جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۹
کد خبر: ۹۰۴۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
شنبه محمد غمین اف سرپرست گروه «سما» از کشو تاجیکستان از حضور گروه خود برای اولین بار در جشنواره «پیامبر مهربانی» گفت و موسیقی تاجیکستان را موسیقی اجدادی دانست که باید آن را به گوش مردم دیگر کشورها رساند.
با موسیقی، فرهنگ اجدادی خود را به مردم دنیا نشان خواهیم دادبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهر تهران، شنبه محمد غمین اف سرپرست گروه «سما» از کشور تاجیکستان درباره حضور گروه خود در دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی گفت: با هدف نشان دادن فرهنگ اجدادی خود توسط موسیقی به مردم شریف ایران و کشورهای دیگر شرکت کرده‌ایم و امیدواریم که این جشنواره در سطح عالی برگزار شود.

وی افزود: برنامه‌ای مخصوص با مضمون عرفانی برای این جشنواره آماده کرده‌ایم که امید است مورد قبول مخاطبان قرار بگیرد.

 شنبه محمد غمین اف درباره گروه «سما» گفت: این گروه توسط شورای داوری انتخاب و به جشنواره پیامبر مهربانی دعوت شده است. اعضای گروه سما ۶ نفر هستند که سازهای تنبور، نی، دف، رباب، طبلک را می‌نوازند.

سرپرست گروه «سما» درباره تاثیر موسیقی گفت: موسیقی تاجیکستان موسیقی اجدادی ماست و از اجدادمان برای ما باقی مانده است و ما هم آن را به گوش دیگران می رسانیم. موسیقی نقش مهمی را در تربیت نسل جوان ایفا خواهد کرد. سرود های ما از اشعار بزرگان کلاسیک از جمله شمس تبریزی، حافظ شیرازی، سعدی شیرازی و دیگر بزرگان است.

شنبه محمد غمین اف از حضور خود در ایران گفت: دوازده سال پیش هم به عنوان عضوی از یک گروه موسیقی  به ایران آمدم و امسال دومین باری است که مهمان ایران می شوم. ما و ایران یک مردم هستیم زیرا زبان مشترک داریم و ایران و تاجیکستان عیدهای مشترکی دارند. خیلی خرسندیم که در ایران هستیم و مردم شریف آن را می‌بینیم. آرزومندیم که همیشه بین ایران و تاجیکستان یک رابطه دوستی و برابری باشد.

 سرپرست گروه سما درباره موسیقی ایرانی بیان کرد: موسیقی ایران با موسیقی تاجیکستان یکی است. ۲۵۰۰ سال پیش «باربد مروزی» استاد بزرگ موسیقی مردم فارس و تاجیک بوده که برای ۳۶۵ روز سال آهنگ ساخت. برای «کوهستان پامیر» هم آهنگ داشت که ما اهل آنجا هستیم. فکر می‌کنم موسیقی تاجیکستان و ایران یک موسیقی است و یک ریشه دارد.

مطالب مرتبط
نظر شما