شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۴
کد خبر: ۸۰۴۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹
جواد علیزاده در واکنش به انتشار کاریکاتور موهن در نشریه فرانسوی:
جواد علیزاده کارتونیست و تصویرگر در واکنش به اهانت مجله فرانسوی به مقدسات گفت: ما باید پاسخ این کاریکاتور را می‌دادیم و طرف مقابل هم بر اساس قانون مطبوعات مجبور به انتشار پاسخ ما بود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جواد علیزاده پیشکسوت کاریکاتور کشور در رابطه با اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو به پیامبر اسلام گفت: یک کاریکاتوریست حرفه‌ای، تحلیل‌گر است، اندیشمند است، صاحب فکر است و به دنبال راه حلی برای مشکلات می‌گردد. کاریکاتوری که این نشریه آن را منتشر کرد، هیچ یک از ویژگی‌های اصلی کاریکاتور را نداشت؛ پس به راحتی می‌توان گفت نام این طرح اصلا نمی‌توان کاریکاتور گذاشت. نقاشی کودکانه‌ای بود، تنها به این بهانه‌ که حرمت شکنی کند. چه کسی است که حرمت شکنی، آن هم حرمتی با این عظمت را محکوم نکند.
  
سردبیر ماهنامه طنز و کاریکاتور تاکید کرد: از آن طرف واکنش تروریستی که انجام شد هم قابل دفاع نیست. به ویژه اینکه کسانی در این حمله تروریستی کشته شدند که بعضاً هیچ ارتباطی با این کاریکاتور نداشتند. از اساس به عقیده من شیوه مواجه با یک حرکت این چنینی که عنوان فرهنگی را به خودش داده، پاسخ به روش فرهنگی است.
  
علیزاده در رابطه با واکنش مسلمانان به این اهانت گفت: بر اساس قوانین موجود کشور فرانسه این نشریه عمل خلاف قانون انجام نداده است؛ بر اساس آزادی بیان حرفی را عنوان کرده است. ما هم باید در زمین آنها و با قوانین آنها بازی کنیم. ما باید پاسخ این کاریکاتور را می‌دادیم و طرف مقابل هم بر اساس قانون مطبوعات مجبور به انتشار پاسخ ما بود و اگر چاپ نمی‌کرد متخلف شناخته می‌شد و ما به سادگی می‌توانستیم از مراجع قانونی وارد عمل شویم.
  
این پیشکسوت تصویرگری اضافه کرد: با این کار، در دنیا هم تصویر بسیار متمدنانه‌ای از ما منتشر می‌شد. و بر خلاف چهره‌ای که اسلام ستیزان و اسلام‌گرایان افراطی در حال ساختن آن هستند می‌توانستیم تصویر واقعی از تمدن‌مان به دنیا نشان دهیم.
 
گفتنی است جواد علیزاده، دارنده مقام نخست کاریکاتور چهره در جشنواره آنگلت فرانسه و نشان لیاقت سازمان ملل در سال ۱۳۹۰ است. وی هم اکنون سردبیر ماهنامه طنز و کاریکاتور است که امسال، وارد بیست و ششمین سال انتشار خود شده است.
مطالب مرتبط
نظر شما