جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۲
کد خبر: ۸۰۵۵۲
|
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
رییس دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان»، گفت: راهبرد ما امسال عمومی سازی و تبدیل نمایشگاه «یاد یار مهربان» به نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدمجید حسینی مدیرعامل نشر شهر و رییس دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» در نشست خبری با اصحاب رسانه، برنامه ها و فعالیت های پیش بینی شده در این دوره از نمایشگاه را تشریح و تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت سازمان فرهنگی هنری، ما سیاست گذاری های گذشته را که دارای ضعف هایی بود، بازنگری کردیم و در این دوره در موسسه نشر شهر بر چهار حوزه مهم ، تولید، توزیع، ترویج و افزایش تقاضای کتاب تمرکز داریم.

تولید و نشر کتاب بدون ترویج و افزایش تقاضا فایده ای ندارد

وی این 4 بخش را زنجیره ای به هم پیوسته و مهم عنوان کرد و افزود: درحال حاضر 13هزار ناشر و 4هزار و 500 ناشر فعال در ایران داریم و 60 هزار عنوان کتاب منتشر می شود و از این نظر ما در جهان دهمین کشور تولید کننده کتاب هستیم و این معادل تولید ژاپن و فرانسه است اما در همان ژاپن سرانه مطالعه رتبه نخست در دنیا را دارد و مردم ایران به همین میزان تولید، کتاب نمی خوانند.

وی با بیان این که تولید خوب به تنهایی وضع فروش کتاب و مطالعه در ایران را بهبود نمی بخشد، اظهارداشت: تولید و نشر کتاب بدون ترویج و افزایش تقاضا فایده ای ندارد.

حسینی با تاکید بر ضرورت توزیع هوشمند و هدفمند، گفت: نحوه توزیع و پراکندگی فروشگاه‎های کتاب متناسب با پراکندگی جمعیت در شهر نیست به نحوی که در حال حاضر در منطقه ای از شهر با یک میلیون جمعیت یک فروشگاه کتاب نداریم.

وی بدترین وضعیت چرخه چاپ و نشر کتاب را در حوزه ترویج کتاب دانست و افزود: در ایران کمتر از 5 درصد هزینه تبلیغ داریم و 95 درصد هزینه تولید است. این یعنی ما داریم محصولمان را دور می‌ریزیم.

مدیرعامل موسسه نشر شهر گفت: بخش تقاضا مهمترین حوزه حلقه چاپ و نشر کتاب است، به نحوی که اگر تولید، ترویج و توزیع کالایی اشکال داشته باشد اما مردم متقاضی آن کالا باشند، محصول تولیده شده، به فروش می رود. 

حسینی یادآورشد: گردش مالی کتاب در کشور رقمی معادل 800 میلیارد تومان است اما تنها یک برند لوازم آرایشی کرم ضد آفتاب در تهران گردش مالی 100 میلیاردی دارد. تعداد کتابفروشی های خوب ما به عدد 50 هم نمی‌رسد اما تعداد لوازم آرایشی فروشی‌هایمان بر اساس آمارهای رسمی 8900 باب مغاره است.در تهران آیا ما تولید این محصول را تقویت کردیم؟ عرضه‌اش را چطور؟ به صورت رسمی ترویجش می‌کنیم؟ پاسخ منفی است. پس چه چیزی وجود دارد؟ تقاضا. یعنی تقاضا برای لوازم آرایشی وجود دارد اما برای کتاب وجود ندارد.

رییس دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» با بیان این که  اگر تمام کارهای دیگر از ایجاد نمایشگاه یا فروشگاه و یا تولید کتاب منجر به ایجاد تقاضا نشود ما هیچ نتیجه‌ای نخواهیم گرفت، اظهارداشت: محصولاتی مانند لوازم آرایش در حال حاضر یک سلسه کلاس اجتماعی ایجاد می‌کند اما کتاب از چنین کلاس و سود اجتماعی برخوردار نیست.

