پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۲۰۰۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
گشتن به دور جهان کاری بسیار مشکل و گران است اما با کتاب خواندن با ارزان ترین مبلغ می‌توانیم در جهانی سفر و گردش کنیم.
کتاب خوانی، ارزان ترین  روش برای سفر به جهانی دیگر است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، هفته کتاب و کتابخوانی بهانه ای شد تا به سراغ کتابداران کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری برویم. لیلا محمودی کارشناس کتابداری فرهنگسرای آی.تی مدت 24 سال در کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری مشغول به کار است. همزمان با هفته کتابخوانی با وی به گفتگو پرداختیم:
وی در پاسخ به این سوال که چه میزان کتابداری در زندگی فردی و اجتماعی تان موثر واقع شده و میزان رضایت مندی تان  تا کجاست، می‌گوید: بلا شک محیط کار ، مخاطبینی که فرد با انها روبرو هست در مجموعه کاری و قشری که مسئولیت خدمات رسانی به انها را دارد در روحیات و زندگی فردی و اجتماعی موثر هست و در حوزه کاری بنده هم باعث شده یک آرامش و عمق به زندگیم داده  شود و بتوانم درباره مسائل نگاهی چند سویه داشته باشم .

 همچنین مسلما دوستانی که در اطراف خودم دارم قشر فرهیخته و مسلط فرهنگی هست از نویسندگان و هنرمندان و فعالان فرهنگی و... افراد تاثیر گذار در جامعه توانستم دوستان خوبی برای خودم داشته باشم.
محمودی درباره  نقش خود  در ارتقا سطح کتابخوانی و افزایش رونق کتاب و کتابخوانی می افزاید: مبدع چند برنامه های فرهنگی در حوزه کتابخوانی و مطالعه بودم و در کنار کتابداری وظیفه برنامه ریزی و اجرا در حوزه افزایش مطالعه و ایجاد علاقه و اشتیاق در مطالعه کتاب را برعهده داشتم .
از جمله برنامه کتاب آی تی، بدو بدو کتابه ویژه کودکان، تازه های نشر آی تی که به جدیدترین کتاب های منتشر شده در این حوزه می پردازد و همچنین در ایام کرونا و با توجه به تعطیلی کتابخانه ها بخاطر حفظ پرو تکل های بهداشتی سعی کردیم با تولید اطلاعات مفید درباره کتاب ها و مباحث مختلف مورد نیاز در مناسبت ها و فضای مجازی به سمت ساخت و طراحی کلیپ ها و موشن گرافی ها و تولید محتوای فرهنگی برویم که آن  خلا و فضای تعطیلی کتابخانه ها برای قشر اهل کتابخانه تا حدودی  قابل جبران باشد.
وی معتقد است اجرای ایده های نو ، خلاق بودن ؛شم و ذوق کتابداری داشتن در احساس رضایت شغلی موثر است .
او می افزاید : قطعا  انسانی که راه کسب دانش های جدید را ببندد از درون می پوسد و مثل یک درخت خشک میشود، در طی این سال ها روحیات شخصی و فضای محیطی و اطرافیان باعث شدند که دنبال یادگیری و خلاقیت باشم و همین امر که باعث  می شود  شما مبدع و خالق یک کار زیبای برنامه ای باشید و یا یک محتوا تهیه کنید مثلا درباره کودکان و کتاب خودش باعث شعف و خوشحالی میشود  و احساس شادی و رضایتمندی از اینکه مفید بودم را برای من به ارمغان آورده است.

او می افزاید  اگرسمت بالا و تعیین کننده ای در حوزه کتاب داشتیم  سعی می کنم ارتباطی بسیار قوی بین این چند عنصر مهم اجتماعی و فرهنگی ایجاد کنم این عناصر شامل: کتابخانه ها، نویسندگان و مترجمان و محققان و ناشرین و کسانی که در حوزه فرهنگی نقش دارند ایجاد کنم.

 بدین صورت که وقتی مخاطبان اعلام کنند چه نیازهای مطالعاتی دارند و همچنین با رصد کردن تعداد استفاده مخاطبان کتابخانه از موضوعات مختلف این گرید را به نویسندگان و مترجمان بدهیم و انها با تولید منابع جدید در تمام موضوعات مورد نیاز وصل به ناشرین میشوند ، کتاب تولید و به کتابخانه ها تزریق می‌شود. این چرخه نیاز به حمایت بسیار دولت  و ارکان های فرهنگی دارد. کار بعدی بر روی منابع کودکان هست، نهادینه کردن و عادت دادن کودکان به مطالعه از ابتدای کودکی به عنوان یک نیاز اساسی توسط خانواده ها.

این کتابدار پیشکسوت در مورد این سوال که هفته کتاب و کتابخوانی چقدر می تواند در رابطه ای دوسویه هم به ارتقا سطح کتابخوانی کمک کند  و در رفع  سختی ها و کمبود های کتابدارها و کتابداری نقش ایفا کند می گوید : وجود فضای مجازی  و تقریبا سهولت دسترسی همگان و عموم جامعه باعث شده که کتاب ها از ویترین کتابفروشی ها خارج و به ویترین شبکه های اجتماعی منتقل شوند، همچنین تهیه کتاب های الکترونیکی و PDf و کتاب صوتی و پادکست ها باعث رونق این بازار شده که به طبع باعث کم کردن قیمت کتاب فیزیکی و چاپی شده است. هفته کتاب باعث میشود که تمام ارگان ها، سازمان ها ، و مردم و ... یادشان باشد  که کتاب چه جایگاهی دارد  و چقدر در سالی که گذشته مطالعه داشتند و  با عناوین جدیدی برای مطالعه آینده خود آشنا میشوند . کتابخانه ها معمولا در این ایام ثبت نام رایگان دارند و خود این موضوع عامل بسیار مهمی برای سوق دادن افراد به مطالعه هست.

کتاب خوانی، ارزان ترین  روش برای سفر به جهانی دیگر است

محمودی  درباره  بهترین خاطره  کاری خود می گوید:یکی از بهترین دوستانم که نویسنده هستند،  عضو کتابخانه  بودند که به همین واسطه رفاقتی 21 ساله بین ما رقم خورده است و باعث شد ایشان در بسیاری از برنامه های فرهنگی ما شرکت کنند.

وی در بخشی دیگر  به مشکلات  و کاستی ها  اشاره می کند و می گوید:به واسطه گرانی کاغذ و بودجه های محدود تعداد کتابهای خریداری شده برای کتابخانه ها بسیار کم است و باید بستری ایجاد  شود که البته کتابخانه های دیجیتال زیادی ایجاد شده که هنوز جای کار دارد که به مردم توسط ما کتابداران شناسانده  شود.

وی در پایان می گوید: گشتن به دور جهان کاری بسیار مشکل و گران است اما با کتاب خواندن با ارزان ترین مبلغ می توانیم  در جهانی سفر و گردش کنیم. 
مطالب مرتبط
نظر شما