کد خبر: ۷۴۰۴۲

نظر یک منتقد درباره بیگانه، سیزده و قصه‌‌ها

یک منتقد سینما فیلم «بیگانه» را یک اقتباس نادرست دانست، «سیزده» را قابل قبول ارزیابی کرد و «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد را دارای ایده‌ای درخشان خواند.

به گزار ش شهر، کیوان کثیریان منتقد سینما و تلویزیون درباره سه اثر حاضر در سی و دومین جشنواره فیلم فجر اظهار نظر کرد.

وی درباره «بیگانه» به کارگردانی بهرام توکلی گفت: نویسنده و کارگردان این اثر انتخاب درستی برای متن مورد اقتباس خود نداشته است چراکه «اتوبوسی به نام هوس» متنی نیست که به راحتی بتوان ایرانی‌اش کرد. همین موضوع بر مشکلات فیلم اضافه کرده است.

این منتقد افزود: در نتیجه شخصیت‌های فیلم نیز جای درستی ندارند. دلیل این اتفاق این است که محورهایی در متن تنسی ویلیامز وجود دارد که امکان نمایش آنها در یک اثر ایرانی نیست. بنابراین نویسنده ناچار است نمایشنامه را سانسور کند و عملا برداشت آزادی اتفاق نمی‌افتد زیرا جوهره اثر اصلی در اثر اقتباسی وجود ندارد.

کثیریان یادآور شد: زمان اقتباس گاهی هنرمند اختیاری تصمیم می‌گیرد بخش‌هایی از کار را کم و زیاد کند و آن را تغییر بدهد، اما وقتی مجبور است محورهایی را از فیلم دربیاورد اشکالاتی ایجاد می‌شود. مثلا حذف الکل یا رابطه بین آدم‌ها، اشکال ایجاد کرده است.

وی تأکید کرد: ضمن اینکه به نظر می‌آید به طور کلی کار بهرام توکلی افت کرده و بعد از «اینجا بدون من» نقطه روشنی در کارنامه او به چشم نمی‌خورد.

این فعال رسانه‌ای درباره فیلم سینمایی «سیزده» نیز گفت: این اثر به عنوان فیلم دوم هومن سیدی کار قابل قبولی است و من ساختار عصیان گر آن را می‌پسندم چراکه با روحیات نسل جدید که نسبت به قواعد دور و برشان چه درست و چه نادرست عصیان و سرکشی دارند، همخوان است.

کثریان «سیزده» را یک فیلم گزنده اجتماعی خواند و تأکید کرد: این اثر تلاش می‌کند درباره نسل خیلی جوان حرف بزند. مثلا فرد 15 ساله‌ای که در معرض آسیب‌های مختلف قرار دارد. این فیلم گرچه خشن است اما به نظرم فیلم خوبی می‌آید. چرا که درباره واقعیت دوران ما است و واقعیت همیشه تلخ است.

وی همچنین درباره اثر دیگر جشنواره فیلم فجر که صبح دیروز در کاخ رسانه‌ها اکران شد، اظهار کرد: «قصه‌ها» یک فیلم هوشمندانه با ایده‌ای درخشان است که سعی کرده بازتاب صادقانه و واقع‌گرایانه‌ای از معضلات و مشکلات اجتماعی ما باشد.

این منتقد تأکید کرد: در ساخته رخشان بنی اعتماد آدم‌ها آنقدر واقعی هستند که حتی سرنوشت تلخشان هم واقعی به نظر می‌رسد. فیلم تا حد زیادی گزنده است اما این تلخی برای جامعه امروز و سینمای ما لازم است.

کثیریان همچنین ساختار «قصه‌ها» را متفاوت خواند و گفت: این فیلم ساختار قابل قبولی دارد. فیلمی که ترکیب قصه‌های متفاوت آدم‌هایی است که در فیلم‌های بنی اعتماد می‌شناختیم و ماندگار شده‌اند. «قصه‌ها» فرصتی ایجاد می‌کند تا از آنها سراغی بگیریم و ببینیم در شرایط اقتصادی و اجتماعی اکنون در چه وضعیتی زندگی می‌کنند.
گزارش خطا
برچسب‌ها:
جشنواره فیلم فجر
ارسال نظر
آخرین اخبار
ثبت‌ نام موکب‌های مردمی برای حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین
روایت‌های ایرانی، این‌بار با زبان‌های مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش می‌شود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاه‌حسینی
«مادران قصه‌گو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس‌ اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضا‌های تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دوره‌های تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بین‌المللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهان‌آرا
همایش بزرگ مثنوی‌خوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفان‌پور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز می‌شود
اختتامیه پویش «مادران قصه‌گو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار می‌شود
نامزدهای بیست‌وسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بی‌باک» در فرهنگسرای فردوس