يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۲۰۰۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
رییس کتابخانه فرهنگسرای فردوس با بیش از 19 سال تجربه در حوزه کتابداری ضمن بیان خاطره‌ای ماندگار از فعالیتش در حوزه کتابداری گفت: حفظ اعضای کتابخانه و ارتباط با آنها در این برهه از زمان که حضور کتابخوانان در کتابخانه‌ها به سبب عصر دیجیتالی شدن کم شده، مهمترین وظیفه یک کتابدار است.
کتاب یگانه دوستی است که در هر لحظه و بدون چشم داشت  در کنار انسان است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتابخانه فرهنگسرای فردوس واقع در منطقه پنج تهران یکی از کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است این کتابخانه  با بیش از 14 هزار کتاب و بخشهای مختلف سالن مطالعه، نشریات ، بخش کودک و نوجوان و ..برنامه های تخصصی را در حوزه کتاب به منظور ترغیب و تشویق شهروندان غرب نشین شهر برگزار می کند. به مناسبت هفته کتابخوانی گفتگوی پایگاه خبری تحلیلی فرهنگی را با «ونوس عسگری» رییس کتابخانه فردوس و یکی ازکتابداران  پیشکسوت می‌خوانیم.

ونوس عسگری متولد تهران، لیسانس کتابداری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، از اردیبهشت 1381، به عنوان کتابدار فعالیت خود را در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آغاز کرده است و اکنون بیش از  19 سال است که در این حوزه مشغول به فعالیت بوده و در حال حاضر رییس کتابخانه فردوس است. 

رشته کتابداری انتخاب اول او  برای ادامه تحصیل نبود؛ اما با قبولی در این رشته و بعد از گذراندن یک ترم، به آن علاقمند شده است  و با سعی و تلاش و انگیزه دوران تحصیل را با موفقیت پشت سر گذاشته است. اوسال ها پیش که هنوز رشته کتابداری شناخته نشده بود، گاهی  از سوی برخی افراد زیر سوال می رفت! ولی به مرور زمان و با ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و گسترش کتابخانه ها در سطح شهر، به عنوان یک رشته خوب و پرطرفدار مورد توجه قرار گرفت. 
رییس کتابخانه فردوس  در حال حاضر فارغ از سختی های کارکتابداری، حرفه خود را بسیار دوست داردو در این باره می گوید؛  در محیط مشغول به کارم بستر مطالعه برایم فراهم است و این مهم منجر به ارتقا دانش و سطح آگاهی و افزایش معلوماتم می شود و در نتیجه تاثر مثبت و مطلوبی بر بهبود در سبک زندگی فردی اجتماعی ام می شود. کتاب یگانه دوستی است که در هر لحظه و بدون هیچ چشمداشتی همواره در کنار انسان است، و می تواند به درستی چراغ راه افراد باشد.

یکی از علایق من در حوزه کتاب ، برگزاری نشست های کتابخوانی و برنامه های قصه گویی برای کودکان و نوجوانان است و همواره به انجام این مهم توجه ویژه داشته ام. چون معتقدم کتابخوانی باید از سنین کودکی در همه افراد نهادینه شود و وظیفه ما ترويج این فرهنگ در میان خانواده ها است تا نسبت به کتابخوان کردن کودکان و فرزندان خود توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه با حضور تکنولوژی و پررنگ شدن آن در زندگی روزمره افراد، حضور کتابخوانان در کتابخانه ها کم شده است و بنظر مهمترین وظیفه ما در این برهه حساس، ترغیب افراد به حضور در کتابخانه ها و استفاده از خدمات آنها است.