افزایش تقاضا، راهبرد نمایشگاه « یاد یار مهربان»  در دوره دوازدهم

حسینی تصریح کرد: راهبرد نمایشگاه « یاد یار مهربان»  در دوره دوازدهم، افزایش تقاضا در حوزه کتاب به اندازه توان و سهم خود است که البته این مهم نیز بدون کمک دیگر نهادهای فرهنگی کشور موثر نخواهد بود.

رییس دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران،گفت: امسال شهرداری تهران 3 میلیارد تومان برای این نمایشگاه اختصاص داده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم قول پرداخت 700میلیون تومان کمک به نمایشگاه را داده است که با توجه به افزایش 23 درصدی رشد قیمت کتاب در سال جاری، در صورت تحقق وعده وزارتخانه، قدرت خرید مدارس برای تهیه کتاب های مورد نیازشان افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به این که کتاب های عرضه شده در نمایشگاه برای عموم مردم با 20 درصد تخفیف عرضه می شود، اظهارداشت: در این دوره، 19 هزار عنوان کتاب عرضه شده که توسط 292 ناشر به نمایندگی از 442 واحد انتشاراتی به فروش می رسد.

حسینی تصریح کرد: دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» به مدت یک هفته از 2 تا 7 بهمن در بوستان گفتگو برپا است و هر روز از ساعت 9 تا 17 پذیرای علاقه مندان و مدارس سراسر شهر تهران خواهد بود.

«یاد یار مهربان» نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان می‎شود

وی با اشاره به تفاوت های دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» با دوره یازدهم، گفت: راهبرد ما امسال عمومی سازی و تبدیل نمایشگاه «یاد یار مهربان» به نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان است و قصد داریم شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که مردم این نمایشگاه را محلی مناسب و مطمئن برای تهیه کتاب های خوب و مفید بدانند.

حسینی تصریح کرد: حضور دو دانش آموز به نمایندگی دانش آموزان به همراه مربیان مدارس در هنگام خرید کتاب، از دیگر ویژگی های متفاوت این دوره از نمایشگاه با دوره های گذشته است که به نظر می توانند سطح و نوع سلیقه کتاب های مورد تقاضا در نمایشگاه را تغییر دهد.

مدیرعامل نشر شهر از ارزیابی دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» توسط موسسه تحقیقاتی دانشگاه تهران خبرداد و افزود: میانگین قیمت کتاب های عرضه شده در این نمایشگاه 9 هزار 150 تومان است.33 درصد از کتاب ها با موضوع کودک و نوجوان، 16 درصد ادبیات، 10 درصد دین، 9 درصد علوم کاربردی، 7.5 درصد تاریخ و جغرافیا ، 5 درصد فلسفه و روانشناسی، 3 درصد هنر و 2 درصد کامپیوتر  و یک درصد سایر موضوعات است.

حسینی اظهارداشت: در این دوره از نمایشگاه برای مدارس ابتدایی 450 هزار تومان، برای مدارس مقطع متوسطه اول 500 هزار تومان، مدارس مقطع متوسطه دوم 650 هزار تومان و  برای سایر مراکز یک میلیون تومان اعتبار خرید کتاب اهداء می شود.

مدیرعامل موسسه نشر شهر در مورد نحوه عرضه کتاب های این موسسه انتشاراتی، گفت: براساس دستور شهردار تهران در تمام 41 فروشگاه شهروند باید 10درصد از فضای فروشگاه به فروش کتاب و لوازم التحریر اختصاص پیدا کند که اکنون با در نظر گرفتن ارزش های اقتصادی، در حال استفاده از این فرصت توزیع در این فروشگاه ها و دیگر اماکن شهر مانند مترو و ایستگاه اتوبوس هستیم.

دوازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» 2 بهمن ساعت 9 صبح در بوستان گفتگو با حضور دکترمحمدباقر قالیباف شهردار تهران و حجت الاسلام شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افتتاح می شود.

مطالب مرتبط
نظر شما