جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۰
کد خبر: ۹۰۱۴۱
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
دانش‌آموزان یا گروه فراگیران؛ معلم یا تسهیلگر
در موضوع آموزش مشارکتی با کلیدواژه‌های مختلفی برخورد خواهید کرد که در این گزارش سعی شده تعریف‌های جامع و کوتاهی درباره مفاهیم پرکاربرد آموزش مشارکتی ارائه شود.
دانش آموز، فراگیر،معلم،تسهیلگر
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در طرح آموزش مشارکتی، نقش‌ها و روند فرایند آموزش و یادگیری تغییر می‌کند. در این طرح مبنا و پایه بر مشارکت است. 
نقش معلم و دانش آموز تغییر می‌کند. معلم با هدف درس پرسیدن یا آموزش دادن به محل آموزش نمی‌آید. او می‌آید تا در جایگاه یک تسهیلگر ایفای نفش کند. کسی که قرار است پا به پای بچه‌ها دست به کشف حقایق بزند، سخنگوی صرف نباشد. 
 
تسهیلگر قرار است گوش بدهد و هدایت کند. او قرار است بحث و کشف و شهود بچه‌ها را هدایت کند تا بچه‌ها در آخر به یک نتیجه برسند. در این طرح دانش‌آموز در جایگاه فراگیر قرار می‌گیرد. فراگیر منتظر شنیدن یک پدیده جدید از معلم نیست. او خودش باید پدیده‌های جدید را کشف کند. فراگیر کیف بر دوش با کتاب‌های ریاضی، فارسی و جغرافیا به محل آموزش نمی‌آید و منتظر مشق شبانه نیست. این توصیف‌ها روند کلی طرح آموزش مشارکتی را بیان می‌کند. ممکن است در مطالعه بیشتر درباره این طرح با کلیدواژه‌های مختلفی برخورد کنید. در این گزارش سعی شده تعریف‌های جامع و کوتاهی درباره مفاهیم پرکاربرد آموزش مشارکتی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.
 
گروه‎های فراگیران
مفهوم سنتی دانش‎آموز یا متعلم در این نوع آموزش با مفهوم گروه‎های فراگیران جایگزین می‎شود که با مشارکت یکدیگر به کشف مفاهیم و بازتولید دانش می‎پردازند.

تسهیلگر
معلم یا آموزگار جای خود را به تسهیلگر در آموزش مشارکتی می‎دهد که فراگیران را در بازتولید و کشف مفاهیم یاری می‎کند.

طرح فعالیت مشارکتی
 به جای متن مرجع آموزشی طرح فعالیت مشارکتی برنامه فعالیت فراگیران و نقش تسهیل‎گر را متناسب با اهداف آموزشی کلاس تعریف کرده و شیوه ارزیابی فردی و گروهی را مشخص می‎کند. 

محیط مشارکت پذیری
 کلاس درس جای خود را به محیطی غنی که برای اجرای طرح فعالیت آماده شده است می‎دهد.

مدرسه مشارکتی با والدین
در طرح «بعد از مدرسه» مدیریت و اجرای برنامه‌های آموزشی با مشارکت مستقیم والدین انجام می‌شود و الگوی مدارس مشارکتی (Parental School) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این الگو با تمهید مشوق‌های متعدد مالی و معنوی از والدین خواسته می‌شود تا به طور داوطلب در اجرا و مدیریت برنامه‌های آموزشی مشارکت کنند. به این ترتیب علاوه بر ایجاد زمینه رشد و آموزش برای والدین، امکان تماس بیشتر کودکان و نوجوانان با خانواده فراهم شده و بسیاری از آسیب‌های روانشناختی و اجتماعی ناشی از گسست نسلی جبران می‌شود.
 
آموزش از طریق خدمت
در این نوع آموزش فراگیران مجری برخی خدمات زیست‎محیطی یا شهروندی و نظایر آن نیز خواهند بود. یادگیری از راه خدمت با این هدف شکل گرفت که شکاف میان نظام آموزشی و نیازهای جامعه و زندگی روزمره در دنیای واقعی را پر کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اگر یادگیری از راه خدمت به نحوی مؤثر اجرا شود، علاوه بر پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان، مهارت‌های شهروندی در آن‌ها ارتقا می‌یابد و شاهد رشد شخصیتی آن‌ها خواهیم بود. 
  
پروژه‌های یادگیری از راه خدمت (service learning) در یک فضای آموزشی ایده‎آل مکمل آموزش‎های رسمی هستند. در پروژه‎های خدمت‎محور موفق، معلم، دانش‎آموزان را در فرآیند بارش فکری و خلق کردن و بسط دادن پروژه‎های جدید هدایت می‎کند یا به آن‌ها کمک می‎کند طرح درس‎های خدمت‎محور را متناسب با نیازهای جامعه خود تدارک ببینند. اجرای موفق پروژه‎های خدمت‎محور نیازمند مشارکت دانش‎آموزان در فرآیند طراحی و اجرای پروژه است. 

این روزها مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درصدد است تا بخش مهمی از بهترین خصوصیات این شیوه آموزشی را در قالب طرح «بعد از مدرسه» در فرهنگسراهای سطح شهر تهران اجرا کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۱۸۳۷ تماس بگیرید.
مطالب مرتبط
نظر شما