دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۲
کد خبر: ۸۱۸۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
در گفت‌‌وگو با شیوا زیودار مطرح شد:
مسئول نگارخانه آبی از هدف این نگارخانه برای آشنایی مردم منطقه با انواع سبک‌های هنری و از بین بردن این تفکر که هنر وسیله‌ای تجملی برای اقشار مرفه و پردرآمد است، سخن گفت.
شیوا زیودار که از سال ۷۹ فعالیت در نگارخانه را آغاز کرده، در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری گفت: با توجه به اینکه رشته خودم هنر بود، می‌خواستم در آن سال نمایشگاه گروهی از جوانان به مناسبت روز جوان برگزار کنم. به صورت کاملا اتفاقی به این نگارخانه راه یافتم و از آن زمان تا حالا ۱۶ سال می‌شود که اینجا مشغول به کار هستم.
 
زیودار که به خاطر تلاش برای تجهیز و بهسازی نگارخانه و ارتقای‌سطح کیفیت فعالیت‌های هنری در هفتمین آیین تجلیل از نگارخانه‌های برتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تقدیر شد، درباره امکانات نگارخانه در سال‌های ابتدای فعالیت بیان کرد: نگارخانه در آن دوران امکانات و تجهیزات چندانی نداشت و از نواقص و کمبودهای بسیاری رنج می‌برد. گاهی وقتی از طرف سازمان می‌آمدند، می‌گفتند بهتر است اینجا  به یک فضای آموزشی تبدیل شود. اما ما در برابر این خواسته مقاومت کردیم و در سال‌های متمادی توانستیم نگارخانه را سرپا نگه داریم.
  
وی در این‌باره ادامه داد: در سال ۸۹ بود که با مدیریت جدید، نگارخانه از فضای زیرزمینی به همکف منتقل شد. اگرچه فضا محدود است و تنها ظرفیت نصب ۲۰ تا ۳۰ تابلو را دارد اما از نظر فیزیکی روند بهتری به دست آورده و تغییرات خوبی کرده است.
 
مسئول نگارخانه آبی درباره نمایشگاه‌های برجسته‌ای که توانسته در این فضای محدود برگزار کند، گفت: در سال ۸۹ برای گشایش دوباره نگارخانه از استاد احمد وکیلی دعوت کردیم تا آثار خود را برای نمایش به نگارخانه ما بیاورد. از آن زمان تا حالا این نگارخانه میزبان آثار پنج استاد هنری دیگر بوده است. آثار مرحوم استاد اسفندیار احمدیه پدر انیمیشین ایران، افشین بختیار هنرمند عکاس و حسن آهنگران هنرمند خوشنویس، مرتضی آقا قاسمی استاد نقاشی پشت شیشه و این اواخر نیز آثار استاد اردشیر مجرد تاکستانی در این نگارخانه به نمایش درآمده است.
  بالابردن سواد و لذت بصری رسالت نگارخانه آبی است
وی درباره روند کاری این نگارخانه بیان کرد: بیشتر نمایشگاه‌های نگارخانه آبی در حوزه دانشجویی است. در کنار آن و در بخش دیگر در خدمت هنرمندان و اساتید برجسته ای هستیم که خودمان از ایشان دعوت به عمل می آوریم. در بخش دیگر نیز به مناسبت های مختلف نمایشگاه برگزار می کنیم. در حال حاضر میزبان آثار خوشنویسی استاد علی گنجی هستیم.
 
شیوا زیودار درباره اهداف و رویکردهای کلی نگارخانه آبی خاطر نشان کرد: هدف و رسالت کلی ما آشنایی مردم با انواع هنر است. اگر چه مردم محله ما قدرت و توان بالایی برای خرید آثار هنری ندارند اما بازدید خوبی از آثار می‌شود، رسالت ما این است که سواد و لذت بصری محله را بالا ببریم و باعث آشنایی مردم با هنر شویم. در واقع این فکر که هنر یک وسیله لوکس برای اقشار پولدار و پردرآمد است باید از اذهان مردم این محله خارج شود و باعث مانوس شدن ایشان با هنر شود.
 
این کارشناس هنری با ابراز خرسندی نسبت به سیر صعودی فعالیت نگارخانه آبی افزود: برای عده‌ای، برگزاری نمایشگاه آثار بزرگان در این نگارخانه که امکانات محدودی دارد، تا حدی عجیب است. ولی ما با صداقت تمام از هنرمندان درخواست برگزاری نمایشگاهی از آثارشان را داریم. در واقع ما به آن‌ها می‌گوییم درست است که فضا و امکانات در اینجا محدود است اما مردم اینجا قدر هنر و هنرمند را به خوبی می‌دانند. 
  
وی درپایان اظهار داشت: بعضی از همکارهای هنری در سازمان با وجود فعالیت‌ها و زحمت‌های بسیاری که می‌کشند آن طور که باید و شاید دیده نمی‌شوند. خیلی خوب بود اگر جلسه‌های مداومی به صورت ماهانه بین همکاران برقرار شود تا ارتباط بینشان بیشتر شود. همچنین با برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌توان برای بالابردن کیفیت کاری نگارخانه‌ها و کارشناسان آن اقدام کرد.
 
شهروندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به فرهنگسرای آبی به نشانی میدان امام حسین(ع)، خیابان منتظری، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام، نگارخانه آبی مراجعه کنند و یا با تلفن 33303843 تماس بگیرند.
مطالب مرتبط
نظر شما