کد خبر: ۶۸۰۶۵

آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/21

فعالیت فرهنگی موثر نیازمند آموزش و تخصص‌گرایی است

محمد حاتمی گفت: حتی با وجود برنامه فرهنگی مدون، بدون حضور نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده، در عرصه فرهنگ راه به جایی نمی بریم.

دکتر محمد حاتمی مدیر شبکه آی فیلم در گفت و کو با شهر پیرامون چرایی اثرگذاری اندک فعالیت های فرهنگی در کشور با وجود دستگاه های متعدد و متنوع موجود در این زمینه به آموزش نیروی انسانی به عنوان یک عامل اثرگذار اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخورد با مقوله فرهنگ در کشور ما همانند برخورد با ساعات ورزش در مدارس است، یعنی ساعاتی که وجود دارد اما جدی گرفته نمی شود آن را اضافی می دانند.

مدیر شبکه آی فیلم افزود: علت این است که نه مدیران فرهنگی و نه نیروهای اجرایی در عرصه فرهنگی آموزش کافی را دریافت نکرده اند.نباید از یاد برد که اگر در زمینه صنعت به تخصص گرایی نیاز است در زمینه فرهنگی نیز این نیاز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما تبدیل شدن به یک فرد فرهنگی هزینه خاصی ندارد. تنها هزینه، رسیدن به سطحی از پوشش ظاهری و بیان است. این در حالی است که در خارج از کشور افراد با مدارک عالیه با یک دوربین مستند سازی می کنند و اثرگذاری فرهنگی آن فرد از یک سازمان بیشتر است، زیرا در حوزه مورد نظر خود یعنی فرهنگ متخصص هستند.

این مدیر با انتقاد از این که نقشه راه مدونی در مورد مباحث فرهنگی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: ما آمال و آرزوهای خود را هدف نهایی فرض کرده ایم و به تدوین برنامه، اجرا توسط نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده، نظارت، کنترل، ارزیابی های سالیانه و رفع نواقص اعتقادی نداریم. هر چند که حتی با در دست داشتن یک نقشه راه و برنامه مدون بدون داشتن نیروی انسانی آموزش دیده راه به جایی نمی بریم.

حاتمی در ادامه پیرامون استفاده از تکنولوژی های ارتباطی بخصوص فضای مجازی در ارتقاء کیفیت محصولات فرهنگی افزود: توسعه فعالیت های فرهنگی نیازمند آشنایی سطوح مدیریتی با تکنولوژی روز دنیا است. این در حالی است که بسیاری از سفارت خانه های ما بخصوص در حوزه کشورهای عربی حتی یک وب سایت ندارند. نمونه آن سفارت ایران در قطر است که سفیر آن تنها یک وبلاگ به زبان فارسی دارد. این در حالی است که وجود وب سایت های چند زبانه و به روز از ابزارهایی است که می توان با آن به اشاعه فرهنگ پرداخت.

این مدیر خاطرنشان کرد: تجربه شخصی بنده بیانگر این است که توزیع محصولات فرهنگی تنها هزینه کردهای کلان و برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور نیست زیرا در این روش مخاطبان بسیار اندکی جذب می شوند. یک مدیر در صورتی که با فضای مجازی آشنایی داشته باشد می تواند در ساعتی اندک مخاطبان بسیار بالایی برای محصولات هنری در خارج از کشور داشته باشد. خود بنده مجموعه عکسی را با عنوان جنایت صهیونیست ها در فضای مجازی به نمایش گذاشتم و در ساعت اول 50 هزار بازدید کننده داشت.

