چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۰
کد خبر: ۹۱۹۲۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
مدیر فرهنگی هنری منطقه۱۴ و رییس فرهنگسرای اخلاق ویژه برنامه «کاسب حبیب الله» را بهترین برنامه سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۵ بر شمرد که توانسته سطح اعتماد شهروندان را ارتقا دهد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ملوک سید آبادی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۴ و رییس فرهنگسرای اخلاق درباره بهترین برنامه سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۵ گفت: امسال برنامه‌های بسیار خوبی انجام شد که انتخاب یکی از آن‌ها خیلی سخت است. اما اگر بخواهم مخرج مشترکی از همه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری بگیرم، برنامه ای که نسبت به بقیه برنامه‌ها بالاتر است برنامه «کاسب حبیب الله» است که در راستای شعار رهبر بوده و از چند جهت نسبت به بقیه برتری دارد.
 
وی توضیح داد: در قدیم سنت این بود که کاسب به عنوان امین مردم شناخته می‌شد اما این موضوع در فرآیند گذر زمان تغییر کرد. در آن زمان کاسب‌ها با ویژگی‌های صداقت، امانت‌داری، پاکی و... شناخته می‌شدند. این برنامه باعث شد هویت کاسب محله احیا شود و نگاه مردم نسبت به کاسب گرم‌تر شود. زمان ما وقتی می‌خواستند برای دختری یا پسری تحقیقات کنند یا کسی خانه‌ای بخرد برای کسب اطلاعات درست سراغ کاسب می‌رفتند و به او اعتماد می‌کردند و در ۹۹درصد مواقع اتفاق خوبی می‌افتاد. اگر این برنامه مداوم بشود نگاه مردم نسبت به کاسب‌ها عوض می‌شود و خود کاسب‌ها هم متوجه می‌شوند که جایگاه‌شان بالاتر از یک فروشنده عادی است.
 
سیدآبادی در بیان دیگر ویژگی‌های برنامه «کاسب حبیب‌الله» ادامه داد: کاسب‌های نمونه هر محل توسط بزرگان همان محل انتخاب می‌شوند و هر کاسب نمونه به تایید امام جماعت، شورایاری، نماینده آموزش و پرورش و پایگاه بسیج منطقه می‌رسد و مهر تایید بر کاسب نمونه می‌زند. بنابراین با مشارکت بین نهادهای دولتی، غیر دولتی و مردم نزدیکی بین مردم محل اتفاق می‌افتد و دیدگاهشان عوض شده و امین خود را پیدا می‌کنند. 
  
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۴ درباره برنامه ویژه این منطقه در سال ۹۵ گفت: برنامه‌های فرهنگی ویژه همه قشرهاست که به منظور تغییر فرهنگی با تمام نگاه‌ها و رویکردها صورت می‌گیرد. اما اینکه برنامه فرهنگی روی چه قشری تاثیرگذار است، قابل توجه است. کسانی که سن نوجوانی و جوانی را رد کرده‌اند و پا به دوران میانسالی کهن‌ سالی گذاشته‌اند همانند درخت تنومندی هستند که حالت دادن به آن‌ها سخت است. اما برای افرادی که در سنین کودکی و نوجوانی به سر می‌برند امکان تغییر فرهنگی همچنان وجود دارد. از این رو برنامه‌هایی که برای قشر کودک و نوجوان رقم بخورد تاثیرات فرهنگی بیشتری می‌گذارد. در این گروه از برنامه‌ها می‌توان تعزیه مرثیه آفتاب را به عنوان برنامه‌ای شاخص معرفی کرد.
 
وی ادامه داد: این برنامه اولین برنامه‌ای است که به صورت آموزشی، آکادمیک و علمی به نوجوانان مذهبی و علاقه‌مند به تعزیه آموزش می‌دهد و می‌توان گفت برنامه‌ای است که برای هر سن علاقه‌مند به این هنر وقت گذاشته می‌شود و مسیر زندگی‌اش را مشخص می‌کند. اجراهای متفاوتی که داشته‌اند به حدی خوب و قوی است که مدیران مدارس و پدر و مادرهایشان باور نمی‌کنند این جوانان خودشان هستند که تعزیه را اجرا می‌کنند. در تلاش هستیم که این برنامه را در سال آینده هم با کیفیت بیشتری ادامه دهیم.

ملوک سیدآبادی در خصوص برنامه‌های منطقه فرهنگی هنری ۱۴ و فرهنگسرای اخلاق در سال پیش‌رو گفت: در سال ۹۶ در حوزه ارتقای سطح فرهنگ عمومی مردم بر اساس نیاز اصلی مردم شهر تهران با دو مولفه اصلی برنامه‌ریزی خواهیم کرد. یکی انس با محله و دیگری تعامل با نهادهای محلی. باید از ظرفیت‌ها و منابع مشترک شهر تهران استفاده کنیم تا در هر محله با توجه به شرایط خود خدمات فرهنگی مناسب ارائه کنیم که لازمه آن نوآوری، خلاقیت و جوشش فرهنگی است.  
مطالب مرتبط
نظر شما