دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۲۰۱۲۶
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
بهترین خاطره کاری ام این است که به همراه همکاران کتابخانه با کلنگ افتادیم به جون دیوارهای کتابخانه عطار و اتاق های آن را برداشتیم و فضای آن را گسترش دادیم تا کمی شکل کتابخانه پیدا کرد.
پویایی و سرزندگی کتابخانه ها با توجه بیشتر مسوولان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، یوسف معصوم کتابدار کتابخانه عطار نیشابوری و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علم سنجی است ، از سال 1376 در شهرداری منطقه 12 تهران استخدام شده است.و ازسال 1382 تا به حال در کنابخانه عطار نیشابوری مشعول به کاراست . کتابداری نه از نظر مادی، بلکه از نظر روحی و معنوی برایم بسیار مفید بوده و با آن زندگی کردم تا جایی که با هیچ شغلی آن را عوض نمی کنم.
رییس کتابخانه عطارنیشابوری اهمیت دادن به نیازهای مخاطبان در خصوص کتاب و کتابخوانی، توجه به علایق آنها در موضوعات گوناگون در زمینه مطالعه، معرفی تازه های کتاب، ترغیب به مطالعه و ایجاد انگیزه در مخاطب با روش گفتگو در موضوع کتاب و جذابیت های آن اثر، تهیه و تدارک منابع درخواستی از طرف مخاطبین، ایجاد فضای آرام و آزاد برای مطالعه را درارتقا فرهنگ مطالعه در کشور موثر می داند.
وی معتقد است که اساسا در این شغل باید شوق و ذوق داشته باشی، ایده های نو داشته باشی و با اجرای ایده های خلاق و نو در پیشبرد اهداف کتابخانه ای و کتابخوانی گام برداری. که این بسیار هم خوشایند و مطوب است.
از ایشان می پرسیم که اگر در مقام تصمیم گیرنده باشید چه می کنید و او می گوید: کتابخانه را تجهیز می کردم، منابع را به روز می کردم، به کتابداران آزادی عمل بیشتری می دادم.
وی ادامه داد؛ درهفته کتاب هرساله تمهیداتی از قبیل: تهیه کتاب برای کتابخانه ها، ثبت نام رایگان، تدوین و اجرای برنامه های متنوع در زمینه کتاب و کتابخوانی و غیره صورت می پذیرد که گام های مثبتی محسوب شده و در ترویج مطالعه بسیار موثر و باعث ایجاد انگیزه و دلگرمی در کتابداران و مخاطبین می گردد.
در بخشی از این گفتگو یوسف معصوم خاطراتی که در مدت کاری داشته است تعریف می کند ومی گوید؛  بهترین خاطره کاری ام این است که به همراه همکاران کتابخانه با کلنگ افتادیم به جون دیوارهای کتابخانه عطار و اتاق های آن را برداشتیم و فضای آن را گسترش دادیم تا کمی شکل کتابخانه پیدا کرد.
این کتابدارپیشکسوت افزود: سیستم های سخت افزاری ما بروز نیست و مشکلاتی از این دست زیاد است. فضای کتابخانه کوچک، منابع هم بروز نیست. گفتنی ها بسیار است اما بنده به عنوان کسی که سال ها در این زمینه تجربه دارم فقط یک پیشنهاد دارم که مسئولان به کتابخانه ها توجه بیشتری داشته باشند تا کتابخانه ها از رخوت و سستی در بیایند و به پویایی و سرزندگی برسند چراکه پویایی یک جامعه میسر نمی شود مگر اینکه کتابخانه ها و آموزش و پرورش و مراکز فرهنگی پویایی داشته باشند.. 
 


مطالب مرتبط
نظر شما