دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۶
کد خبر: ۸۱۶۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
در گفت‌وگو با مسئول نگارخانه ارسباران مطرح شد:
مسئول نگارخانه ارسباران که در هفتمین آیین تجلیل از نگارخانه‌های برتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مورد تقدیر قرار گرفت، معتقد است مشکل عمده نگارخانه‌ها وضعیت ساختمان و فضای فیزیکی آن‌هاست.
ساناز آریانفر، مسئول نگارخانه ارسباران، در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ درباره هفتمین آیین تجلیل از نگارخانه‌های برتر سازمان فرهنگی هنری گفت: این آیین همیشه در پایان سال برای ارزیابی عملکرد نگارخانه‌های سازمان برگزار می‌شد اما امسال به دلایلی دچار تاخیر شد. به طور کلی حضور هنرمندان مطرح و برجسته در جلسه باعث شد نکته‌های قابل توجهی در جلسه بیان شود. در این میان هرچند برخی صحبت‌ها کمی با تندی بیان شد اما بسیاری از آن‌ها نیازمند بررسی‌های عمیق است.
 
وی با اشاره به اینکه نگارخانه‌داری به اقتصاد هنر کمک می‌کند، افزود: نگارخانه‌داری حرفه‌ای نوپاست که نیازمند توجه بیشتری است. مسئولیت آن متوجه یک نفر نیست بلکه تعداد زیادی در تصمیم‌گیری‌های آن نقش دارند و نمی‌توان تقصیر و مشکل موجود در این بخش را متوجه یک نفر دانست. اما چنانچه نگارخانه‌داری همراه با دانش هنری و ارتباط‌های موثر باشد می‌تواند تاثیر چشمگیری برجای گذارد.
  
این کارشناس صنایع دستی درباره مشکلات نگارخانه‌های سطح تهران گفت: بیشتر مشکلات در زمینه تسهیلات فیزیکی است. به عنوان نمونه انجام تعمیر و بهبود فضای نگارخانه به خریداران و بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا با اشتیاق بیشتری وارد این گالری‌ها شده و آثار را ببینند یا خریداری کنند.
 
آریانفر به منظور بهبود ارائه خدمات مسئولان نگارخانه‌ها تاکید کرد: به منظور اینکه نگارخانه‌ها خدمات مناسب‌تری ارائه دهند، باید برای مسئولان کلاس‌های آموزشی متفاوتی برگزار شود تا بتوانند خدمات بهتری را به بازدیدکنندگان ارائه دهند و نحوه چگونه دیدن آثار را آموزش دهند. در واقع هر روز در جهان اتفاق تازه‌ای رخ می‌دهد که لازم است مسئولان در جریان این موضوع‌ها قرار گیرند.
 
وی افزود: برای تقویت نگارخانه لازم است هزینه‌های بیشتری در این زمینه انجام شود. بعضی از نگارخانه‌ها حتی از نظر نور و صوت نیز دچار مشکل هستند. در حقیقت کتابخانه‌ها و نگارخانه‌ها ویترین‌های مراکز فرهنگی و هنری هستند که با سرمایه‌گذاری در این راستا نتیجه بهتری در زمینه فرهنگ به‌وجود خواهد آمد.
 
آریانفر درباره نگارخانه‌های فرهنگسرای ارسباران گفت: سه نگارخانه در این فرهنگسرا وجود دارد. ترجیح و تصمیم ما بر این است که نگارخانه شماره یک را برای کارهای شاخص و پیشکسوت‌ها قرار دهیم و نگارخانه دو و سه را برای دیگر متقاضیان بگذاریم.
 
وی ادامه داد: در سال ۹۴ ما سه نمایشگاه شاخص برگزار کردیم. نمایشگاه گروهی تصویرسازی که شاگردان آقای «بهزاد قریب‌پور» کارهایی بسیار شاخص و برجسته ارائه کردند. نمایشگاه دیگر، طراحی‌های «محمد‌علی بنی‌اسدی» هنرمند برجسته و نمایشگاه چیدمان «فرشته قاضی‌راد» بود.
 
این مسئول نگارخانه ارسباران درباره برنامه‌های پیش روی این نگارخانه گفت: در حال حاضر نمایشگاه تصویرسازی با تکنیک عکاسی «شبنم زند» با عنوان سیم شاخه‌ها در حال برگزاری است. در کنار آن نمایشگاه کاریکاتور با موضوع «کاریکاتور داعش» کاری از خانه کاریکاتور را شاهد هستیم. در ماه مبارک رمضان، همچنین تابستان برنامه‌ نگارخانه‌ها به دلیل اینکه هنرمندان بیشتر در سفر هستند و تمایل به برگزاری نمایشگاه ندارند، کمتر می‌شود. با این حال در ماه رمضان تذهیب‌های قرآنی و یک دو نمایشگاه از پیشکسوت‌های هنری را خواهیم داشت که به زودی جزئیات آن را اعلام می‌کنیم. 
 
نگارخانه ارسباران فرهنگسرای ارسباران همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعد ارظهر به صورت رایگان آماده بازدید علاقه‌مندان است.

مطالب مرتبط
نظر شما