شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۸
کد خبر: ۹۱۱۸۵
|
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی حیات نظام سلطه را به خطر انداخته ۱۵ مسیر برای مقابله با استکبار جهانی را تبیین کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام رضا غلامی، مؤسس و رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و مدیرمسئول و عضو تحریریه فصلنامه علوم انسانی اسلامی، در نشست «روز روشنایی» فرهنگسرای امام(ره) ضمن تبریک دهه فجر گفت: اصولا مبارزه با نظام سلطه برای صلح و صفای بشریت یکی از مولفه‌های اصلی و مرکزی نهضت حضرت امام(ره) و گفتمان انقلاب اسلامی است. چنانکه می‌توانیم بگوییم اگر این مبارزه از نظام سلطه خارج شود و بخواهیم حذف کنیم از بافت طبیعی گفتمان انقلاب اسلامی، حیات این گفتمان سلب شده است. در مرکز گفتمان انقلاب اسلامی مبارزه دو جبهه حق و باطل وجود دارد.
 
۱۵ مسیر برای مقابله با اسکتبار جهانی / حیات انقلاب اسلامی نظام سلطه را به خطر انداخته است

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا افزود: حرکتی که در پیش داریم خیلی مهم است که اگر بخواهیم گفتمان اسلامی زنده بماند و در حیات فردی و جمعی استمرار داشته باشد باید چگونه و با چه عناصری از آن پاسداری شود.
 
وی با اشاره به وجود دو جبهه؛ انقلاب اسلامی و نظام سلطه گفت: نظام سلطه تا امروز با تمام توان و امکانات علیه انقلاب اسلامی کار کرده است. آنها به خوبی درک کرده‌اند که انقلاب اسلامی حیات نظام سلطه را به خطر انداخته است به همین دلیل ابایی ندارند که اعلام کنند مبارزه امروز با انقلاب اسلامی بر سر مرگ و زندگی است.
 
۱۵ مسیر برای مقابله با اسکتبار جهانی / حیات انقلاب اسلامی نظام سلطه را به خطر انداخته است

غلامی بیان کرد: اگر به اندیشکده‌های وابسته به ایالت متحده آمریکا دقت کنید و درباره آنها تحقیق و جستجو کنید، متوجه خواهید شد آنها برای ضربه زدن و نفی کردن انقلاب اسلامی کاملا فکر کرده‌اند، برنامه و استراتژی دارند و خیلی از این استراتژی‌‌ها در کشور ما ترجمه و چاپ شده است. یک زمانی می‌گفتند شما متوهم هستید چیزی را به نام نظام سلطه درست کرده‌اید و از آن استفاده سیاسی می‌کنید. اما امروز با انتشار ده‌ها سند دیگر جای این اتهام زنی‌ها وجود ندارد. نظام سلطه که امروز با تمام توان و قوا علیه انقلاب اسلامی قد علم کرده است، نشان دهنده قوت انقلاب اسلامی است. چون به قول مقام معظم رهبری در مقابل یک نظام ضعیف و بی اثر که چنین صف آرایی نیاز نیست. میزان و عرض و طول این صف آرایی و امکاناتی که بابت ضربه زدن به انقلاب اسلامی استفاده می‌کنند، نشان دهنده عظمت این انقلاب و اثر گذاری عمیق انقلاب اسلامی در سطح جهان است.‌
 
حجت الاسلام غلامی با مطرح کردن سوال درباره اینکه ما برای عقب ماندن و تضعیف نظام استکبار جهانی چه مسیری را باید طی کنیم، گفت: ما در لابه لای معارف انقلاب به ویژه آن چیزی که از امام عزیز به یادگار مانده است و بعد از آن توسط مقام معظم رهبری تداوم پیدا کرده است، می توانیم مسیرهایی را پیدا کنیم که برای به عقب راندن و فلج کردن نظام استکبار جهانی مورد استفاده قرار گیرد.
 
 وی در ادامه به ۱۵ مسیر برای مقابله با اسکتبار جهانی اشاره کرد. غلامی اولین مسیر را روشنگری عقلی و آزاده اندیشانه درباره حقایق پشت پرده در جهان دانست و گفت: اینکه امروز نظام سلطه چه معادله‌های ناعادلانه ای را بر جهان حاکم کرده است و کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا چه نقش مخربی را در جنایت های سازمان یافته علیه بشریت دارد و چه سود هنگفتی از این طریق وارد جیب های بعضی از این کشورها می شود. اینکه امروز غرب چه سهم و نقشی در فقیر کردن ملت های ضعیف و فلج کردن آنها در حوزه اقتصاد و مسخ حقیقت و گوهر وجودی انسان ها دارد. همچنین رسانه های غربی و صهیونیستی چه برنامه پیچیده ای را در وارونه سازی موقعیت ها در دنیا دارند و با یک عملیات گسترده جایگاه ظالم و مظلوم را در دنیا تغییر می‌دهند. هر میزان روشنگری در این حوزه بیشتر شود جهان سلطه بیشتر به ضعف گرایش پیدا می‌کند و دچار نابسامانی می‌شود.   
 
