده و از خود مراقبت کنند تا بیمار نشوند و اگر هم بیمار شدند، دچار حداقل عوارض آن باشند که این موضوع می تواند گام بزرگی در سلامت شهروندان با در نظر گرفتن شعار هفته سلامت امسال با عنوان «یک عمر سلامت، با خود مراقبتی» به شمار آید، چنان چه در سال 92، 5370 نفر از شهروندان تهرانی در این دوره ها شرکت کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، 18 فروردین ماه امسال در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست های کلی «سلامت» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند که در بندی از آن بر "افزایش آگاهی، مسؤولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان ‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور" تاکید شده است.

یکم تا هفتم اردیبهشت امسال از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان هفته سلامت و با شعار  «یک عمر سلامت، با خود مراقبتی»  اعلام شده است.

علاقمندان می توانند برای ثبت نام و آشنایی بیشتر با دیگر دوره های آموزشی در زمینه «بهداشت و سلامت» و همچنین زمان و مکان برگزاری آنها به نزدیکترین فرهنگسرا یا خانه فرهنگ محل سکونت خود یا سایت sina.farhangsara.ir مراجعه کنند. هم چنین شماره تلفن 1837 پاسخگوی شهروندان خواهد بود.

در حال حاضر 1200 دوره آموزشی مختلف عمومی و شهروندی در فرهنگسراها و خانه های فرهنگ پایتخت در حال برگزاری است.

مطالب مرتبط
نظر شما