گزارش خطا
اخبار مرتبط

آسیب‌شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/11

منوری: ایده خلاقانه اساس کیفیت محصول فرهنگی‌ست

آسیب‌شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/1

شاکری: فرهنگ ما نیازمند خودباوری‌ست

آسیب‌شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/2

اسرافیلی: مسئولان با اهالی فرهنگ مشورت کنند

آسیب‌شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/3

شاه‌آبادی: اصالت منشاء کیفیت محصول فرهنگی‌ست

آسیب‌شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/4

تجار: اهل فرهنگ دچار فراموش‌کاری نشوند

آسیب‌شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/5

بیابانکی: محصولی تولید کنیم که جامعه به آن نیاز دارد

آسیب‌شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/6

موسوی: ارتقای اجزا باید در جهت ارتقای کل فرهنگ باشد

آسیب‌شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/7

مودب: جشنواره‌بازی‌ها به ارتقای فرهنگ نمی‌انجامد

آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/10

افجه‌ای: اصالت معیار اصلی کیفیت اثر هنری‌ست

آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/20

تعدد دستگاه‌های فرهنگی سبب موازی کاری می‌شود

آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/12

پناهیان: محصول فرهنگی باید زیبا و منطبق بر فطرت انسان باشد

آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/12

مبانی نظری و عملی حوزه فرهنگ با هم منطبق نیست

آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/13

محصول فرهنگی در سبد خانوار نیاز به حمایت دارد

آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/14

دغدغه اقتصادی اهداف فرهنگی را به حاشیه برده است

آسیب‌شناسی کیفیت فعالیت‌ها و محصولات فرهنگی/15

امیدوار رضایی: نگاه حاکمیتی به فرهنگ باید تغییر کند

آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/16

همه در عرضه آنلاین محصولات فرهنگی برنده هستند

آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/18

امرودی: اثر گذاری محصولات فرهنگی قابل دفاع نیست

آسیب‌شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/17

افتخاری: ارتقای فرهنگ نیازمند بودجه قابل توجهی است

آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/19

شرط اثر بخشی برنامه‌های فرهنگی مردمی بودن آن است

ارسال نظر
آخرین اخبار
جشن «ایران عزیز» هر شب میزبان حدود ۳۰ هزار مخاطب است
نغمه‌سرایی اقوام ایرانی به مناسبت ایام ولادت «رحمت للعالمین»
«ایران عزیز»؛ جشن همدلی و مهر- مهرداد شفق
«ایران عزیز» به حفظ وحدت اقوام کمک می‌کند/ تاکید بر نیاز جامعه به نشاط
«ایران عزیز» به بازگرداندن آرامش قبل از جنگ به خانواده‌ها کمک بسیاری می‌کند
نمایشگاه آثار انتزاعی «نفس چوب» در فرهنگسرای ارسباران
آیین نمادین ساخت قایق با هدف همراهی با کشتی‌های صمود
بهترین هنرمندان در جشن «ایران عزیز» جمع هستند
فراخوان جشنواره شعر خاوران منتشر شد
پخش «مسابقه بزرگ ۱۰۰» از ۱۹ شهریور در شبکه سه
آغاز اکران فیلمی درباره شهدای غواص در «هنر و تجربه»
جشن «ایران عزیز»؛ نماد وحدت در کثرت اقوام ایرانی
جشن بزرگ ایران عزیز با هدف نمایش وحدت اقوام در دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) در حال برگزاری است
مردم ما به شادی عمومی احتیاج دارند/ لزوم توسعه فضای کسب و کار اقوام ایرانی
«قلک گمشده» در کارگاه آیات و نشانه‌های کتابخانه علامه جعفری
نمایشگاه عکس «به رنگ طبیعت» در فرهنگسرای امید
شصت و نهمین نشست دورهمی بچه‌کتابخون‌ها با عنوان «ما زِ احسان خدا اخوان شدیم!»
یازدهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» از ۱۸ شهریور آغاز به کار می‌کند
چهارمین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو برگزیدگان خود را شناخت
صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۴
نمایش و نقد فیلم «بیل را بکش» در فرهنگسرای ارسباران
اختتامیه هفتمین دوره جشنواره موسیقی الکترواکوستیک و نهمین دوره مسابقه «رضا کروریان» در فرهنگسرای ارسباران
تهران میزبان نغمه‌های وحدت/ حضور سفرا در جشن موسیقی اقوام
میثم درویشان‌پور: جشن ایران عزیز مثل یک دورهمی خانوادگی است
نشست تخصصی نقد و بررسی شعر و ترانه در فرهنگسرای سرو