جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۷
کد خبر: ۱۲۰۱۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
افرادی که شم و ذوق کتابداری دارند دارای خلاقیت و نوآوری بیشتری نیز در این زمینه هستند و با توجه به علاقه ای که دارند پیشرفت بیشتری در کارشان مشاهده می شود و احساس آرامش و لذت بیشتری دارند و در نتیجه رضایت شغلی شان بیش از دیگران است.
کمک کردن به جوانی که اززندگی نا امید شده بود/// درحال تکمیلبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، یکی از مراکز و پاتوق قدیمی کتابخوان‌های شهر تهران دربوستان ساعی ، کتابخانه فرهنگسرای سرو است که خدمات فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی  به شهروندان ارائه می‌دهد. پای صحبت‌های سلیمان فرهادی رئیس کتابخانه فرهنگسرای سرو نشسته ایم که قسمتهایی از آن را می‌خوانیم .
سلیمان فرهادی کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی است او  دوره کارشناسی را در دانشگاه شهید چمران اهواز و دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه خوارزمی تهران(تربیت معلم سابق) سپری کرده است و از سال 1390 تا امروز در کتابخانه های شهرداری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خدمت کرده است.
وی درباره شغل و حرفه کتابداری می گوید: اگر قرارباشد شغل دیگری را انتخاب کنم فکر می کنم مجدد کتابداری را انتخاب می کردم . کتابخانه جایی است که به من آرامش می دهد و از بودن در کتابخانه بسیار لذت می برم.
وی افزود؛  در سالهای گذشته و قبل از شرایط کرونایی برنامه های مختلفی برای گروه‌های سنی مختلف از  کودک تا بزرگسال مانند برنامه های بازدید از کتابخانه، قصه گویی، شعرخوانی، نمایش، مسابقه،  برنامه های رونمایی، نقد و بررسی کتاب و برپایی نمایشگاههای مختلف کتاب برگزار می شد. همچنین  برای جوانان و داوطلبان کنکور برنامه های مختلف مشاوره و آموزش های نحوه مطالعه و حفظ آرامش برگزار شده است. در دو سال اخیر به دلیل شرایط کرونایی کتابخانه ها تعطیل نبودند و محصولات مختلف فرهنگی تهیه شده و در فضای مجازی منتشر شده و در دسترس شهروندان قرار گرفته است. امسال به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نیز برنامه های مختلف کتاب در گردش، زیست کتابخانه ای، پویش ارمغان کتاب، بازدید از کتابخانه و رونمایی و نقد و بررسی کتاب و... اجرا می شود.
رییس کتابخانه سرو در جواب سوال ما به میزان رضایت شغلی می گوید:رضایت شغلی  عامل موثری در مشارکت کارکنان و در فعالیت های یک سازمان محسوب می شود و هر چه این احساس رضایت بالاتر باشد افراد با انگیزه و رغبت بیشتری در برنامه ها و فعالیت ها مشارکت و نقش آفرینی خواهند کرد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که تاثیر مستقیمی بین خلاقیت و نوآوری افراد و میزان رضایت شغلی وجود دارد هر جا خلاقیت در میان باشد شاهد افزایش رضایت شغلی نیز خواهیم بود. امکان خرج کردن خلاقیت در ابعاد مختلف کار باعث می‌شود تا کارکنان احساس کنند پروژه متعلق به خودشان است. حتی اگر این خلاقیت در حد یک جمله‌ای باشد که توسط آن‌ها در یک متن گنجانده شده است.
 افرادی که شم و ذوق کتابداری دارند دارای خلاقیت و نوآوری بیشتری نیز در این زمینه هستند و با توجه به علاقه ای که دارند پیشرفت بیشتری در کارشان مشاهده می شود و احساس آرامش و لذت بیشتری دارند و در نتیجه رضایت شغلی شان بیش از دیگران است. 
این کتابدار پیشکسوت معنقد است که هفته کتاب و کتابخوانی می تواند در رابطه ای دوسویه هم به ارتقا سطح کتابخوانی کمک کند و هم در رفع  سختی ها و کمبود های کتابدارها و کتابداری نقش ایفا کند. همکاری نهادهای مختلف برای برگزاری هفته کتاب برای همه شهرهای ایران، اهمیت فراوان دارد و هماهنگی و گفت‌وگو میان بخش‌های فرهنگی گوناگون، مهم‌ترین اقدامی است که باید صورت گیرد.
در هفته کتاب توجه همگان به اهمیت کتاب و مطالعه جلب میشود، از سوی دیگر همکاری نهادهای مختلف با یکدیگر می‌تواند راه را برای رسیدن به این هدف بزرگ هموار کند. 
این که در روزهای عادی کمتر به کتابفروشی‌ها و کتابخانه ها مراجعه می شود و در یک دوره‌ای همچون ایام هفته کتاب کتابخانه ها و مراکز اجرای برنامه های کتاب به محل پر نشاط گروهای اجتماعی تبدیل می‌شود بسیار ارزشمند است.
البته اگر متوقع باشیم که  هفته کتابخوانی در کل بتواند مشکل کتابخوانی را حل کرده و شرایطی را فراهم کند که سطح عمومی مطالعه افزایش یابد توقع زیادی بوده و امکان پذیر نیست.
او اضافه کرد؛ در واقع ما باید به سمتی برویم که مردم واقعا و با اشتیاق قیمت واقعی کتاب را بپردازند و ناشران بتوانند کتاب‌هایی را منتشر کنند که نظر عموم مردم را جلب کند و آن‌ها را سر شوق بیاورد تا حاضر باشند هر رقمی را بابت آن پرداخت کنند. 
هفته کتاب فرصتی برای توجه بیشتر به نویسندگان و اندیشمندان نیز هست.
او درباره خاطراتش از جوانی تعریفی می کند که به علت قبول نشدن در کنکور کارشناسی ارشد بسیار افسرده و مستاصل بود تا حدی که قصد آسیب زدن به خودش را در ذهن داشته است. او در بدترین شرایط روحی به کتابخانه مراجعه کرد. فرهادی گفت : من وقتی جوان را اینطور و با این حال و روز دیدم بسیار با اوصحبت کردم و  برگه ای جلوی او گذاشتم و اسم و فامیلش را نوشتم و جلوی آن نوشتم دارای مدرک کارشناسی ارشد و امضاء و به او دادم و به او گفتم به خاطر این اسم میخواستی کار خطرناک را انجام دهی؟ او خندید و به خودش آمد به او گفتم شما با همان مدرک لیسانس هم توانایی انجام کار داری. یک کتاب رمان بهش دادم با خوشحالی خداحافظی کرد.با این حرکت او را متوجه کردم که این اتفاق انقدر سنگین نیست و  نحوه رفتار من باعث شده است که او به زندگی امیدوار شود و از این کار پشیمان شود. 
ریس کتابخانه سرو هم در پایان صحبتهایش به سرعت پایین سیستم ها اشاره می کند و می گوید :در زمینه منابع کتابخانه ای با توجه به تلاش های فراوان سازمان فرهنگی هنری شهرداری، به  منابع بیشتری نیاز است . البته برای بهبود این وضعیت تلاش هایی جهت غنی تر کردن مجموعه با رایزنی با نهادهای دیگر اقداماتی صورت گرفته است و همچنین با اطلاع رسانی به شهروندان جهت دریافت کتابهای اهدایی اقدامات خوبی صورت گرفته است اما این کار باید توسعه یابد.

مطالب مرتبط
نظر شما