يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۶
کد خبر: ۱۲۰۰۵۹
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
گفتگو با رییس کتابخانه خانواده، یادمان زنده‌یاد دکترمهری سویزی(7)
رییس کتابخانه خانواده، یادمان زنده‌یاد دکترمهری سویزی گفت: کاری که با علاقه و تمایل انجام شود،بهره مندی از آن شغل را برای فرد بیشترمی کند.
علاقه به کتابداری،بهره مندی ازاین شغل را بیشتر می کند//عکس ندارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، 24 آبانماه درتقویم شمسی، روز کتاب و کتابخوانی است و این روز، یکی از روزهای هفته کتاب نیز هست. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مجموعه‌ای بالغ بر 110 باب کتابخانه عمومی، پرچم دار ارائه خدمات استاندارد کتابخانه ای در سطح شهر تهران است. یکی از این کتابخانه ها درمحله قدیمی یوسف آباد  و در بوستان شفق کتابخانه فرهنگسرای خانواده است که به مناسبت هفته کتاب برنامه های متنوعی را برای شهروندان تدارک دیده است. کتابخانه ای که 25 آبان ماه امسال با برگزاری آیین نکوداشت و نامگذاری کتابخانه زنده‌یاد دکتر مهری سویزی استاد برجسته تعلیم و تربیت از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همراه شد.  به مناسبت هفته کتابخوانی گفتگوی پایگاه خبری فرهنگ و هنر را با عبدالله شجاعی  رییس این کتابخانه بخوانید.

عبدالله شجاعی گورادل لیسانس کتابداری و علوم کتابشناختی و فوق لیسانس مدیریت فرهنگی است و تقریبا 28 سال سابقه کار در کتابخانه های سازمان و ادارات دیگر را دارد. وی در پاسخ به میزان رضایتمندی‌اش از شغل کتابداری می گوید: تصور بنده در این است که در هر کاری تمایل و علاقه نشان دهیم، بهرمندی از آن شغل بیشتر و به همین نسبت مزایا و یا درآمد در آن شغل بیشتر خواهد بود .

وی اجرای کم هزینه و مقرون به صرفه برنامه های فرهنگی و هنری، جامع و همه شمول بودن، و برنامه هایی همچون نذر کتاب، نمایشگاه کتاب ، رونمایی از کتاب ، نقد کتاب ، معرفی نویسندگان جوان و ... را در ارتقا کتابخوانی و افزایش رونق کتاب و کتابخوانی موثر می داند.
رییس کتابخانه خانواده  اضافه کرد ؛  کار خودش یک نوع تفریح به حساب می آید و انسان برای هر چه بهتر شدن تفریح سالیان دراز باید از ایده های نو و مناسب شغل استفاد کند و هر چقدر کار بهتر صورت بگیرد در زندگی شخصی هم تاثیر خود را خواهد گذاشت .
برای بعضی کارها باید هم خیلی فکر کرد و هم خیلی وقت گذاشت کتاب هم از همین مقوله پیروی میکند. کم کردن هزینه های چاپ ، استفاده از قانون کپی رایت ، کم کردن هزینه دسترسی کتاب به مخاطبان ، توجه به نیاز نویسندگان و مخاطبان کتاب ، برپایی مداوم نمایشگاه کتاب با توجه به نیاز مخاطبان محیطی از نکاتی است که می تواند در حوزه کتابخوانی انجام شود.
این کتابدار پیشکسوت ادامه داد، در هفته کتابداری می توان مردم را با واژه های مرتبط با کتاب ، کتابداری و کتابخوانی  آشنا کرد  و تخفیفات ویژه به مناسبت هفته کتاب برپا کرد و  نمایشگاه ها و همایشهای کتابداری در سراسر ایران برگزار کردکه این امرموجب ارتقا سطح کتابخوانی خواهدشد.
عبدالله شجاعی گورادل به خاطره ای از سالهای خدمتش اشاره کرد و افزود؛ در بیشتر مواقع بنده وقتی به ادارات دولتی در محله هایی که قبلا در آن محل مشغول کار بودم می رفتم  خیلی از مردم نسبت به بنده ابراز علاقه و آشنایی می کردند و خیلی از کارهای بنده به لطف دوستان انجام می شد.
وی در پایان به کمبود منابع جدید و همینطور قدیمی بودن بعضی از کتابها و صحافی نشدن بعضی از کتابها اشاره کرد که باعث کم شدن مخاطبان شده است  و همچنین در خصوص نرم افزار رایانه هم کند بودن و قدیمی بودن سیستمهای رایانه ای را از مشکلات و آسیب های کار در کتابخانه ها عنوان کرد.

مطالب مرتبط
نظر شما