جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۲۰۰۵۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
گفتگوی صمیمانه با یک کتابدار: (3)
رییس کتابخانه علامه امینی در منطقه 3 تاسیس کتابخانه به ویژه کتابخاته دیجیتالی را خلا این روز‌های حوزه کتاب و کتابخوانی می‌داند.
تقویت کتابخانه‌های دیجتالی را جدی بگیریمبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مجموعه‌ای بالغ بر 110 باب کتابخانه عمومی، پرچم دار ارائه خدمات استاندارد کتابخانه‌ای در سطح شهر تهران است. هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی شد تا در این ایام گفتگویی را با برخی از کتابداران فرهنگسراهای این سازمان انجام دهیم. دراین گفتگو به سراغ یکی از کتابداران کتابخانه علامینی در منطقه 3 رفتیم. رویا رستاخیزی با 20 سال سابقه در حوزه کتابداری هم اکنون در کسوت رییس کتابخانه علامینی مشغول فعالیت است. 

او می‌گوید: حضور و مراودات شغلی با مراجعه کنندگان درمحیط کار باعث شده است تا زندگی‌اش تحت تاثیر این فضا نتایج مثبتی به  همراه داشته باشد. اجرای طرح های نو  و خلاقانه از دغدغه‌های وی محسوب می شود و در این ارتباط می گوید:  تاسیس مراکز فرهنگی آنلاین، و کثرت کتابخانه به ویژه کتابخاته دیجیتالی را خلا این روز های حوزه کتابخوانی می داند. 

رستاخیزی با بیان اینکه خیلی ازکتابخانه‌های ما طبعا منابعی دراختیار دارند که شاید به صورت فیزیکی امکان دسترسی همگانی و عمومی را ندارند، اما با  دیجیتالی کردن آن  حتی افرادی که در شهر تهران زندگی نمی‌کنند نیز می‌توانند از این امکان بهره مند شوند. این پیشرفت می‌تواند  فرصتی برای کسانی باشد که امکان حضور در کتابخانه ها را ندارند. 

او در پاسخ به اینکه چه برنامه هایی را  برای ترویج و رونق کتاب و کتابخوانی پیشنهاد می کند گفت:  برپایی نمایشگاه‌های فصلی و موضوعی، مسابقات کتابخوانی در کنار دیگر برنامه های مناسبتی، اجرای طرح های کتابخوانی «اهدای کتاب، مبادله کتاب و برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی و... ازجمله اقدامات و برنامه‌های متنوع فرهنگی و مناسبتی است که با همکاری و مساعدت  دیگر نهادهای اجتماعی و فرهنگی میتواند تاثیر به سزایی در رونق کتابخوانی داشته باشد .

رستاخیز در پاسخ به این سوال که اگر سمت بالا و تعیین کننده ای در حوزه کتاب داشتید برای کتاب  و کتابدار چه می کردید گفت:  چون درطول سال فقط یک هفته به بحث کتاب و کتابخوانی اختصاص داده شده، بهترمی دانستم که تمهیداتی اتخاذ شود تا نگاه دقیق تر وآگاهانه تری در جهت آشنایی عموم مردم با مطالعه صورت بگیرد. علاوه بر آن در این هفته علاوه برپرداختن به بحث کتابخوانی و مطالعه، بایستی از خدمات و تلاش‌های ارزنده کتابدارانی که از گذشته تا امروز برای ارتقاء سطح فرهنگ مطالعه انجام گرفته است نیز یاد شود.

رستاخیزی بهترین خاطره یا نقش موثری که با مراجعه کنندگان در ذهن دارد را چنین عنوان می کند:  «خاطره من برمی گردد به زمانی که دو سال مستمر در شیفت بعدازظهر مشغول خدمت بودم . درآن زمان نیروی انتظامات هم نداشتیم و به همین خاطرهمیشه یکی ازمراجعان تا پایان وقت اداری (ساعت 9 شب) در کتابخانه حضور داشت و تا پایان وقت اداری که چراغ‌های مرکز را خاموش و در ورودی را قفل کنم همراهی می‌کرد او نگران این بود که مبادا برای من مشکلی پیش بیاید.»

او درباره مشکلات و کاستی های زمینه شغلی‌اش می‌گوید:  برای هر کتابخانه‌ای تزریق منابع جدید یک دغدغه به شمار می رود که قطعا تهیه آن تحت تاثیر پارامترهای متنوعی است به ویژه تامین اعتبار و بودجه برای خرید کتاب است، با این وجود جدی ترین مشکل حال حاضر ما؛ نرم افزارشبکه ای است،  بیشتر مواقع نمی‌توانیم جستجو کنیم و برای گرفتن برچسب و کارت عضویت همیشه مشکل داریم. هر زمان سایز‌بندی متغیر می شود و سیستم‌های رایانه ای‌مان هم احتیاج به به روز شدن دارد.

 رستاخیزی در پایان یکی از کارهای مفید در اوقات فراغت هر فردی را کتاب خواندن برمی‌شمارد و مطالعه کتاب های مختلف را  دریچه و روزنه های ارتباطی مفیدی برای کسب تجربه‌ها می داند تا درس‌های ارزشمندی از آن بگیریم.


مطالب مرتبط
نظر شما