دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۹
کد خبر: ۱۲۰۰۶۶
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
هفته کتاب، به عنوان یک هفته نمادین خوب است؛ اما این هفته‌ها باید تکرار شود و کتابداران این دغدغه را داشته باشند با احترام و محبت با مخاطبان و اربابان نیاز برخورد کرده و پایگاه اجتماعی خود را تقویت کنند تا در تمام زمان‌ها به کتابدار به عنوان یک عنصر ارزشمند در زمینه مشاوره و اطلاع‌یابی نیاز داشته باشند.
هیچ لذتی بالاتر از آن نیست که «مخاطب کتابخانه» با رضایت خارج ‌شود//فاقد عکس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، علیرضا محمودی مسئول کتابخانه شهید فهمیده فرهنگسرای بهمن،دارای مدرک دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی با 20 سال سابقه کارتخصصی در حیطه کتابخانه های عمومی است .وی 15 سال سابقه تدریس در دانشگاه دارد و تعدادی آثار تالیفی و مقاله در این حوزه دارد. او معتقد است: در دنیای کتابداری هیچ لذتی بالاتر از آن نیست که مخاطب کتابخانه با رضایت و تبسم از مجموعه خارج ‌شود.

وی با اشاره به اینکه با کتاب می‌توان زندگی کرد چرا که کتاب،ستوان فقرات جوامع فرهنگی است،درباره شغلش می گوید:کتابداری را با تمام مشکلات و سختی‌هایش پذیرفته‌ام و جزو دنیای من است؛زیرا کتابداری دنیای مادی و معنوی من را تغییر داده و با عشق به آن فکر می‌کنم،تا بتوانم گره گشایی کنم و حال جامعه و اطرافیان را خوب کنم. 

محمودی می‌افزاید: با توجه به موج فضای مجازی در عصر ارتباطات و اطلاعات، کتابخانه‌ها را باید به سمت فضای مجازی سوق داد تا بتوانیم به صورت غیرحضوری فرهنگ ترویج کتاب و کتابخوانی را در جامعه رونق دهیم، هر چند فعالیت‌های رودرو دارای تاثیرگذاری بیشتری است.در دنیای کتابداری هیچ لذتی بالاتر از آن نیست که مخاطب کتابخانه با رضایت و تبسم از مجموعه خارج ‌شود.
وی درباره راهکار های افزایش کتابخوانی می‌گوید: اجرای برنامه گفتمان کتاب با محوریت کتاب‌های کاربردی و مورد نیاز مخاطبان در کتابخانه‌ها، باید با حمایت افراد علاقه مند به این کار انجام و حلقه‌های مطالعاتی ایجاد شود تا سبب رونق و ارتقای فرهنگ کتابخوانی شود. 
این کتابدار با سابقه می گوید: ئاگر سمتی بالا در حوزه کتاب داشتم،نقشه راه کتاب،کتابخانه، نیازهای مخاطبان، آسیب‌ها و ظرفیت‌ها هر محله و منطقه را با حمایت دوستان دانشمندم شناسایی کرده و چشم انداز آن را طراحی و ترسیم می کردم تا ‌کتابخه‌ها از بوته خاموشی درآورده و به هدف اصلی(حال خوب مردم)  خود نایل می‌شد.

به زعم او هفته کتاب، به عنوان یک هفته نمادین خوب است؛ اما این هفته‌ها باید تکرار شود و کتابداران این دغدغه را داشته باشند با احترام و محبت با مخاطبان و اربابان نیاز برخورد کرده و پایگاه اجتماعی خود را تقویت کنند تا در تمام زمان‌ها به کتابدار به عنوان یک عنصر ارزشمند در زمینه مشاوره و اطلاع‌یابی نیاز داشته باشند، اتفاقی که در دنیای غرب رخ داده است(کتابداران را با عنوان مشاوران اطلاعاتی می‌شناسند ) و کتابخانه‌ها پاتوق تمامی فعالیت‌های روزانه افراد است. 
محمودی در پایان می گوید: کتابخانه‌های عمومی ایران از فقر منابع و نرم افزار‌های کاربر پسند، زیباسازی فضای های کتابخانه ای ... رنج می‌برند، سیاست گذاری در این زمینه کم رنگ و کاملا سلیقه‌ای  است.

مطالب مرتبط
نظر شما