کد خبر: ۸۲۱۸۶

بیست و سومین نشست «بشنو از نی» با حضور کریم سلگی برگزار شد:

«صوفی و خرگوش» مولانا در فرهنگسرای گلستان نقد شد

داستان «صوفی و خرش » در بیست و سومین سلسله از نشست های «بشنو از نی» با حضور کریم سلگی در کتابخانه گلستان نقد و بررسی شد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ کریم سلگی کارشناس نشست‌های «بشنو از نی» در بیست و سومین نشت به روخوانی و روایت داستان «صوفی و خرش» پرداخت و هرکدام از ابیات داستان را مطابق با اهداف و معانی مورد نظر شاعرمورد نقد و بررسی قرار داد.

کریم سلگی در اپتدای نقد این داستان گفت: یکی از خصوصیات نفس، پذیرفتن آنچه همه آن را قبول کرده‌اند است. تقلید و خودباختگی به جمع دید انسان را نسبت به واقعیت قضایای زندگی کور می‌کند و انسان را در اسارت و سطحی‌نگری فرو می‌برد و زمانی که از بزرگی و اهمیت امور برای انسان کاسته می‌شود، می‌تواند واقعیت امور را ببیند.

وی افزود: انسان، اسیر خودباختگی است و این خودباختگی، انسان را سطحی می‌کند و اصولاً به او اجازه نمی‌دهد که خودش به عمق مطالب برود و اهل تجربه باشد. این از خصوصیات مشخص نفس یا همان هویت فکری است، که انسان را در یک سطحی‌نگری فرو می‌برد. اگر ما به خوبی به اطرافمان دقت کنیم، می‌بینیم که موضوعات بسیار زیادی وجود دارد که نسبت به آنها خودباخته هستیم. برای مثال در فرهنگ خود ما موضوعات بسیاری هست که بسیاری افراد آنها را مورد ستایش قرار می‌دهند و تقریباً سربسته قبول‌شان می‌کنند. اما وقتی از آنها می‌خواهی کمی این موضوع را باز کنند، متوجه می‌شوی که پی به عمق آن نبرده اند.

سلگی اساس داستان «صوفی و خرگوش» را تقلید کورکورانه انسان‌ دانست و گفت: داستان «خر برفت و خر برفت و خر برفت» هر قدر هم که تکرارشود، همچنان وصف حال انسان امروزی‌ست. انسانی که همه چیز را چون دیگران گفته‌اند، می‌پذیرد و روی آن فکر نمی‌کند.

این حکایت معروف مولانا داستان صوفی‌ای را نقل می‌کند که سوار بر خرش سفر می‌کرد. در راه به خانقاهی رسید که صوفیانی در آن مقیم بودند. مولوی در این داستان با تکرار این حدیث که با آمدن فقر، دین از دست می‌رود، می‌گوید این صوفیان مانند نود و نه درصد صوفیان دیگر از فقر و گرسنگی نای فکر کردن به دین را نداشتند. مسافر غافل از ماهیت صوفیان، خر خود را به خادم خانقاه سپرد و به جمع آنان پیوست. در خانقاه مشغول بود که عده‌ای از صوفیان رفتند و خرش را به زور از خادم گرفتند و فروختند و با آن طعام گوناگون خریدند و در خانقاه با هم می‌خواندند: «خر برفت و خر برفت و خر برفت.» مسافر نیز بی‌خبر از همه جا به جمع آنها پیوست. اما فردا صبح متوجه شد که تقلیدی کورکورانه از رفتاران صوفیان کرده است.

علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند دوشنبه هر هفته ساعت 17 به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 7784376 تماس بگیرند.
گزارش خطا
برچسب‌ها:
فرهنگسرای گلستان
ارسال نظر
آخرین اخبار
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کم‌خطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچک‌ترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران
حضور عمو پورنگ در فرهنگسرای بهمن
آلبوم موسیقی «ناز نگه» در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود
آبان را با کدام کنسرت‌ها آغاز کنیم؟
۷۷۶ اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره تئاتر «شهر» رسید
تفکرات اشتباه در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری- محمد فرج‌زاده
«بهشت در خانه» در خانه موزه شهید بهشتی برگزار می‌شود
افخمی «دکتر فون‌گویر» را برای جشنواره فجر آماده می‌کند/فیلمی کمدی‌تر از «استرنجلاو» کوبریک
خاطرات اسیر فراری از زندان تکفیری‌های سوریه به چاپ دوم رسید
رونمایی از طراحی‌های محمود فرشچیان
صفحه اول روزنامه‌ها- چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۴
فرهنگ؛ ریشه‌ای که ما را نگه می‌دارد- معصومه آبرون
نمایشگاه بین‌المللی «یک دنیا، هزار رویا»؛ روایت صلح و دوستی از نگاه کودکان ۳ کشور
دوازدهمین نشست فرهنگ و خانواده در فرهنگسرای خانواده برگزار شد
جمشید عزیزخانی؛ نماد نبوغ و خلاقیت/ نامی ماندگار در موسیقی کُردی
بازی عدالت در موزه لوور!- سمیه مظفری
وقتی خانه حرف نمی‌زند- مهرداد شفق
پوستر «موزیکالیته» منتشر شد
فرهنگسرای منتظر در نماز جمعه تهران
نمایشگاه «حرفهایی که در سکوت می‌زنم» در فرهنگسرای ارسباران
معصومه کرباسی را از میان کلمات «آرزو شدی» بشناسید
مستند زندگی یوسفعلی میرشکاک در تلویزیون