يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۸
کد خبر: ۸۰۵۵۶
|
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
دوازدهمين دوره‌ نمايشگاه ياد يار مهربان از دوم بهمن در بوستان گفت‌وگو آغاز می‌شود؛ اين نمايشگاه به‌منظور ترویج فرهنگ كتاب‌خوانی بين دانش‌آموزان تلاش می‌كند با اهدای كتاب‌های مورد نياز دانش‌آموزان به مدارس شهر تهران، دسترسی آن‌ها به منابع مطالعاتی را تسهیل کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در گفت‌وگو با فرشاد شهیدزاده معاون بازرگانی مؤسسه‌ نشر شهر به‌عنوان برگزار کننده‌ این نمایشگاه‏، اقدامات و طرح‌های جدید نشر شهر برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه یاد یار مهربان را بررسی کرده‌ایم. 
  
با توجه به اینکه قرار است یاد یار مهربان حرکتی رو به جلو در راستای ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی دانش‌آموزان تهرانی داشته باشد، در این دور از نمایشگاه چه تمهیداتی برای فروش بهتر و آسان‌تر کتاب‌ها اندیشیده شده است؟ 
 
تاکنون نحوه‌ فروش کتاب در نمایشگاه یاد یار مهربان به این شکل بوده که مدیران و معلمان مدارس پس از دریافت بن‌های اهدا شده از سوی دبیرخانه‌ نمایشگاه، اقدام به خرید کتاب برای مدارس می‌کردند. پس از انجام بررسی‌های اولیه متوجه شدیم با وجود برگزاری یازده دوره نمایشگاه هنوز سرانه‌ مطالعه‌ کتاب در بین دانش‌آموزان به حد مطلوب نرسیده است. به همین علت ‏امسال علاوه بر ادامه‌ شیوه‌ سال‌های گذشته در برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان، تصمیم گرفتیم برای افزایش فروش آزاد و استقبال عمومی مردم برنامه‌ریزی کنیم تا دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان نیز به‌صورت شخصی و بر حسب علایق خود بتوانند کتاب‌های بیشتری خریداری کنند. 
 
برای این منظور چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ 
 
در سال‌های گذشته تنها ۲ تا ۳ نفر در کل نمایشگاه متصدی واحد فروش آزاد بودند، اما در این دوره واحدهای فروش آزاد در تمام نقاط نمایشگاه مستقر می‌شوند تا بازدیدکنندگان بتوانند با سرعت و سهولت از تخفیف ۲۰ درصدی استفاده کنند و کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند. با توجه به اینکه سیستم فروش نمایشگاه به‌صورت متمرکز طراحی شده است، بازدیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به نمایشگاه کارت مخصوص خرید را تهیه و تا هر میزان که بخواهند شارژ کنند. در صورتی که از کارت شارژ شده‌ خود به‌طور کامل استفاده نکنند، امکان بازپس‌گیری مبلغ باقی‌مانده وجود دارد. امیدواریم بتوانیم با ارائه‌ی این تسهیلات استقبال و رضایت مراجعان را تا حد زیادی افزایش دهیم. 
 
افزایش فروش رابطه‌ی مستقیمی با محتوای ارائه شده دارد. برای ایجاد تناسب بین محتوای کتاب‌های ارائه شده و نیاز مخاطبان نمایشگاه چه اقداماتی انجام گرفته است؟ 
 
برای بررسی محتوای ارائه شده ما دو گروه نظارتی در نظر گرفتیم. یک گروه از آموزش و پرورش که محتوای کتاب‌ها را از منظر آموزشی بررسی کردند و یک گروه از نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی و کتاب‌خانه‌ ملی کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه را از نظر محتوا، ارزش، اعتبار و غنای فرهنگی مورد بررسی قرار دادند. تاکنون در زمینه‌ کار‌شناسی کتاب‌ها بی‌حاشیه نبوده‌ایم و برخی ناشران اعتراض داشته‌اند، اما در نتیجه‌ همین کارشناسی‌ها امسال دو هزار عنوان کتاب که از سوی ناشران عرضه شده بود مجوز حضور در نمایشگاه یاد یار مهربان را دریافت نکردند. با وجود اینکه همه‌ کتاب‌های منتشر شده از ارشاد مجوز چاپ دریافت کرده‌اند اما ممکن است محتوای برخی از کتاب‌ها برای دانش‌آموزان مناسب نباشند. 
 
با توجه به سخنان نماینده‌ آموزش و پرورش و با توجه به اینکه برخی مدارس کتاب‌خانه ندارند و ممکن است این مسأله باعث شود کتاب به دست دانش‌آموز نرسد، چه اقدامات دیگری می‌توان انجام داد؟ 
 
متأسفانه مسأله‌ای که وجود دارد این است که بخشی از کتاب‌هایی که توسط مدارس خریداری می‌شود به دلایلی مثل نداشتن کتاب‌خانه یا سهل‌انگاری در انتخاب کتاب‌های مناسب، بایگانی می‌شوند و به دست دانش‌آموزان نمی‌رسند. به این دلیل امسال سعی کردیم بخش فروش آزاد را فعال کنیم و از سوی دیگر با توجه به محدودیت زمانی نمایشگاه و اینکه ممکن است برخی خانواده‌ها نتوانند در ساعات تعیین شده در نمایشگاه حضور یابند‏، از مدارس درخواست کردیم اردوی گردشگری کتاب به همراه دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان برگزار کنند.
  
نظرسنجی از مخاطبان نمایشگاه درباره‌ تأثیر چنین نمایشگاه‌هایی بر رشد سرانه‌ مطالعه‏ و ارائه‌ بن تخفیف کتاب به دانش‌آموزان ممتاز از دیگر اقدامات ما برای اثرگذاری بر میزان سرانه‌ مطالعه بوده است. اقدام دیگری که انجام داده‌ایم درخواست از مدیران مدارس برای حضور رئیس یا نماینده‌ شورای دانش‌آموزی هنگام خرید کتاب از سوی مدرسه بوده است تا کتاب‌های خریداری شده با دقت و براساس نیاز دانش‌آموزان انتخاب شوند. 
 
تعامل با ناشران تا چه حد می‌تواند بر تولید کتاب‌هایی که مخاطبان بیشتر نیاز دارند‏، اثرگذار باشد؟ 
 
در طول یازده دوره برگزاری نمایشگاه تعاملات زیادی بین ناشران و مدیران مدارس وجود داشته و آن‌ها درخواست‌های خود را به ناشران اعلام کرده‌اند. این روند باعث شده ناشران تولیدات خود را با نیازهای مخاطبان بیشتر هماهنگ کنند.
مطالب مرتبط
نظر شما