جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۱
کد خبر: ۱۲۰۰۶۳
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
بسیاری از عادات در دوران کودکی برای افراد نهادینه می‌شود و در این میان کتابخانه‌ها با ارائه مشاوره‌های مفید به والدین و معرفی کتب خوب می‌توانند نقش بسیار مهمی در ایجاد انگیزه برای کتابخوان شدن افراد داشته باشند.
هفته کتاب و کتابخوانی تلنگری برای  آگاهی رسانی به شهروندان است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتابخانه سیدالشهدا(ع) در منطقه ۲۲ تهران بیش از ۱۰ هزار نسخه کتاب در موضوعات مختلف و سالن مطالعه‌ای با گنجایش ۱۳۰ نفر دارد. مژگان نوذری مدیر این کتابخانه ۲۲ سال سابقه دارد و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته کتابداری است.

نوذری در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر گفت: آشنایی با کتاب تحول بزرگی را در زندگی فردی و اجتماعی من ایجاد کرد. چون با خواندن هر کتاب تجربه بیشتری را آموختم و از این تجربیات در زندگی شخصی و اجتماعی استفاده کردم و  به حدی به کتابداری علاقه‌مند بودم که می‌توانم بگویم اشتیاق من به مطالعه باعث ایجاد انگیزه در فرزندانم برای موفقیت‌های تحصیلی شده و ارتباطات بسیار موثری را در حوزه کاری برای من رقم زده است. به اعتقاد من بهترین و موثرترین حرکت در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب و مطالعه است.
 
وی ادامه داد: علاقه، ذوق و اشتیاق به هر حرفه می‌تواند در رسیدن به اهداف و احساس رضایت شغلی نقش بسیار مهمی ایفا کند. کتابداری هم نیاز به علاقه و عشق به کتاب و کتابخانه را می‌طلبد، زیرا زمانی که با اشتیاق و احساس رضایت کتابداری را دنبال می‌کنید برای پیشرفت کار ایده‌های نو و خلاقانه به ذهنتان می‌رسد و با استفاده از این ایده‌ها نه تنها به نتایج مطلوب دست می‌یابید، بلکه باعث پیشرفت‌های موثر در ارائه خدمات به مخاطبان خود خواهید شد. بی‌شک این احساس رضایت در زندگی شما نیز اثر خواهد گذاشت.  

نوذری کتاب را یکی از مهم‌ترین ملزومات زندگی در سبد خرید خانوار دانست و گفت: اگر مسئول بودم، یارانه بیشتری را برای تولید کتاب در نظر می‌گرفتم و در رسانه‌های عمومی به معرفی کتاب‌های خوب می‌پرداختم و به طور کلی فعالیت‌هایی را که به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی منجر می‌شود، جزء یکی از کارهای مهم کشور قرار می‌دادم. امسال سازمان زیباسازی شهر تهران کار خوبی انجام داد و به معرفی نویسندگان نامدار و کتاب‌های مشهور ایرانی روی بیلبوردهای شهر تهران پرداخت. کاری که کمتر به آن پرداخته می‌شود.
 
مدیر کتابخانه سیدالشهدا(ع) افزود: متاسفانه هنوز بحث کتاب و کتابخوانی نتوانسته جایگاه خود را در بین مردم پیدا کند، زیرا یکی از مهم‌ترین مشکلات در جامعه و روی آوردن جوانان به ناهنجاری‌های اجتماعی، عدم آگاهی است که چه بسا با مطالعه و کسب اطلاعات مفید می‌شد از این ناهنجاری‌ها جلوگیری کرد. هفته کتاب و کتابخوانی تلنگری برای آگاهی‌رسانی به شهروندان است. به عقیده من تا جایگاه کتاب و کتابخانه برای عموم مشخص نشود، همچنان موانع و مشکلات بسیاری پیش روی کتابداران خواهد بود. 

وی ادامه داد: بهترین خاطره من مربوط به سال ۱۳۸۶ و مراجعه یک مادر باردار به کتابخانه بود که اشتیاق به خواندن کتاب برای فرزند متولدنشده خود داشت. این مراجعه منجر به ایده‌ای نو برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شد. طرح «برایم قصه بگو» که در آن مادران باردار برای جنین خود از کتابخانه کتاب امانت گرفته و با صدای بلند بخوانند و نتیجه آن هم کودکی کتابخوان به نام وانیا گرجاسی بود که از دوران طفولیت علاقه شدید و وافری به کتاب و کتابخوانی داشت و به عنوان کوچکترین عضو کتابخانه‌های عمومی تهران در آن زمان معرفی شد. این کودک اکنون ۱۴ سال دارد و جزو یکی از نویسندگان نوجوان عرصه فرهنگ است.
 
نوذری در پایان گفت: کتاب و کتابخانه هنوز محبوبیت لازم در بین آحاد جامعه پیدا نکرده است. بنا بر این در همه ارگان‌ها کمترین توجه به مشکلات کتابخانه‌ها چه از نظر تجهیزات و امکانات و چه از نظر منابع صورت می‌گیرد. متاسفانه کتابخانه‌ها هنوز با امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب برای ارائه خدمات به مخاطبان مجهز نیستند و حتی کمترین امکان ممکن یعنی دسترسی به اینترنت در کتابخانه وجود ندارد. همچنین منابع کتابخانه‌ها به‌روزرسانی نشده و بسیاری از آنها یا فاقد اعتبار علمی هستند و یا مستهلک شده‌اند.
مطالب مرتبط
نظر شما