جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۵
کد خبر: ۶۹۳۳۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/ 28

ارتقای فرهنگ نیازمند افزایش مراکز فروش حرفه‌ای محصولات فرهنگی

یک استاد موسیقی با بیان اینکه با عرضه محصولات فرهنگی در سوپرمارکت ها مخالف نیستم گفت: این مساله در کشورهای دیگر هم متداول است، چرا که عرضه بهتر و دسترسی راحت تر به آثار و محصولات فرهنگی یکی از راه‌های ارتقای فرهنگی مردم است.
کیوان ساکت در گفت و گو با شهر اظهار داشت: نمی توان برای مجموع محصولات و آثار فرهنگی شاخص ها و معیارهای یکسانی تعریف کرد. محصول فرهنگی طیف گسترده ای دارد و از نقاشی، تئاتر و معماری و موسیقی و ... را شامل می شود. 
 
وی افزود: معیارهای زیبایی شناسی قواعد مشخصی دارند و این موضوع متناسب با محصول مشخص معیارها و شاخص های مشخص خود را خواهد داشت.
 
کمبود فروشگاه‌های تخصصی محصولات فرهنگی 
این آهنگساز و نوازنده درباره عرضه آثار و محصولات فرهنگی از طریق سوپرمارکت ها و مراکز فروش غیر مرتبط گفت: در حال حاضر تعداد مراکز فروش حرفه ای محصولات فرهنگی در سطح شهر بسیار محدود است و تنها در بخش محدودی از شهر این فروشگاه ها متمرکز شده اند؛ لذا دسترسی و خرید محصولات فرهنگی به دلیل محدود بودن فروشگاه ها بسیار سخت است.
 

وی افزود: به همین علت با عرضه محصولات فرهنگی در سوپرمارکت ها مخالف نیستم؛ این مساله در کشورهای دیگر هم متداول است، چرا که عرضه بهتر و دسترسی راحت تر به آثار و محصولات فرهنگی یکی از راه های ارتقای فرهنگی مردم است.
 
صدا و سیما تنها محصولات خود را تبلیغ می‌کند
ساکت درباره نقش رسانه ها در ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی اظهار داشت: در حال حاضر صدا و سیما به عنوان فراگیرترین رسانه تنها محصولات خودش را معرفی می کند و در این میان به تبلیغ و معرفی دیگر محصولات نمی پردازد، و این روند مخالف عرف جوامع پیشرفته دنیاست. 
 
وی افزود: در واقع نیاز است که یک شبکه تلویزیونی زمان ویژه ای را به معرفی محصولات فرهنگی اختصاص دهد و در معرفی آثار هیچگونه غرض ورزی نیز نداشته باشد.
 
تولیدات فرهنگی تاثیر گذار بوده است
این کارشناس موسیقی با بیان اینکه تولیدات و آثار فرهنگی تولید شده در سال های گذشته بی شک بر جامعه تاثیرگذار بوده است اظهار داشت: برای مثال امروز در زمینه موسیقی شاهد افزایش کلاس های آموزشی موسیقی و بیشتر شدن کنسرت ها هستیم و توجه مردم را به این هنر احساس می کنیم که این نشان دهنده تاثیر مثبت تولیدات گذشته است.
 
دولتی‌ها نقش کمی در تولید محصولات فرهنگی دارند
کیوان ساکت درباره چگونگی ساختار تولید محصولات فرهنگی هنری گفت: دستگاه ها و ساختار دولتی در این زمینه نقش کمی دارند و اغلب کارهای فرهنگی تولید شده به صورت خصوصی انجام می شود. 
 
وی با بیان اینکه صرف دولتی بودن یا خصوصی بودن برای یک اثر فرهنگی هنری ارزش آفرین نیست گفت: در مساله ورود بخش دولتی به بحث تولید آثار باید به شرایط آن توجه ویژه داشت و شرایط مشخصی را فراهم آورد.
 
این نوازنده درباره جایگاه کالاهای فرهنگی در سبد خانوار ایرانی گفت: این موضوع با وضعیت اقتصادی خانواده ها ارتباط مستقیم دارد و طبیعتا هرچه وضعیت اقتصادی و معیشت مردم بهتر شود می توان به افزایش سهم محصولات فرهنگی در سبد خانوار امیدوار بود اما در صورت شدت مشکلات اقتصادی نخستین چیزی که خانوار از سبد خود حذف می کند متاسفانه محصولات و آثار فرهنگی است. 

خبرهای مرتبط
نظر شما