غلامی در تشریح دومین مسیر گفت: افشاگری وسیع درباره واقعیت‌های روشن و غیرقابل تردید در غرب و در راس همه ایالات متحده آمریکاست. باید شکست‌ها و ناکارامدی‌های مدل توسعه غرب را برملا کنیم. تا الان یک مدینه فاضله برای ما ترسیم شده است. اما واقعا واقعیت غرب و آمریکا این است؟ باید آگاه شویم که در قله مدرنیته چه مشکلاتی وجود دارد و ایا می‌شود از این مسائل عبور کرد؟
 
وی سومین مسیر را به چالش کشیدن نظام مدرن و لیبرال هم از جهت وجاهت معرفتی و هم از جهت کارآمدی عنوان کرد و افزود: واقعیت این است که اندیشه انقلاب دموکراسی واقعیت خود را روز به روز بیشتر از دست می‌دهد. تا چه حد مردم جهان باید تبعات محاسبات غلط این دستگاه معرفتی را تحمل کنند. نه تنها دستگاه علمی غرب در دیدن واقعیت‌های امروز علیل است. بلکه قدرت نسخه پیچی صحیح خودش را هم از دست داده و امروز نسخه‌هایی می‌پیچد که نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه وضعیت را بدتر و وخیم‌تر می‌کند.
 
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا  به روزرسانی و گسترش همه جانبه سبک زندگی اسلامی و نقد و به حاشیه کشاندن زندگی غربی را مسیر چهارم خواند و افزود: هر میزان سبک زندگی اسلامی رواج پیدا کند، غرب در ایران و جهان با تنگی نفس و احساس خفگی مواجه می‌‌شود. مسلمان موقعی می‌تواند شرایط را مخاطره‌انگیر کند که شرایط زندگی غربی را کنار بگذارد و چیزهایی را جایگزین کند که با گوهر و ذات غرب منافات داشته باشد.
 
غلامی در توضیح پنجمین مسیر گفت: هم صدایی و کمک به جنبش‌های عدالت خواهانه در جهان مثل جنبش تسخیر وال‌استریت. من معتقد به نگاه صفر و صدی به این جنبش‌ها نیستم. زیرا بعضا این جنش‌ها اشکالاتی دارند و در کانون‌هایی متولد شده‌اند که ممکن است نسبت به آن کانون‌ها نقدهای جدی داشته‌باشیم. اما در نهایت نمی‌توانیم وجود و فعالیت آن‌ها را نادیده بگیریم.
 
 وی در تبیین ششمین مسیر تصریح کرد:  ایجاد تهدید جدی در مشروعیت مجامع بین المللی. بت سازی از مجامع بین‌المللی از برنامه‌های نظام سلطه به خصوص بیرون از حوزه فکری و جغرافیایی غرب است و تا حدی هم موفق شده‌اند. افکاری همچون؛ که اگر مجمع بین المللی نباشد اقتصاد شما کاملا فشل است یا تنها بانک جهانی می‌تواند به شما راه رشد اقتصادی را نشان دهد، وجود دارد.  یا در نظام آموزشی شما باید زیر چتر یونسکو قرار بگیرید، در حوزه اجتماعی با یونیسف باید هماهنگ باشید، این‌ها قطب سازی‌هایی است که در کشور ما اتفاق افتاده است و باید این قطب‌سازی را بشکنیم، مادامی که نظام سلطه چشم‌هایشان را به روی بخش بزرگی از ظلم‌ها می‌بندند چطور می‌خواهیم چطور به این ساختارها تکیه کنیم. در موضوع عربستان دبیرکل سازمان ملل رشوه گرفت و بندی را در بیانیه حقوق بشری حذف کرد، و این سند روشنی است که بسیاری از این مجامع بین‌المللی در مسیر نظام سلطه حرکت می‌کنند.
 
وی افزود: به این قطب‌ها باید در حد خودشان اعتماد کرد و با آن‌ها همکاری کرد، نباید در بست خودمان را در اختیار این‌ها قرار دهیم، می‌توانیم از وجوه مثبت این قطب‌ها استفاده کنیم ولی باید به ماهیت و موارد منفی این قطب‌ها آگاه باشیم. در نقطه مقابل می‌توان با کمک کشورهای مختلف می‌توانیم مجامع مختلفی را خلق کنیم، مجامعی که دغدغه‌های متفاوتی داشته باشند و بر محور مفاهیمی مانند عدالت فعالیت کنند.
 