وی در جواب پرسش چگونگی به کارگیری ایده پردازی و خلاقیت در کتابخوانی گفت: در هر شغلی اگر خلاقیت و نوآوری باشد در وهله اول تاثیر مثبتی در عملکرد خود شخص می گذارد و باعث می شود فرد با خلاقیت و نوآوری، حرکت مثبت و رو به جلو داشته باشد؛ این مهم در شغل ما هم جایگاه ویژه ای دارد؛ چرا که روز به روز موضوع کتاب و کتابخوانی در سطح جهانی دارای ارزش و اهمیت می شود و اگر در ارائه خدمات در این حوزه خلاقین و نوآوری وجود نداشته باشد، از اقبال مناسبی  از سوی مخاطبان برخوردار نخواهد بود؛ البته لازم به ذکر است حمایت مسوولان و مدیران ارشد از ایده های خلاقانه، بسیار مهم است.
  و در نهایت باید گفت احساس رضایت از شغل و نوع کار، در بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی افراد تاثیر بسزا و مهمی دارد و خوشبختانه این رضایت در مورد شغل ما کاملا مشهود و آشکار است. 
ونوس عسگری می گوید اگر من در جایگاه  و مقام بالاتر و  تصمیم گیرنده بودم ابتدا تلاش می کردم نیاز جامعه در حوزه کتاب را در نظر گرفته و سوبسید کمتری برای تولید کتاب و عرضه آن در نظر گرفته تا دیگر بهانۀ نخواندن کتاب، در قدم اول، گرانی آن نباشد و تمام سعی خود را بر این مهم معطوف می کردم که کتابخانه های عمومی را برای استفاده عموم شهروندان رایگان کرده و به دور از سیاست ها و سلایق شخصی و با نظر مخاطب هدف، نسبت با تامین منابع و به روز رسانی آنها اقدام کنم تا کتابخانه های کشورم در دنیا  جزو برترین ها باشند.

وی معتقد است که هفته کتاب و کتابخوانی فرصت بسیار مناسبی برای ارتقاء سطح مطالعه و کتابخوانی با برگزاری برنامه های متنوع میدانی و مجازی و ایجاد موج در راستای دعوت از عموم شهروندان برای تعامل و مشارکت و بهره مندی در این برنامه ها است تا علاوه بر ایجاد ارتباط دو سویه با افراد، نسبت به تقویت امر کتابخوانی گام های مثبتی برداشت. به ویژه که اگر مخاطب هدف در تعریف برنامه ها، کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه های ارزشمند در شکوفایی آینده کشور باشند.
 
و این هفته می تواند فرصت مناسبی برای رسیدگی و رفع مشکلات موجود در کتابخانه ها و امر کتابداری از سوی مراجع ذیربط باشد.

این کتابدار پیشکسوت به خاطره ای از دوران کاری خود اشاره می‌کند و گفت: شغل ما به ویژه اشتغال در کتابخانه های دارای سالن مطالعه، سراسر خاطره است؛ ولی یک خاطره ای که  از سال اول استخدامم در ذهنم نقش بسته این است که: شروع کار بنده در کتابخانه فردوس بود و از آنجا که با مخاطبان سالن مطالعه ارتباط خوب و دوستانه ای برقرار کرده بودم، منجر به این شده بود که به حرف ها و درخواست هایم به خوبی توجه کنند. یک روز که پشت میز نشسته بودم مادر یکی از اعضا نزد من آمد و سوال کرد شما خانم عسگری هستید؟ گفتم بله؛ و او از زیر چادر خود یه قرآن بزرگ در آورد و گذاشت روی میز من و گفت: دخترم انشالله به همین قرآن خوشبخت و عاقبت به خیر شوی که حواست به بچه ها است و فرزند من که کمی سر به هوا و بازیگوش است را پایبند کتابخانه کرده ای تا با اشتیاق در اینجا حضور پیدا کند و درسش را بخواند. این خاطره همواره برایم خوشایند است و از یادآوری آن احساس خوبی پیدا می کنم.

رییس کتابخانه فردوس ادامه داد ؛ اگر بخواهم به مهمترین مشکل در حوزه کتابخانه و کتابداری اشاره کنم، کندی اینترنت است که برای کتابخانه ها آسیب جدی به شمار می رود. چرا که سرعت عمل برای پاسخگویی به مخاطب را تقلیل داده و منجر به نارضایتی مراجعان می شود. در خصوص فضای کتابخانه ها هم، فرسوده شدن قفسه های کتاب و عدم جایگزین و اضافه کردن قفسه های جدید از مشکلات دیگر است.

مطالب مرتبط
نظر شما