جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۵
کد خبر: ۹۰۴۳۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
گروه‌هایی از هشت کشور به ایران آمده‌اند تا هر شب در شش نقطه از شهر تهران سازها و البته دل‌هایشان را کوک کنند. سازها کوک می‌شوند تا نغمه‌ها را درست به گوش مخاطب برسانند و البته دل‌ها هم بر مدارِ مردی کوک می‌شوند که یکی از دلایل آفرینش است؛ پیامبری که پیام‌آورِ مهربانی و دوستی است.
موسیقی و پیوند میانِ شیعه و سُنیبه گزارش رسانه خبری سازمن فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ فرهنگسراهای اندیشه، ارسباران، فردوس، بهمن، بهاران و خاوران در نقاط مختلف تهران این شب‌ها میزبان گروه‌های موسیقی هستند که اجراهایشان را در قالب جشنواره «پیامبر مهربانی» به روی صحنه می‌برند. 

در کنار گروه‌هایی از هشت کشور جهان، چندین گروه از استان‌های مختلف کشور هم حضور دارند تا گِردِ پیامبرشان بار دیگر به وحدت و همدلی بیاندیشند.
برای این همدلی چه بهانه‌ای بهتر از موسیقی؛ آن هم موسیقی که از دل فرهنگ فولکلور مناطق مختلف ایران و جهان برآمده است.

پایه‌گذار جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. این جشنواره سال گذشته نخستین دوره خود را برگزار کرد و امسال شاهد برگزاری دومین دوره‌‌اش در هفته وحدت هستیم.

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره برگزاری این جشنواره می‌گوید: ۴۳ هنرمند به همراه «ژان دورینگ» سخنران ویژه؛ بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که ۵۴ هنرمند ایرانی نیز در بخش موسیقی نواحی ایران، آثار خود را هر روز طی سه نوبت در فرهنگسراهای شهر تهران اجرا می‌کنند.
صلاحی معتقد است که نخستین جشنواره «پیامبر مهربانی» در سال گذشته پرتماشاگرترین و پرمخاطب‌ترین رویداد هنری زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده است.

برگزاری نخستین دوره این جشنواره در سال گذشته هم‌زمان شده بود با حضور مهمانان سازمان کنفرانس اسلامی تا مسئولان برگزاری تلاش کنند میان این دو رویداد پیوندی ایجاد کنند. امسال هم با همکاری مجمع تقریب مذاهب اسلامی و اجلاسی که به مناسبت هفته وحدت در تهران برگزار می‌شود، از حضور مهمانان خارجی شرکت‌کننده استفاده شود.

از نکات قابل توجه در این جشنواره حضور چهره‌های شناخته شده و مورد اعتماد اهالی هنر، در میان شورای انتخاب آثار است؛ احمد پژمان، اسماعیل تهرانی، کیوان پهلوان، کریم قربانی، رضا مهدوی، بابک ربوخه و امیر عبدالحسینی کسانی هستند که اعضای شورای انتخاب و بررسی آثار جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» را تشکیل می‌دهند.

کیوان پهلوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی»، می‌گوید: بسیار نیکوست که فضا و هویت موسیقایی یک جشنواره این‌چنینی با ترنم وحدت و مهربانی شروع شود. سال گذشته ما شاهد بودیم که جشنواره‌ای موسیقایی با حضور هنرمندان اهل تسنن و تشیع برگزار شد و این مسلمانان با بهره بردن از زبان موسیقی به یکدیگر نزدیک شدند.

زبان موسیقی با تکیه بر نامِ پیامبر اسلام می‌تواند حرکتی عظیم در دنیای امروز محسوب شود که گام در راهِ وحدت و دوستی برمی‌دارد. وحدتی که امروزه وجودش بسیار پراهمیت و ضروری است. در روزگاری که آتش نفاق و جنگ در هر گوشه‌ای از منطقه خاورمیانه برافروخته شده و مسلمانان مشکلات بسیاری با هم دارند؛ مدد گرفتن از هنر و البته نام پیامبر برای نزدیکیِ مسلمانان به همدیگر حرکتی قابل تقدیر است.

آنچه مُسلم است این که جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی باید در سال‌های بعد هم ادامه داشته باشد و هر سال هم گسترده‌تر از دوره قبلی‌اش باشد. بی‌شک هنرمندانی در سراسر دنیا هستند که آثاری در عرصه موسیقی در وصف پیامبر اسلام دارند. این جشنواره می‌تواند جایی برای گردهمایی سالانه همه این هنرمندان باشد.
نکته دیگری که درباره دوره دوم جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی وجود دارد این که گروه‌هایی که امسال به جشنواره آمده‌اند هیچ کدام تکراری نیستند و نسبت به سال گذشته نام همه گروه‌ها تازه است.

بابک ربوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌گوید: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، هیچ گروه شرکت‌کننده‌ای نسبت به سال گذشته تکراری نیست، حتی استان‌ها نیز تغییر کرده که این موضوع نشان‌دهنده تغییرات زیربنایی است که ما تا آنجا که توان داشتیم سعی کردیم بر حسب وظیفه جشنواره متنوعی را نسبت به سال گذشته برگزار کنیم.

او ادامه می‌دهد: آنچه در این مدت برای ما بسیار قابل توجه بود، حضور گروه‌ها و هنرمندانی است که بدون در نظر گرفتن جنبه‌های مادی، فقط به موضوع جشنواره که نشأت گرفته از نام گرامی پیامبر اسلام (ص) و موضوع وحدت است، توجه داشتند که امیدواریم امسال بتوانیم میزبان شایسته‌ای برای شهروندان تهرانی و گروه‌های شرکت‌کننده باشیم.

دومین جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» از دوشنبه ۲۲ آذر آغاز شده و تا چهارشنبه ۲۴ آذر ادامه دارد. اجراهای جشنواره در این روزها هر شب در شش فرهنگسرای اندیشه، ارسباران، فردوسی، بهمن،بهاران و خاوران از ساعت ۱۸:۰۰ آغاز می‌شوند و گروه‌های مختلف به اجرای برنامه می‌پردازند.

مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره روز پنجشنبه ۲۳ آذر، ساعت ۱۸:۳۰ در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.
مطالب مرتبط
نظر شما