این کارشناس فرهنگی هفتمین مسیر را تقویت مسیر جریان دین‌داری و بیداری اسلامی، دانست و افزود: بعضی از اصحاب تاریخ نقطه آغاز بیداری اسلامی را فتوای مرجع عالیقدر میرزای شیرازی معرفی می‌کنند. در حقیقت قیام تنباکو، منشاء تحولاتی در ایران و جهان اسلام شد و سابقه طولانی در زمینه بیداری اسلامی وجود دارد، موج عظیم بیداری اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت، و در همین راستا نباید یک لحظه از جریان بیداری اسلامی که مبتنی بر جریان اسلام ناب است غافل شویم، و دست از ادامه این حرکت مقدس برداریم، چراکه بیداری اسلامی مساوی خنثی شدن توطیه‌های نظام استکبار جهانی است.
 
رضا غلامی تصریح کرد:‌ هشتمین مسیر ترویج اندیشه قطع کردن بازوهای جهان اسلام و نظام‌های دیکتاتور از طریق اشاعه گفتمان مردم‌سالاری دینی است، امروز برخی رژیم‌های عربی به بازوهای نظام سلطه تبدیل شده‌اند و به ساختاری برای سلب آزادی از مسلمانان و جنایت علیه مسلمانان تبدیل شدند. نسخه شفابخش انقلاب اسلامی برای نظام‌های استبدادزده اسلامی نسخه مردم‌سالاری دینی است که ۳۸ سال در ایران تجربه شده است.
 
وی مسیر نهم را به ذلت کشناندن تفکرات تکفیری و افراطی دانست و افزود:‌ چه کسی نمی‌داند که جریان تکفیری امروز محصول نظام سلطه است. غلامی دهمین مسیر را استمرار حرکت‌های تقریبی عنوان کرد و گفت: نخستین حرکت در این مسیر با شروع انقلاب بود، تقریب مذاهب اسلامی جزو موارد مبارکت اندیشه امام(ره) است که توسط مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرده است، باید در این مورد ابتکار عمل بیشتری داشته باشیم؛ با ورود نهادهای مردمی می‌توانیم به موضوع وحدت در جهان اسلام بپردازیم.
 
غلامی افزود:‌ یازدهمین مسیر تفکر و اشاعه موضوع محو اسراییل است؛ امام(ره) رژیم جنایتکار را تشبیه به غده سرطانی کردند که بهترین تشبیه است، ادامه اسراییل یعنی نابودی کل جهان، این‌ها به هیچ چیز اکتفا نمی‌کنند برنامه‌شان یک برنامه درازمدت است که می‌خواهد بر کل جهان سلطه یابند. در این مسیر باید حق مردم مظلوم فلسطین را از رژیم جنایتکار بگیریم. این‌ها در سطح جهان برنامه دارند. برای رسیدن جهان به صلح باید این غده سرطانی محو شود. همچنین دوازدهیمن مسیر فلج کردن برنامه نو استعماری نظام سلطه در فضای مجازی است، امروز فضای مجازی منافعی هم برای ما دارد و تهدیداتی هم برای ما ایجاد کرده است. فضای آلوده‌ای که در عرصه میدان فرهنگی کشور به وجود آورده و خانواده‌ها نسبت به آینده بچه‌هایشان نگرانند. اما باید جنبه منفعتی فضای مجازی را خیلی پررنگ ببینیم و برای فلج کردن نظام سلطه از این فضا استفاده کنیم. تهدیدات و دغدغه‌های به جای خود اما جنبه مثبت آن را در نظر بگیریم.
 
رضا غلامی در ادامه گفت: ‌سیزدهمین مسیر نشان دادن ضعف و ناکارآمدی علوم انسانی نظام سکولار و ترویج علوم انسانی اسلامی است. باید این نرم‌افزار نظام سلطه را از کار بیاندازیم. در ۳۸ سال تحولاتی رخ داده اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. همچنین چهاردهمین مسیر بحث خوداتکایی بر اساس الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است، هر میزان در این مسیر حرکت کنیم دوام نظام بیشتر می‌شود و نظام سلطه ضعیف‌تر می‌شود.
 
وی در توضیح آخرین مسیر پیشنهادی خود گفت: پانزدهمین مسیر تقویت روحیه حسینی انقلابی و تجسم بخشی به آن است، انقلاب ما حسینی است و اوجگیری انقلاب نیز در محرم است، اوج‌گیری انقلاب با شعارهای حسینی است. مهم‌ترین پیام و خط انقلاب همان پیام امام حسین(ع) است. ما انقلاب را خارج از این مسیر نمی‌توانیم معنا کنیم. باید این روحیه و حرارت را در بین جوانان حفظ کنیم و تقویت کنیم. هر چه داریم از این روحیه است و این روحیه ما را به کار ایثارگرایانه ترغیب می‌کند و باید این روحیه را تجسم بخشیم.

مطالب مرتبط
برچسب ها: ۳۶۴۷
نظر شما